Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?

Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32498
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?

Inlägg av säter »

peolah skrev:Synpunkter på enskilda modereringsfall tas direkt med berörd moderator eller administratör via PM eller e-post.
Skapa inte en ny tråd om det. Kommentera inte heller fallet i aktuell tråd.
Det är väl ingen som har klagat på stavningen hos enskilda forumdeltagare här?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32498
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?

Inlägg av säter »

4kTRB skrev:Seriöst företag?
Jag har hittills trott det.
Nu har jag ändrat uppfattning.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4686
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?

Inlägg av Swech »

Det är ett ord i annonsen .... :roll:
Övrigt är inget problem med. Fullständigt oväsentligt om det är felstavat på löda

Det är ett genomgående tema vid arbetstillfällen här, aldrig något positivt om att ev. kunna
pyssla med sin hobby, istället häktar man upp sig på detaljer och struntsaker

Swech
E Kafeman
Inlägg: 3233
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?

Inlägg av E Kafeman »

Seriösa elektronik-producerande företag kräver att man har licensierad löd-utbildning innan man får röra sådana verktyg på produktions-avdelningen.
Om inte ens företagets jobbannons är rättstavad på vilken kvalifikation man kräver, och inte har ett ord med om utbildning eller andra krav, kan man räkna med att det är ett riktigt skit-jobb med lödarbete på kinesisk export-nivå.
Att inte använda rätt yrkestermer eller stavning i jobb-annonsen sänker intrycket av kompetensnivån för hela företaget.
Det är samma problem åt andra hållet, om någon skriver till mej och vill ha ett jobb utfört, och man missar stavning av väsentliga uttryck eller som i mitt fall, att man missar dBm och skriver dB eller än värre Db så utgår jag från att kunden är okvalificerad att beskriva vad den vill ha utfört. Vill en förväntat seriös kund att jag ska lödda något, så tackar jag nej på grund av stavningen.
Vill däremot morsan att jag ska lödda hennes trasiga ljusslinga så reagerar jag inte alls. Det är ett uttryck helt på hennes kompetens-nivå och hon är inte intresserad av att lära sej några fack-uttryck.
Om Lernia upprepar annons i åratal och skriver att man söker löddare så förmodar jag att deras rekryterare inte förmedlar några seriösa jobb, eftersom man bör fått kravspecen på vad som ska utföras från kund, som borde veta vad man sysslar med om man kunskap om vad som är mjuklödning relativt kall-murning.
Rätt lödtenn, verktyg, temperaturer, värmekurvor, flussmedel och evt behov av rengöring, miljö-aspekter för arbetsplatsen osv är sådant som man nog inte alls behärskar om man vill lödda.

Kanske inte helt relevant men en sann historia om hur viktigt det kan vara att vara tydliga i jobb-annonsen samt verkligen kolla den arbetssökandes verkliga meriter, är från tiden då jag jobbade på ett sågverk.
I en jobbannons i lokaltidningen sökte företaget förare med full behörighet för gaffel-truck.
Mest var det sågade trävaror som transporterade mellan olika produktions-linor och lager då man levererade mycket färdig-format till IKEA bl.a. samt ta hand leveranser från långtradare och timmerbilar.
Mest användes större gasdrivna truckar med Toyota-motorer då truckarna gick mycket inomhus. Lite kul med dessa truckar var att de hade flerstegs automatlåda och for iväg riktigt bra olastade.
En av de arbetssökande var av utländsk härkomst och pratade usel, på gränsen till ingen svenska, men han förklarade att han hade alla behörigheter och var van truckförare från sitt förra jobb.
Det var bråttom med tillsättandet av detta truck-jobb och den arbetssökande killen var villig att börja samma dag. Visserligen vill man se hans behörigheter men de lovande han att ta med sej nästa dag så han fick en omgång skyddskläder och anvisning av truck och jobbuppgifter. En av de andra truckförarna skulle följa med och visa runt, men innan denna kom så startade plötsligt trucken och for iväg vinglandes tvärs genom ett 100 meter långt inomhuslager med den nye killen bakom ratten, far vidare ut genom en 2 meter hög dörr, fast dörrhålet blev betydligt vidgat efter att en 3-4 meter bred truck och ett stativ på ca 5 meter passerat. Väl igenom dörrhålet fortsätter trucken tvärs över en bilparkering för att slutligen stå på näsa ner i en branddamm.
Den nya truck-föraren överlevde. Han förklarade att han var ovan vid motorer från sitt hemland, trodde att alla truckar var lika och på sitt förra jobb, hans första praktikplats, körde han gaffel-truck utan motor, handtruck i en livsmedels-butik. Han hade aldrig sett en så stor truck som den på sågverket men ville inte göra arbetsgivaren besviken, så han försökte köra ändå.
Tur att han inte sökte truck-jobb i USA.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?

Inlägg av Henry »

Tog det så lång tid för honom att hitta bromsen som man förstås lärde sig först var den fanns.
Han förklarade att det firman sökte var personer utan elektronikutbildning
för de elektronikkunniga tröttnade snabbt på jobbet och slutade.
Ha, ja det där var ju en sanning.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11277
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?

Inlägg av Klas-Kenny »

Nu är det väl inte ens en felstavning, jag ser ingenstans det står lödda eller lödat?

Enda felet är ju begreppet "lödare" som kanske inte finns något som heter. Men å andra sidan kan ivf inte jag komma på någon bättre enkel titel på någon vars huvudsakliga arbetsuppgift är just att löda. :humm:
Elektronikmontör kan ju vara lite vad som helst, detta blir desto tydligare.

Edit: okej, lödat står ju faktiskt. Nåja...
E Kafeman
Inlägg: 3233
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?

Inlägg av E Kafeman »

Truckföraren tekniska färdigheter om gas och broms var ytterst bristfälliga. Skillnaden mellan pedalerna var flera nivåer bortom vad som gick förklara för honom.
Han trodde inte trucken skulle röra om man tryckte ned samtliga pedaler, för det var så bilarna fungerade i hans hemland.
Otroligt nog blev han ändå anställd. Blev omplacerad till att handskyffla sågspån, men blev avskedad när det inte gick lära honom att man inte fick röka i det dammiga spånmagasinet.

"Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?" är lite som att SAS skulle söka en ny flugare, utan att kräva flygcertifikat.
Dålig stavning inger inget förtroende och utan behörighets-krav förmodas jobbet ligga på den nivån.
Här en bild på en lödare som står i begrep att lödda lite processorben:
pc-technician-working-soldering-iron-young-repairing-computer-isolated-white-background-70489946.jpg
Rätt verktyg för jobbet är framme och ESD-skydd behövs inte om man håller processorn i luften.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32498
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?

Inlägg av säter »

E Kafeman skrev:Att inte använda rätt yrkestermer eller stavning i jobb-annonsen sänker intrycket av kompetensnivån för hela företaget.
Det är precis det jag menar.
Stavar man inte rätt i en jobbannons, då är man inte seriös.

Min kompis jobbade i många år på DalaDemokraten som korrekturläsare.
Är det något som har upphört numera?
ToPNoTCH
Inlägg: 4845
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?

Inlägg av ToPNoTCH »

Jupp det är utdöende.
Det är alldeles för kränkande att påtala felstavningar.
Kan snabbt bli ett arbetsmiljö problem nuförtiden.

Vem har förresten sagt att just ER stavning är rätt.
Om en person anser sig vara en löddare så har hen faktiskt rätt att vara en sådan och ny bör banne mig acceptera det.

Bor ni kvar i de gamla Sverige fortfarande ?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?

Inlägg av Henry »

...Otroligt nog blev han ändå anställd.
Jösses.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16968
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?

Inlägg av AndLi »

Tre sidor, undra hur många hundra procent fler klick denna annons har fått jämfört med likvärdiga.

Det finns ju bara fördelar för företaget, de som gnäller i denna tråd lär ju inte varit intressanta för anställning ändå.
Och kanske råkar någon titta förbi och se ett möjligt jobb efter en tids arbetslöshet....
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16968
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?

Inlägg av AndLi »

E Kafeman skrev: Han trodde inte trucken skulle röra om man tryckte ned samtliga pedaler, för det var så bilarna fungerade i hans hemland.
En bil funkar väl ganska exakt lika i hela världen, får det hela att låta som en dåligt skämt om hur överlägsna vita män är på att köra truck....
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?

Inlägg av lillahuset »

säter skrev:Min kompis jobbade i många år på DalaDemokraten som korrekturläsare.
Är det något som har upphört numera?
En av mina kompisar var korrekturläsare på GP/GT i slutet av åttiotalet början av nittiotalet. De jobben försvann i samma veva som hon slutade. Sedan fick vi "MS-svenska". :shock:
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?

Inlägg av jesse »

soundbrigade skrev:Det heter definitivt inte LÖDAT :evil: :evil: . Fet heter LÖTT.
Äh, kom igen dä ä'la bara vanli vässjötsk dialekt. Hade själv kunnat säga lödat.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?

Inlägg av NULL »

Jag tycker att den forumregeln är dålig på alla delar utom möjligtvis "Övrigt".
Normalt när man skriver om vardagshändelser, eller verbalt där man kan få direkt feedback, men här pratar vi tekniska termer där en liten felskrivning ofta ger en otydlighet som är avgörande.

Kommer inte på nägra bra exempel men tex:
"medien-värde" är det medel-värde eller median-värde?
"ixportera", importera eller exportera?
Skriv svar