Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 19.53 2017-11-20

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: 21.36 2017-06-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 16497
Ort: Ystad
Än så länge bara en koll så jag vet vad som ev kan finnas, detta projekt ligger lite i framtiden.

Finns här någon som har en svarv där det garanterat går att få till ett mått inom +- 0.01 mm? Så en diameter på tex 20 mm får diffa max +-0.02 mm.

Handlar om att svarva till ett rör i hård bakelit där ytterdiametern måste vara inom +- 0.01 mm och över längden med som kommer att vara på runt en dryg dm eller vad det kommer att bli och några få cm i bredd. Eventuellt så nära ytterdiameter som möjligt och jag sedan själv slipar ned det till rätt mått hade ev också gått i brist på.

Samma kan ev även behöva göras med ett rör av RF, såvida det vls inte finns rör som är helt koncentriska inom 0.01 mm från början.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.05 2017-06-10 

Blev medlem: 08.46 2008-11-28
Inlägg: 1059
Ort: Finland, Åland
Såå, ett rör av bakelit som är >100mm långt och >20mm diameter? Låter inte som ett problem för en frisk maskin, men frågan är hur tjockväggigt röret är?
För att slippa missförstånd bör måttsättning på sånt här ske i millimeter. Inget illa menat, bara ett tips för framtiden :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.57 2017-06-10 

Blev medlem: 10.40 2009-11-28
Inlägg: 885
Ort: Abu Dhabi
Är det 0.01 mm eller 0.02 mm i precision du är ute efter?
Vilken svarv som helst klarar av det skulle jag säga.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.52 2017-06-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 16497
Ort: Ystad
hummel: ja jag tänker väl också att så är fallet att i princip vilken maskin som helst av lite kvalitet skall kunna klara det, ville bara få det bekräftat typ.

Det är +- 0.01 mm som gäller men under detta hade varit att föredra men det är väl nog inte möjligt.


thewho: ja plus-minus flertalet millimetrar, men däromkring då inga exakta mått blivit framtagna än.

Väggmässigt 1 - 2 mm skulle jag tro.

Detta var ingen strikt sökt tjänst (än) med exakta mått utan mer just nu bara se om det kunde klaras av rent tekniskt så därav lite cm och dm involverat men annars hade givetvis allt varit i mm.

Men ja runt 100 mm långt och en 20 mm brett, inget skrivit i sten.

Hade dylikt även gått att få till med RF med 1 - 2 mm tunn vägg tillverkat from ett stycke eller rör och kunnat behålla koncentriciteten inom samma +- 0.01 mm tolerans längs hela längden? Även det möjligt med en bra svarv?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.06 2017-06-10 

Blev medlem: 15.18 2008-03-24
Inlägg: 14
Ort: Etuna
Vad är delarna till? Vad är funktionen?

Det är lätt att deformera delarna vid uppspänning - speciellt om det är tunna väggar.

Har du samma krav på invändiga toleranser?

Du skriver koncentriciteten - menar du verkligen koncentricitet? Isåfall mellan hål och yttervägg?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.55 2017-06-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 16497
Ort: Ystad
Det är en del till en cryokylare som jag tänkte skulle använda luftlager så väldigt små mellanrum behövs för att detta skall fungera. Mellanrummet mellan cylinder och kolv brukar ligga runt en 0.02 - 0.03 mm per sida, men har även sett nedåt 0.015 mm, kommer nog dock att hålla mig till 0.03. Detta rör kommer sedan att röra sig upp och ned en kort sträcka 40 - 50 ggr i sekunden.

Tänkte att det ev kunde bli snedbelastningar och att detta kunde få röret att vrida sig snett och gå utanför toleransen om röret tex är tyngre på ena sidan än den andra och således få ha koll på detta. Men tror efter lite genomgång av grejer att detta nog inte borde vara något större problem trots allt då det bara rimligtvis borde bli små väggskillnader, om ens alls.

Det viktigaste med röret är då annars, och även en ev cylinder, att röret skall vara helt runt inte ovalt på något vis mer än inom max +- 0.01 mm längs hela längden annars kommer det att bli för litet mellanrum och i värsta fall även röra vid sidorna. Så oavsett var jag än mäter diametern runt omkretsen och oavsett var på hela längden skall denna ligga på tex 20 mm +- 0.01 mm.

Innerdiameterns mått är inte riktigt lika petig på ett sätt, framförallt längden, men helst ändå inom 0.01 mm pga ovan innan nämnda anledning. Innerdiametern skulle kunna minskas någon mm, tror inte det skulle skapa några problem mer än att effektiviteten på kryokylaren minskar en liten aning men kan kompenseras med att göra hela ytterdiametern på allt lite större.


Nej tänkte också det med att det kan ändras vid fastspänning men det hade kunnat gjorts på så sätt att tex just där det sitter fast inte svarvas ut så blir det mindre distorsion, om ens alls. Sedan är slutdesignen inte bara ett helt öppet rör utan det är grejer i ändarna som skall göras men det går inte att göra tillsammans med röret så det hade fått göras vid sidan om och limmas fast eller nåt, men det är saker lägre fram.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.09 2017-06-10 

Blev medlem: 10.40 2009-11-28
Inlägg: 885
Ort: Abu Dhabi
100 mm långt med diameter 20 mm och väggtjocklek 1 mm, det går men kräver kanske lite specialjiggar vid tillverkning.
Vad har du för budget för denna del?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.28 2017-06-10 

Blev medlem: 15.18 2008-03-24
Inlägg: 14
Ort: Etuna
Jag vet inget om cryokylare. Men kräver inte luftlager normalt mycket fina ytor? Kanske är keramik ett lämpligare material - kan rundslipas och läppas.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.28 2017-06-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 12109
Ort: Säter
Henry skrev:
Handlar om att svarva till ett rör i hård bakelit
Finns det sådant material att få tag på?
Man har mest svarvat i vävbakelit, och den inte speciellt hård.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.33 2017-06-10 

Blev medlem: 15.18 2008-03-24
Inlägg: 14
Ort: Etuna
Vad får man för ytor när man svarvar i bakelit? "Fransar" det och delaminerar?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.52 2017-06-11 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 16497
Ort: Ystad
Ren bakelit utan någon armering är väldigt hårt av sig och skulle inte tro på något vis fransar sig.

Med armering finns det olika kvalitéer men ta tex pertinaxkort, det är normalt pappersarmerat om jag inte minns fel och ju rätt hårt och får en bra ytan vid slipning utan att fransa sig eller dylikt och borde rimligtvis så även få vid svarvning. Dock tror jag inte det håller för belastningarna som blir till det jag skall ha det till.


säter: mättas alla fiber så som de skall så ska det nog vara helt ok men det finnas många som inte gör detta då det skall gå snabbt som kineserna i många fall och då blir det inte bra att svarva i ett enda dugg. Men pappersbakelit kan vara bra när det är rätt gjort, tänk som sagt pertinax.

Det jag behöver bör vara glasfiberarmerat och bra kvalitet men är inte lika lätt att komma över det lilla jag letat. Har hittat ett ställe men är inte säker på om det är armerat med bomull eller glasfiberväv.


msp3 skrev:
Jag vet inget om cryokylare. Men kräver inte luftlager normalt mycket fina ytor? Kanske är keramik ett lämpligare material - kan rundslipas och läppas.


Får man bara en blank yta (måste inte vara som en spegel) som man får med tex alla typer av CNC maskiner av kvalitet och avståndet mellan kolv och cylinder ligger på allt ifrån en 0.01 - 0.10 mm så fungerar det, dock måste det vara inom en 0.02 - 0.03 till denna för att fungera.

Keramik är inte bra till just denna del pga olika anledningar annars hade det varit perfekt. Till en annan del i kryokylaren hade det dock funkat men jag vet inget ställe som man kan få en grej gjord i keramik efter ett visst mått utan att behöva betala en arm och ben för det.

Det går att få till även med andra material som med tex epoxy, finns dom som gjort det inom industrin men det har något nackdel har jag för mig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 06.10 2017-06-12 

Blev medlem: 15.18 2008-03-24
Inlägg: 14
Ort: Etuna
http://m.ebay.com/itm/NEW-3-4-X-36-HEAV ... iid%253A14

Är 3/4 tum för smått?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.27 2017-06-12 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 16497
Ort: Ystad
Jag har sökt på tube, tubing, pertinax, phenolic och vet inte allt men inga passande rör hittades alls bara några stänger och detta du hittade visades inte, fattar ingenting. Men ja nu fanns det ju lite valmöjligheter när jag sökte på tex Garolite.

Inga strikta mått satta än men den hade nog funkat, tror dock att jag hade velat ha aningen bredare kanske runt 25 mm och då rimligtvis 1" som väl är lite standard "over there". Synd bara att lite större rör visst var rätt dyra, konstigt.

Hittade en i Kina som sålde och även en i Tyskland som jag tror var i glasfiberväv men en ren stång som måste borras ur så ett rör är en klar fördel, tackar för detta.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010