Ny utbildningsstart - Vässa kunskaperna inom inbyggda system

Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Vässa kunskaperna inom inbyggda system

Inlägg av lillahuset »

Jag håller fullständigt med. Civilare är trots sina bevisade förmågor ofta direkt olämpliga att anställa, åtminstone om man är ute efter resultat. På sikt kan de tillföra mycket men oftast inte i närtid.

Idealet vore om man kunde hitta folk som har hållit på med elektronik/programmering av rent intresse sedan ungdomen som sedan skaffar sig en formell utbildning som någon typ av bevis på uthållighet. Jag är säker på att de finns men vet inte var.

Själv skulle jag gärna testa den här kursen för att få en känsla av hur min kompetens ligger till men drar mig pga resorna till Västerås, jag har nämligen väldigt svårt att ta mig utanför hemmet av olika skäl. Om kursmaterialet finns tillgängligt utan resor (och examen) är jag mycket intresserad.
Mihali
Inlägg: 16
Blev medlem: 3 juli 2017, 15:51:25

Re: Vässa kunskaperna inom inbyggda system

Inlägg av Mihali »

Hej!
Det är bara EN obligatorisk träff onsdag-fredag 16-18 augusti i Västerås och sedan är resten på distans :)
Handledning sker sedan via TeamViewer och Skype och du kan lyssna på föreläsningar och demos när du vill => inga fasta tider!

Välkommen med din ansökan.
http://www.yh.agstu.se/anmalan/

mejla mig gärna om du har fler frågor eller om vi kan hitta en lösning för dig på något sätt! mia.lindh[at]agstu.com
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Vässa kunskaperna inom inbyggda system

Inlägg av swesysmgr »

streko skrev:
swesysmgr skrev:Jag säger inte att yrkesutbildningarna är något fel på men jag kan inte begripa
varför det ska vara lättare att få jobb bara för man gått en yrkesutbildning.
Just för att de är yrkesutbildningar och inte en "titelutbildning". De leder till att du utbildas till ett yrke och kan börja arbeta direkt, så fördelen för företagen är att man slipper upplärningsperioden. De är redan upplärda i yrket.
Det var 4kTRB som skrev det du citerar, inte jag. Konstigt att det blev så när jag inte svarat på ursprungsinlägget. Titelutbildning är kanske lite nedlåtande att kalla dagens BSc/MSc utbildningar, det finns de som läser dem enbart för titeln men också många som faktiskt är genuint intresserade. Det går att välja en hel del tillämpade kurser inom dem om man vill men inte så mycket på grundnivån.

Praktiken tror jag rök p.g.a. att det blev stora problem för de studenter som råkade bli klara under en lågkonjunktur att få ut sin examen. Svårt för ett företag att ta in sommarjobbare och någorlunda kvalificerade praktiserande studenter samtidigt som fast anställd personal sägs upp.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Vässa kunskaperna inom inbyggda system

Inlägg av swesysmgr »

lillahuset skrev:Jag håller fullständigt med. Civilare är trots sina bevisade förmågor ofta direkt olämpliga att anställa, åtminstone om man är ute efter resultat. På sikt kan de tillföra mycket men oftast inte i närtid.

Idealet vore om man kunde hitta folk som har hållit på med elektronik/programmering av rent intresse sedan ungdomen som sedan skaffar sig en formell utbildning som någon typ av bevis på uthållighet. Jag är säker på att de finns men vet inte var.

Själv skulle jag gärna testa den här kursen för att få en känsla av hur min kompetens ligger till men drar mig pga resorna till Västerås, jag har nämligen väldigt svårt att ta mig utanför hemmet av olika skäl. Om kursmaterialet finns tillgängligt utan resor (och examen) är jag mycket intresserad.
Du skulle kunna vara lärare på den utbildningen, antagligen en riktigt bra sådan.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Vässa kunskaperna inom inbyggda system

Inlägg av rvl »

Ser man på, EF annons nu också. Här finns väl en hel del potentiellt material på forumet. Kunde vara en kul utbildning, men tid och Västerås gör nog att jag inte söker, ...åtminstone denhär iterationen.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Vässa kunskaperna inom inbyggda system

Inlägg av 4kTRB »

Lite får man den uppfattningen här att
civilingenjörer inte anställs.

Sedan elektronik är väl mycket mer än
inbyggda system och digitalteknik?

Behöver inte annan elektronik också
vässas i så fall? Jag menar finns inga
sådana alternativ som kurser?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Vässa kunskaperna inom inbyggda system

Inlägg av lillahuset »

Få människor anställs i första hand för att de är civilare. Det är iallafall min erfarenhet inom elektronikbranschen utanför storföretagen. Det viktiga är att folk kan prestera bra resultat och om de är civilare är det ofta ett plus. De flesta företagen är intresserade av resultat, inte titlar. Sedan att det ibland kan behövas doktorer och annat löst folk med hög teoretisk kompetens är en annan sak.

Om du kan bli en stjärna på analog elektronik har du chansen att tjäna bra mycket mer än om du är en stjärna på digital elektronik. Analoga elektrokomiker är en bristvara.
Det finns säkert kurser inom analog elektronik men jag tror det är bättre med självstudier. Det finns enorma mängder med material att tillgå men det kräver mycket jobb för att bli bra.

För drygt ett kvartssekel sedan betraktade jag mig som duktig digitalkonstruktör och komplett nolla när det gällde analog elektronik. Jag upptäckte att många av de som tyckte de var duktiga på analogteknik var mycket sämre än jag. Flera var naturligtvis betydligt bättre och en jag känner en riktig stjärna. Numera är jag fortfarande halvkass på analogteknik men framstår som ganska bra jämfört med de flesta. Övning ger färdighet. Överdriven självkänsla ger bekymmer.

ADI, TI, LTC och de andra drakarna har gott om material om analogt. Lycka till med studierna.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Vässa kunskaperna inom inbyggda system

Inlägg av 4kTRB »

Det är betydligt svårare att förutse resultatet med analogteknik
kan jag tycka men höghastighets digitalt-elektronik är nog inte
heller alltid så enkelt att få att fungera som det var tänkt.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Vässa kunskaperna inom inbyggda system

Inlägg av lillahuset »

Det jag höll på med var snabb digital elektronik. Inte med dagens mått mätt men vad som fanns att få tag på då.

1984 hade vi ett kort baserat på TMS32010 (en DSP med 20MHz klocka, 200ns cykel, 144x16 RAM och inget programminne för ~2600kr/st). Då räckte det med 74LS för logiken. Vi sålde ganska många för mätning av vägytor.
1989 (tror jag) hade vi ett VME-kort med två stycken TMS320C25 med 40MHz klocka och 100ns cykel, betydligt billigare, men tre banker med vardera 64kx16 RAM. Nu behövdes 74F för en del av logiken. Det var stor ågren innan vi satsade på utveckling av dessa med tanke på komplexiteten (för sin tid och oss) men resultatet blev lysande, produktionskostnad under 5kkr och pris till kund 56kkr. Vi sålde rätt många. Fortfarande för mätning av vägytor. De används fortfarande och kunderna är mycket nöjda.

Men, under den här tiden var vi "handikappade" pga att vi var för dåliga på analog elektronik. Jag lyckades ragga upp min gamla kompis O som är en riktig stjärna på analog elektronik. Det var ett stort lyft för företaget. I början kände jag att jag skulle hålla mig till det digitala och låta O ägna sig åt det analoga. Men efter ett tag blev jag mer och mer nyfiken och road av hans omdömen om andras analoga konstruktioner. Det ledde till att jag började studera dessa analoga konstruktioner och inse problemen. Sedan var han alltid hjälpsam om man hade några funderingar. Tack O om du läser det här
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Vässa kunskaperna inom inbyggda system

Inlägg av Icecap »

Hur många är med på utbildningen då?

Jag är...

EDIT: fan, FPGA är ju kul!!!
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Vässa kunskaperna inom inbyggda system

Inlägg av 4kTRB »

Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor
Inlägg: 435
Blev medlem: 27 mars 2004, 12:58:48

Re: Ny utbildningsstart - Vässa kunskaperna inom inbyggda sy

Inlägg av Porto »

Är det några medlemmar här som har slutfört den senaste omgången av denna kurs? Hur var den? Hur många timmar i veckan behövde ni lägga på kursen? Det är ju förvisso en heltidskurs, men om man redan har flerårig erfarenhet av VHDL, C-programmering och mikrokontrollers - hur mycket jobb får man lägga ner varje vecka på uppgifterna? Funderar på om man redan har ett heltidsjobb, om det skulle räcka med att gå ner på deltid och kvällarna.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Ny utbildningsstart - Vässa kunskaperna inom inbyggda sy

Inlägg av cosmox »

Också intresserad av ovanstående information :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ny utbildningsstart - Vässa kunskaperna inom inbyggda sy

Inlägg av Icecap »

Tyvärr har jag fallit av kursen. Jag fick för mycket av allt och hade en snack med en kurator och den snack gjorde att jag gick i "protected mode" för att återhämta mig.

Själva kursen känner jag är mycket vettig ställd upp av kunnigt folk, det var dock svårt för mig att ha koll på var man hämtar uppgifterna (på webplats), den information hittade jag inte enkelt på något papper.

Tidsåtgång lär i början vara ganska dryg, minst halv tid. Men eftersom man kommer in i systemet rullar det på och med programmeringsvana ska uppgifterna fortfarande utföras men är enkla. Att utföra logiska bit-operationer (and, or, xor osv.) ska ju inte vara så himla svårt typ.

Sedan kommer det att bli mer konstruktionsmässigt tänkande - och den biten hann jag inte till innan jag klappade ihop. För min del ser jag dock inget problem med det heller, det är ju vad jag har gjort tidigare men med lösa kretsar.
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Vässa kunskaperna inom inbyggda system

Inlägg av BJ »

Icecap skrev:FPGA är ju kul!!!
Jaa. :)
Jag vet inget om just dom här kurserna,
men i skolan kan det lätt bli så att man
bara gör ganska enkla grejer, och sitter med
force, eller vad nu kommandot heter,
för att skapa insignaler.
Jag tycker att det blir roligare när man
får göra processer som kan köra små program,
och göra emulatorer så att man kan se
grejerna "prata" med varandra på dom oscilloskop-
liknande bilderna som man kan få i vissa simulerings-program.
Men det är ju olika. En del kan ju redan programmera innan,
och en del inte.
Skriv svar