Kretskort spabad

tobbe_nilsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 oktober 2017, 08:06:25
Ort: Helsingborg

Kretskort spabad

Inlägg av tobbe_nilsson »

Har ett kretskort till min controller på mitt spabad som inte vill som ja längre.. några knappar har lagt av, displayen visar inte helt hundra bild, där sitter en pt6554. är här någon som känner sej manad att hjälpa mej med detta? givetvis mot ersättning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Kretskort spabad

Inlägg av GeekJoan »

Vart i landet finns du?
Ser ut som den varit med om sju svåra år. Har den legat i vattnet?
tobbe_nilsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 oktober 2017, 08:06:25
Ort: Helsingborg

Re: Kretskort spabad

Inlägg av tobbe_nilsson »

ja finns i helsingborg. ja legat i vatten vet ja inte, men jävligt nära :) kan du typ mäta upp hela kortet å sen byta alla komponenter som är dåliga? (ska flyga till sthlm den 24/11)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kretskort spabad

Inlägg av TomasL »

Köp en ny, billigare.
Vill påstå att det är omöjligt att laga, då den har en förprogrammerad mikrokontroller, den går ej att byta.
tobbe_nilsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 oktober 2017, 08:06:25
Ort: Helsingborg

Re: Kretskort spabad

Inlägg av tobbe_nilsson »

den finns inte att köpa ny längre.. då får man byta hela styrsystemet.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kretskort spabad

Inlägg av TomasL »

Surt sa räven, du får nog räkna med det, om du inte kan skriva egen programvara för styrningen.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Kretskort spabad

Inlägg av bearing »

Tomas, jag tycker inte det ser ut som att processorn är problemet. =)
Har du ens läst beskrivningen och tittat på bilderna?

Ser ut som att tillverkaren snålat med kvaliteten och lacken på kretskortet. Sen är ju ledningarna onödigt tunna. Hade ju fått plats med många gånger bredare ledningar till t.ex. knapparna. Då hade de kanske fortfarande fungerat, trots ärgningen, om problemet inte är i själva komponenten.
tobbe_nilsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 oktober 2017, 08:06:25
Ort: Helsingborg

Re: Kretskort spabad

Inlägg av tobbe_nilsson »

är det inte en standrad pt6554?
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Kretskort spabad

Inlägg av limpan4all »

Jag ser följande "problem" byta alla knappar, byta de två elektrolytkondensatorerna, byta de tre transistorerna, byta ut lysdioder, kontrollera att mönsterkortsbanorna är hela samt förstärka/reparera dom.
Så långt är det bara "jobb" men det tar tid, mycket tid. Att få tag på knapparna kan vara mycket dyrt, dessa kan beställas i valfri längd i 0,1mm steg och minsta kvantitet är 1000 st. det kan också vara så att dom är i någon av "standard" längderna om 3mm steg (samt några udda). Om det är så att dom är egenbeställda så blir det löjligt dyrt 6-10 kSEK bara för knapparna. resten av komponenterna som går att byta kostar under 100:- men frakten är större säg 130:-.
Jobbet att byta och reparera tar nog en 2-4 timmar men med min debitering som är 1000SEK/h + moms så är inte jag rätt person.

MEN nu kommer det jävliga, det finns ingen som helst garanti att det kommer att fungera efteråt. Och du kommer att få betala ändå för jobbet.
Ditt drag.
tobbe_nilsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 oktober 2017, 08:06:25
Ort: Helsingborg

Re: Kretskort spabad

Inlägg av tobbe_nilsson »

ditt förslag gilla ja inte alls limpan4all :) de låter som ja kan köpa ett annat stysystem då :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Kretskort spabad

Inlägg av mrfrenzy »

Mät bredd och höjd på knapparna.
Jag har liknande på lager och dom är inte dyra.

Dom ytmonterade komponenterna går sällan sönder pga fukt.
Om du hittar någon som vill hjälpa dig skulle jag börjat med följande:
Ta bort alla knappar
Rengör
Gör om alla lödningar
Kolla så det inte är kortis i elektrolyterna
Koppla på spänning och se om den lyser.
Det bör ta en timme ungefär.
Baroon
Inlägg: 35
Blev medlem: 11 mars 2016, 23:00:09
Ort: Linköping

Re: Kretskort spabad

Inlägg av Baroon »

limpan4all skrev:Jag ser följande "problem" byta alla knappar, byta de två elektrolytkondensatorerna, byta de tre transistorerna, byta ut lysdioder, kontrollera att mönsterkortsbanorna är hela samt förstärka/reparera dom.
Så långt är det bara "jobb" men det tar tid, mycket tid. Att få tag på knapparna kan vara mycket dyrt, dessa kan beställas i valfri längd i 0,1mm steg och minsta kvantitet är 1000 st. det kan också vara så att dom är i någon av "standard" längderna om 3mm steg (samt några udda). Om det är så att dom är egenbeställda så blir det löjligt dyrt 6-10 kSEK bara för knapparna. resten av komponenterna som går att byta kostar under 100:- men frakten är större säg 130:-.
Jobbet att byta och reparera tar nog en 2-4 timmar men med min debitering som är 1000SEK/h + moms så är inte jag rätt person.

MEN nu kommer det jävliga, det finns ingen som helst garanti att det kommer att fungera efteråt. Och du kommer att få betala ändå för jobbet.
Ditt drag.
Snacka om att göra en höna av en fjäder. Killen kommer in och behöver hjälp och får detta som svar. Har man inget vettigt att tillägga är det bättre att vara tyst! Detta om nått skrämmer folk att fråga om liknande problem! Väldigt låg nivå! skärpning!
Detta kan tas bort då det inte tillför nått det heller om mod så önskar.
tobbe_nilsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 oktober 2017, 08:06:25
Ort: Helsingborg

Re: Kretskort spabad

Inlägg av tobbe_nilsson »

så vad kan vi dra för slutsats av alla inlägg nu? finns här någon som tror de går att rädda? till en "låg kostnad"?
eller e de ett nytt styrsystem på 5-7 tusen som gäller?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Kretskort spabad

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag tror att det finns en god chans att rädda.
Knapparna lär gå att lösa utan större problem. Den "inte helt hundra" bilden kanske är värre, med risk för att det är själva LCD'n som är skadad.

Men det kanske vore okej bara knapparna fungerar?
tobbe_nilsson
Inlägg: 7
Blev medlem: 31 oktober 2017, 08:06:25
Ort: Helsingborg

Re: Kretskort spabad

Inlägg av tobbe_nilsson »

nja man behöver ju en display för att kunna ställa in tempen i badet :) men ja får se om ja kan hitta ett begagnat system... om inte någon kan ta sej an detta.
Skriv svar