T: Schema avläsning potentiomerter 0-40ohm -> arduino analog

branndal
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 maj 2018, 08:59:01

T: Schema avläsning potentiomerter 0-40ohm -> arduino analog

Inlägg av branndal »

Hej,

Har återupptagit lite elektronik konstruerande men är så ringrostigt att det inte finns på kartan. Jag skulle behöva hjälp med att läsa av 8 potentiometrar som ger 40-0 ohm och lägga in signal på arduino anlog in. 0-5 volt. Har provat med spänningsdelning och avläsningen fungerar men drar för mycket ström för att kunna köra detta i drift. Skicka PM vid intresse och detaljer kring uppdraget.


/Thomas
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: T: Schema avläsning potentiomerter 0-40ohm -> arduino an

Inlägg av Icecap »

Välkommen till forumet.

Att få lösning per PM betyder att du vill betala för det. Istället kan du få gratis hjälp med att konstruera lösningen om du vill.

Om du vill ha en Freebie kan du börja med att ge lite data:
* Är potentiometerna kopplat till annat eller är de "fria"?
* Vilka driftspänningar finns att tillgå?

Med så låg motstånd i potentiometerna får jag tanken om sensorer, t.ex. bränslenivå.

Och spänningsdelning är svaret - men då med en op-amp mellan. Med rätt typ op-amp (rail-2-rail) blir strömmen genom potentiometerna låg och avläsningen stabil.
branndal
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 maj 2018, 08:59:01

Re: T: Schema avläsning potentiomerter 0-40ohm -> arduino an

Inlägg av branndal »

Tack för välkomnandet.

Eftersom det är till jordbruket så skulle jag gott kunna betala för hjälp men om någon är villig att hjälpa mig utan ersättning är jag självklart ytterst tacksam. Det är 20+ år sedan jag egentlig gjorde elektronik konstruktion så det går ju lite trögt på egen hand... :/

Det finns +12v och +5v att tillgå.

Potentiometrarna har gemensam matning av spänning, individuella utgångar. Det är till avläsning av resistansen i Monsun-Tison spakenheter.

https://www.instagram.com/p/BiUZtbXFtuI/

/Thomas
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11277
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: T: Schema avläsning potentiomerter 0-40ohm -> arduino an

Inlägg av Klas-Kenny »

Hur hög strömförbrukning är acceptabelt?
Påverkar ju en del hur sofistikerad lösningen behöver vara...
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: T: Schema avläsning potentiomerter 0-40ohm -> arduino an

Inlägg av arvidb »

Vi brukar vara lite allergiska mot länkning av bilder på andra sajter här. :) För att alla enkelt ska se dem, och för att de ska finnas kvar i framtiden, använd gärna forumets "Ladda upp en bilaga"-funktion istället och placera dem i inlägget.
FormerMazda
Inlägg: 6061
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: T: Schema avläsning potentiomerter 0-40ohm -> arduino an

Inlägg av FormerMazda »

Detta tycker jag borde vara en tråd i allmän kategori som vi löser gratis åt dig.
För lite intresserad av lösningen blir jag också.

Som jag tolkar det så är faktiskt problemet att dina potentiometrar är på 40ohm, och det är så lågt att jag faktiskt undrar om det stämmer?
Har du bilder/datablad på dom eller liknande?

Annars, att läsa en pot med spänningsdelning är helt rätt, men då brukar ju poten vara på typ 10kohm.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: Schema avläsning potentiomerter 0-40ohm -> arduino an

Inlägg av Glenn »

Även jag är intresserad, jag har en joystick som jag försökt läsa av med en PIC, men stupat på ungefär samma sak.. labbade lite med OPampar, men orkade väl aldrig riktigt labba klart..

Kan finnas nån tråd om det till och med, osäker.
branndal
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 maj 2018, 08:59:01

Re: T: Schema avläsning potentiomerter 0-40ohm -> arduino an

Inlägg av branndal »

Avläsningen med spänningsdelning går ju att göra och det var det som jag tänkte skulle synas på videon på instagram. Länkar inte bilder i fortsättningen.

Funktionen på spakarna är sådan att i netutralläge är det ingen genomströmning. dra man spaken sedan hoppar den upp till 40 ohm och går mot 0 på samtliga axlar.

Om man för spaken från vä->hö blir det med ohmmätning
0Ω -> 40Ω -> ∞ ->40Ω->0Ω

Ungefär lika på bägge spakarna både i x och y led, finns ställskruvar för att justera lite men det är så pass lika nä jag mäter så jag tänkte nog inte röra justerskruvarna.

Laddar upp lite bilder så det går att bilda sig en uppfattning om vad jag håller på med. Arduinons spänningsregulator klarar en spakrörelse men drar man två då startar arduinon om.

/Thomas
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: T: Schema avläsning potentiomerter 0-40ohm -> arduino an

Inlägg av arvidb »

Har du tillgång till "andra sidan" på pot:en, så att du kan koppla såhär?
joystick.png
Edit Nu tänker jag alltså att detta är ena riktningen på axeln, och att den andra riktningen är en annan pot som går att koppla på samma sätt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2576
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: T: Schema avläsning potentiomerter 0-40ohm -> arduino an

Inlägg av hawkan »

Mata 5V från något som tål mera ström. Arduinokortets egna är inte menat för "stora" strömmar.
branndal
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 maj 2018, 08:59:01

Re: T: Schema avläsning potentiomerter 0-40ohm -> arduino an

Inlägg av branndal »

Det är två per axel. Det är till för felindikering om man får värden på bägge på samma axel är det något som är fel. Jag beskrev det lite feltidigare, fyra potentiometrar per spak.

/Thomas
FormerMazda
Inlägg: 6061
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: T: Schema avläsning potentiomerter 0-40ohm -> arduino an

Inlägg av FormerMazda »

Bättre 5v-matning är ju en enkel lösning, men läser man de data som finns i tråden så kommer det utvecklas lite mer än 2W nånstans. Komponenterna bör ju då helst tåla detta.

Om det nu är 40ohm-pottar, varför har man så låga värden? "Störskydd"?
branndal
Inlägg: 7
Blev medlem: 9 maj 2018, 08:59:01

Re: T: Schema avläsning potentiomerter 0-40ohm -> arduino an

Inlägg av branndal »

:humm:
Om jag inte har cyklat helt vilse blir der som mest 2,25W x 4 = 9W. Detta inträffa om man har bägge spakarna i diagonal maxläge. Så om jag matar spakarna från en separat 5V spänningsregulator och anluter vref till till samma så borde det bara bli lite warmt med andra ord. Att kära 5V matning från arduinons spänningsregulator går inte för den pallar inte med effekten.

Antagligen störskydd, men jag vet inte det är ju en konstruktion från 80-talet och djupdykningen jag gjorde i IPS-boxen gjorde mig inte mycket klokare.

/Thomas
bobobo
Inlägg: 676
Blev medlem: 10 november 2007, 22:18:30
Ort: Kungsbacka

Re: T: Schema avläsning potentiomerter 0-40ohm -> arduino an

Inlägg av bobobo »

Det kan inte vara så att joysticken har aktiv elektronik i sig och ska ha en matningsspänning? När den här fått korrekt matning kanske den ger en spänning eller strömutsignal?
Dvs att de potentiometer-resistanser som mätts upp bara är en falsk signal när elektroniken går utan matning.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: T: Schema avläsning potentiomerter 0-40ohm -> arduino an

Inlägg av Icecap »

OM signalerna är rena potentiometer-kopplade OCH man har tillgång till alla 3 ledare är det ju hyperenkelt:
Ena ytterdel till GND via ett lämpligt motstånd, andra ytterledare via ett lämpligt motstånd till en stabil +, gärna 5V.

Med 50Ω pot'ar (väldigt lågt värde...???) vill kanske 1k i varje fungera.

Mittuttagen till en op-amp som förstärker upp signalen från låga värden till 0-5V.
Man lägger in en liten offset i DC-nivån på op-ampen och efter lite beräknande är saken biff.
Skriv svar