Svenska ElektronikForumet
http://elektronikforumet.com/forum/

T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia [LÖST]
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=88265

Författare:  Magnus_K [ 19.24 2017-08-04 ]
Inläggsrubrik:  T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia [LÖST]

Hej!

Är det någon här som har material, tid och lust att hjälpa mig med mitt renoveringsprojekt?

Det är en friktionsskiva till min lindningsmaskin (se röd pil nedan) som jag saknar, och inte heller några möjligheter att svarva själv.
Mer detaljerade mått (ritning) kan vi lösa över PM, men diametern kommer vara mellan 80-90mm, 5-6mm bred och ett hål i centrum.
Beroende på pris så önskas också lite finlir så som fasade kanter med mera men det kan jag också lösa själv.

OBS. Det kommer inte vara något precisionsjobb.

Tack på föhand!

Bilaga:
Friktionshjul.JPG

Författare:  Magnus_K [ 14.41 2017-08-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Var precis ute i ladan och grävde, och fann en kort 200mm-stång med 100mm i dia.
Har alltså material men behöver hjälp med svarvningen. Dock blir det nog för dyrt att skicka stången fram och tillbaka.
Någon i närheten?

Författare:  säter [ 14.44 2017-08-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Hade du inte egen svarv?

Författare:  Magnus_K [ 14.49 2017-08-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Den är för pluttig. Chucken flyger nog av om jag spänner upp den här biten...

Författare:  säter [ 18.40 2017-08-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Man måste nog såga av en skiva av stången först.
Jag tror inte att någon här vill sticka av en 100mm axel.

Jag skulle kolla pris på en laserskuren plåtrondell om jag vore i din sits.

Författare:  Magnus_K [ 18.45 2017-08-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Ahaa, nej det kanske man inte vill? Inte vet jag :)
Får höra med någon firma som laserskär då. Tack för tips!

Författare:  säter [ 18.50 2017-08-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Alternativt få en skiva avsågad och svarva själv.
Det är ju alltid kul att tillverka saker själv. :)

Författare:  Magnus_K [ 20.42 2017-08-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Trodde faktiskt inte EMCO:n kunde ta så stort men var precis ute och mätte och den kan nog ta upp till 120 kanske, med vända backar.

Men oavsett söker jag hjälp med det här för jag vet inte hur jag använder EMCO:n än, plus att jag behöver hjälp att kapa.

Författare:  Nerre [ 21.05 2017-08-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Ja som sagt var, en så stor bit vill man inte gärna sticka av, lär ju inte gå att göra ett vettigt stickstål som tar så djupt.

Kapa till en skiva är nog det enda rätta (men då behöver man ju en kap).

Författare:  Lasp [ 21.23 2017-08-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Kan du inte finna något annat som tjäna som donator? Fundera.
Har stått med Bågfilen i annat ärende idag, och kul är det inte!

Författare:  Magnus_K [ 21.28 2017-08-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Helt rätt tänk Lasp.
Ska rota runt lite, samt försöka sluta stirra på mitt nya 3-pack bågfilsblad :wink:

Författare:  Arhoolie [ 21.47 2017-08-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Vad ska det vara för material och vad är axelhålets storlek?
Kan rota runt i skrothögen på jobbet å se vad jag kan hitta åt dig.

Författare:  grym [ 21.56 2017-08-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

kan vara vettigare med en plåtbit eftersom tjockleken är lagom , kan kolla om jag har något liggandes , brukar spara runda som kan annvändas till mycket

Författare:  Magnus_K [ 22.14 2017-08-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

@Arhoolie:
Det är inte så noga. Dock helt någon typ av stål.
Axeln är 8mm men jag måste kika mer på det här. "Kardanaxeln" till räkneverket ska också fästas i denna axeltapp så jag måste leta mer bilder för att försöka utröna hur det ska se ut.
Eventuellt så räcker det bara med ett pilothål och sen får jag mecka på själv. Återkommer!

@grym:
Det uppskattas mycket! Den motsvarande friktionsskivan är 5,5mm så i den häraden hade varit bra.

Författare:  Arhoolie [ 22.57 2017-08-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Då vet jag, kollar på onsdag.
Finns det nått så är det nog rostfritt

Författare:  Magnus_K [ 23.14 2017-08-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Det går säkert bra. Om än lite tufft för mig att bearbeta på egen hand efteråt.
Bilden nedan har jag hittat på nätet. Där syns skivan samt kardan till räkneverket. Det är i alla fall inte rostfritt original :wink:

Det jag inte riktigt klurat ut än är om denna friktionsskiva verkligen bara är pressad på axeln och inget mer. Känns som att det blir väldigt kraftig hävarm när man ställt utväxlingen som lägst och kraftöverföringen sker mellan ytterdiametern på denna lilla friktionsskiva... Får som sagt titta närmre på det här.

Bilaga:
Skärmklipp.JPG

Författare:  Magnus_K [ 10.47 2017-08-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Nu tror jag att jag listat ut hur det ser ut original. Skivan behöver vara 20mm för att sen svarvas ner till 5,5mm.
Återkommer i kväll med bilder och teorier.

Författare:  Magnus_K [ 13.24 2017-08-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Så här ser det ut på nära håll.
Man kan se tydliga spår efter slirande stoppskruv på axeln och efter granskning på lågupplöst bilder på nätet så ska alltså den nedsvarvade hylsan vara som ett "lock" över lagret.
Den här friktionsskivan är alltså det som låser axeln från att göra axiella rörelser.

Materialet behöver således vara ~14mm.
Ska sätta mig ner och göra en ritning ikväll. Alla mått är egentligen i tum men tänker avrunda till jämna millimeter, förutom på dom kritiska måtten.

Bilaga:
DSC_3731.jpg

Bilaga:
Teori.jpg

Bilaga:
Teori_2.jpg

Bilaga:
DSC_3732(1).jpg

Författare:  grym [ 20.17 2017-08-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

hadde lite större i diameter i 5mm rostfritt, det skulle då gå att göra så att man har ett nav man svetsar på för att få den biten

Författare:  Arhoolie [ 23.44 2017-08-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Ska se hur mycke det är att görs på jobbet. Om det är lugnt kan jag fixa det där. Men ska vi inte greja en till axel? Den där verkar rätt slut. Då kan man göra en med kilspår så du slipper att den snurrar runt?

Författare:  Magnus_K [ 17.54 2017-08-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Kilspår var ju faktiskt en väldigt bra idé.
Ska ta med mig axeln till jobbet och se om jag kan värma bort den pressade konan i andra änden.

Vi kanske kan göra så Arhoolie att jag knåpar ihop en ritning på axeln och en på skivan och skickar över, så får du avgöra om ni har tid eller inte?
Om inte annat så får jag lösa det med bågfil och Emco:n.

Författare:  Magnus_K [ 20.18 2017-08-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Så här får jag för mig att originalskivan nog sett ut.
Även bifogat en ritning på hur axeln ser ut. Dock lite orolig för att det blir för lite material kvar mellan kilspår och den invändiga gängan.
Kanske blir bättre med en woodruff-kil? Eventuellt också gå ner ytterligare till M3 istället.

EDIT: Lagt till fler mått.

Bilaga:
Skivan.JPG

Bilaga:
Axeln.JPG

Författare:  Nerre [ 22.02 2017-08-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Spelar det nån roll om kilspåret går ner i gängan? Så länge kilen inte tar i skruven borde det väl inte göra nåt att gängan är "bruten" av spåret?

Författare:  Magnus_K [ 09.07 2017-08-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: T: Svarva friktionsskiva, 80-90mm i dia

Tror det kommer bli känsligt för sprickor.
Nej, låter det vara som det är.

EDIT: Kommer försöka mig på det här själv och för att senare få hjälp med kilspåret. Sätter tråden som LÖST så länge.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/