Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?

Användarvisningsbild
wiklis
Inlägg: 1932
Blev medlem: 11 mars 2009, 22:33:47
Ort: Skellefteå

Re: Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?

Inlägg av wiklis »

[quote="E Kafeman"]Truckföraren tekniska färdigheter om gas och broms var ytterst bristfälliga. Skillnaden mellan pedalerna var flera nivåer bortom vad som gick förklara för honom.
Han trodde inte trucken skulle röra om man tryckte ned samtliga pedaler, för det var så bilarna fungerade i hans hemland.
Otroligt nog blev han ändå anställd. Blev omplacerad till att handskyffla sågspån, men blev avskedad när det inte gick lära honom att man inte fick röka i det dammiga spånmagasinet."

Man kanske skulle starta en tråd som heter "fullblodsidioter du råkat på"
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?

Inlägg av GastonDeVille »

soundbrigade skrev:Jag har sökt tjänst av ren grinighet och meddelade att jag "aldrig har LÖDAT men däremot LÖTT sedan jag var 17-18 år ...".
Underbart att det finns människor som bryr sig om korrekt stavning.
Det är en kulturgärning varje gång som man påpekar en felstavning eller ett språkligt misstag.
Ja, förutom när jag själv säger fel för då är det bara en tillfälligt störning.
att löda.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?

Inlägg av svanted »

språkpoliser motverkar den naturliga språkliga förändringen som sker hela tiden, i alla språk...
för om tillräckligt många börjar säga lödat så skrivs det in SAOL´s ordlista.

för vad är egentligen felet att säga
att löda, jag har lödat
då det heter,
att svetsa, jag har svetsat
från:
http://www.glot.es/dictionary/sv/de/sea ... &l=nl%7Csv
Screen Shot 2018-02-09 at 2.48.08 AM.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Vill du arbeta som elektronikmontör och lödare?

Inlägg av E Kafeman »

får det hela att låta som en dåligt skämt om hur överlägsna vita män är på att köra truck....
Lite OT från lödarjobbet och dess stavning, men nej, det är fullt allvar hur det kan gå till ute i verkliga arbetslivet. Skämt ställer jag högre krav på. Har varit med om betydligt skämtsammare saker än så, de grövsta kommer aldrig att att bli att bli nedskrivna.
Har inte alla kört truck i full fart genom en fabriksvägg eller fått en hel fabrik att nöd-utrymmas på grund av sin framfart? Det är inte förbehållet icke vitingar. Jag har gjort det och mycket mycket annat.
Det var f.ö. inte hälften om den mannen. Det mesta handlade om hans hemland. Han vägrade ta order från kvinnor - för så gjorde man inte i hans hemland.
Han vägrade bära personsökare - för i hans hemland fanns inga och han blev så yr av lampan som blinkade i toppen på sökaren, att han måste sätta sej ned och vila (och röka). Det var mycket han blev yr av och måste vila (och röka). I stort oavsett arbetsorder, blev hans svar, "Ojoj nu blev jag så yr" och med sina sista krafter stapplade han fram till närmsta stol.
Personsökare var ett krav av säkerhetsskäl, med tanke på brand och kemikalier och annat, men han satt mest i personalmatsalen och var yr så vi visste ändå var vi hade honom.
Utan betydelse, men han var tämligen vit och från Marocko.

Alla var inte vita män på denna arbetsplatsen, en truckförare var kvinna och aktiv inom bilracing. Det fann även utbildad läkare som sopade golven. Han var ytterst mörkhyad och ny-utkastad av Idi Amin.
Som vid många bruksorter var många av arbetarna invandrade finnar och jugoslaver, fast om man skulle räknas som fullt tillräknelig vit man och godkänd i bygemenskapen bör man i minst tre generationer arbetat på samma bruk. Just detta stället hade bruket startat på 1600-talet och var i princip enda arbetsgivaren. Lojalitet och arbetsmoral diskuterades aldrig men man kom som en regel en timme före arbetstiden för att dels en halvtimme dricka kaffe och spela skitgubbe med de andra i skiftet och sedan en halvtimme att kolla med avgående skiftet att allt var som det skulle och skam den som gjorde sämre ifrån sej än föregående skift. Nästan lika illa som att vara sisten för dagen med skitgubben.

En gång fördärvades skiftet av att en arbetare släppte ut 10 kubik koncentrerad ammoniak inne i fabrikslokalerna. Ammoniak-lukten bidrog till att utrymningen blev snabb och effektiv. Andra utrymningen man gjorde på 20 år.
Det var jag som som skulle pumpa ammoniak från en tank till en annan, fjärrmanövrerat och med manöverrummet långt från tankarna.
Visste inte att tanken jag flyttade ammoniaken till stod med vidöppen bottenventil modell manlucka. Hade aldrig sett den öppen, men det hade tidigare under dagen varit besiktning av tanken som jag inte kände till, men visst borde man kollat.
Anade oråd när nivålamporna på manöverpanelen släcktes i ena tanken men inte tändes i den andra. Anade ännu mer oråd när jag hörde utrymningslarmet. När jag hörde larmet kände jag mej som att jag jobbade på ett kärnkraftverk och råkat trycka på mycket fel knapp.
Nu har de flesta av de riktiga bruksorterna upplösts, men det var kul att ha varit med ett tag.

Sen var det det här med att köra gaffeltruck genom vägg. En natt körde jag en större truck rakt in i en vägg så fort trucken orkade gå, fullt medvetet. Det var min premiärtur (och sista) med den trucken.
Det är inget skämt, händelsen blev dokumenterad med bild på trucken på första-sidan i lokaltidningen.
Det fanns iofs en anledning till framfarten. Det brann i en större virkestork och brandkåren ville ha hjälp att lyfta av taket.
Marken runt torken var lerig och uppblött pga de stora släckningsförsök som redan var gjorda av de tre brandkårs-distrikt som nu kommit på plats och enda chansen att trucken skulle ta sig fram till husväggen var att ta full fart tvärs över fabriksområdet och hoppas att ta sej igenom de sista metrarna lera med fartens hjälp.
Förklarade för räddningsledaren att trucken riskerade stanna halvvägs och sedan vara mest ivägen för släckningsarbetet, men han stod på sej att det var värt risken och att det var avgörande om byggnaden skulle kunna räddas.
Laddade allt trucken hade att ge på torrare mark och körde upp gafflarna nästan i topp. Det blev en rätt bra smäll när trucken for in i husväggen och sedan sjönk ned i leran. Trucken blev totalfast mot husväggen, men jag lyckades iallafall bända lite på tak-kanten med gafflarna så att man kunde spola vatten direkt ovanpå innertaket.
Det hjälpte inte, tork-byggnaden brann upp ändå. Trucken stod kvar med gafflarna i topp och blev dagen därpå tacksamt foto-motiv för lokal-tidningen.
Det är ingen som vet vem som körde trucken, det är första gången det kommer i skrift.
Jag hade inget alls med sågen eller trucken i fråga att göra, råkade bara komma förbi sent en kväll på väg till ett annat jobb och fick se att det brann och eftersom jag tillhörde industribrandkåren på annat håll så gjorde jag en första insats innan brandkåren kom. Det var Alex såg i Marhult, Småland, vars virkestork brann och bilden hamnade i Smålandsposten, om någon vill kolla skämt-nivån. Kanske finns här någon som bor i trakterna och som kommer ihåg? Bör ha varit kring 1985.
Av lustiga anledningar har jag bidragit till foton och större rubriker på den tidningens framsida..fyra gånger..än så länge.. Borde ha provision.
"fullblodsidioter du råkat på"
De kan finnas närmare än man anar. :humm:

Sorry för OT.

Tennlod, kan det lodas?
Jag har lodat och kommer loda då jag är en lodare. Kanske vore något att ha i sitt CV att man är fullblods lodis.
Säjer som den nyanställde, i mitt hemland stavas det så och annat blir jag yr av.
Skriv svar