Planfräsa 6mm aluminium.

henke87
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 februari 2014, 17:38:43

Planfräsa 6mm aluminium.

Inlägg av henke87 »

Hej
Behöver hjälp med att Cnc och planfräsa en 500x500x6 aluminiumskiva som ska bli en värmebädd till en 3d skrivare. Behöver kanske inte planfräsas om man har en stadig Cnc istället. Är också 5 små Hål för M3 som ska in i skivan. Om det inte är nått problem. Jag fixar ritning och vilken sorts fil ni behöver.

Färdig skiva behöver vara 420x420mm

Skicka gärna prisuppgift.

Finns i skånetrakten så gärna här nere så man slipper frakten.

Jag kan bistå med aluminiumet om inte ni har bättre pris än vad jag kan fixa den för.
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Planfräsa 6mm aluminium.

Inlägg av gripner »

Ska du har glasskiva uppepå den ?
henke87
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 februari 2014, 17:38:43

Re: Planfräsa 6mm aluminium.

Inlägg av henke87 »

gripner skrev:Ska du har glasskiva uppepå den ?
Helst inte. Får se hur rak och bra det blir. Aluminium rör ju sig med värme så jag får se.
Tänkte bara klistra en PEI yta eller nån annan rolig yta uppe på om det blir bra.

En silikonbädd under på 230v för snabb uppvärmning.

Är till ett coreXY bygge. Så behöver ingen lätt bädd.
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Planfräsa 6mm aluminium.

Inlägg av gripner »

Har du en Z probe kan du ju kompensera för warpningen som kommer uppstå, aluminium slår sig oavsett hur tjock du gör den i princip.
Jag kör själv med en klen skiva med tjockt glas istället då glaset är styvt nog att "stabilisera" aluminiumet, allt inom gränser givetvis.

Jag har silkonvärmeelement som är 400x400, den fetaste är på 230V 1.2 kilowat :P en äkta Keenovo,
Har nog någon på runt 560watt oxå

Behöver du?
henke87
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 februari 2014, 17:38:43

Re: Planfräsa 6mm aluminium.

Inlägg av henke87 »

gripner skrev:Har du en Z probe kan du ju kompensera för warpningen som kommer uppstå, aluminium slår sig oavsett hur tjock du gör den i princip.
Jag kör själv med en klen skiva med tjockt glas istället då glaset är styvt nog att "stabilisera" aluminiumet, allt inom gränser givetvis.

Jag har silkonvärmeelement som är 400x400, den fetaste är på 230V 1.2 kilowat :P en äkta Keenovo,
Har nog någon på runt 560watt oxå

Behöver du?
Jo ska såklart en probe. Tänkt på en bltouch. Har en sån på en annan skrivare och den har funkat bra. Då kan jag köra glas eller vad jag nu vill utan att vara begränsad av en sån induktiv sak.
Tänkt köra tjock aluminium skiva. Låta den värma upp ett tag först sen köra probe med många punkter på. Så tror jag den ska kunna kompensera bra. Hoppas jag. Annars får jag fixa en glasskiva.

Jaså. Har inte köpt nån själv än.blir att kolla runt lite på olika. Tror det blir en från filafarm.de. Dem känns seriösa.ligger dock på drygt 1300:-. Är ju ingen leksak med 230v så tror jag skippar Kina variant där. Även om den keenovon verkar fin.
Vad hade du tänkt isåfall?
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Planfräsa 6mm aluminium.

Inlägg av gripner »

En håller definitivt Europa kvalitet , ska tänka lite . Men betydligt mindre än 1300 sek
henke87
Inlägg: 4
Blev medlem: 5 februari 2014, 17:38:43

Re: Planfräsa 6mm aluminium.

Inlägg av henke87 »

gripner skrev:En håller definitivt Europa kvalitet , ska tänka lite . Men betydligt mindre än 1300 sek
Mm den ser fin ut.

Haha ja det hoppas jag. Kan köpa den för 900:- själv så :)
gripner
Inlägg: 1167
Blev medlem: 4 december 2007, 14:47:39
Ort: Lidingö

Re: Planfräsa 6mm aluminium.

Inlägg av gripner »

Något annat som behövs ? Har drivor
Skriv svar