T: Svarva en avdragare
T: Svarva en avdragare
Hejsan!
Är det någon som kan hjälpa mig att svarva en avdragare?
En invändig gänga som är M25 x 1,5 och den andra är M10 x 1,5.
Jag har gjort en liten ritning som (försöker) illustrerar vad jag är ute efter.
Ett mått satte jag till Y, jag vet inte vad som är lämplig tjocklek på gods och det är inte kritiskt för min del att det är så smalt som möjligt.
Är det otydligt/inkomplett med uppgifter så bara tjoa till.
M.v.h.
Ulf L.
Är det någon som kan hjälpa mig att svarva en avdragare?
En invändig gänga som är M25 x 1,5 och den andra är M10 x 1,5.
Jag har gjort en liten ritning som (försöker) illustrerar vad jag är ute efter.
Ett mått satte jag till Y, jag vet inte vad som är lämplig tjocklek på gods och det är inte kritiskt för min del att det är så smalt som möjligt.
Är det otydligt/inkomplett med uppgifter så bara tjoa till.
M.v.h.
Ulf L.
Re: T: Svarva en avdragare
Måste M25 gängan vara bottengängad? det försvårar det hela en del.
Re: T: Svarva en avdragare
Nej den behöver inte alls vara bottengängad, det viktiga är att 10 mm längst ner mot botten är gängade.
Re: T: Svarva en avdragare
Om det är till en motor kolla om det är vänster eller högergäng och så det inte är gäng med flera gängingångar.
Re: T: Svarva en avdragare
Ja det är till en motor (JB 128).
Vanlig högergänga.
Vad är gängingångar?
(googlade lite på telefonen men hittade ingen förklaring)
Jag tar kort nu i garaget och lägger upp senare.
Vanlig högergänga.
Vad är gängingångar?
(googlade lite på telefonen men hittade ingen förklaring)
Jag tar kort nu i garaget och lägger upp senare.
Re: T: Svarva en avdragare
Råkade ut för en Ilo-motor (tror jag det var) som behövde en avdragare med dubbelgäng.
Tänk dig en vanlig gäng men med dubbla spiraler 180 grader förskjutna. Det är tydligen ett sätt att göra en starkare gäng och det gick tom att köpa en avdragare som passade.
Tänk dig en vanlig gäng men med dubbla spiraler 180 grader förskjutna. Det är tydligen ett sätt att göra en starkare gäng och det gick tom att köpa en avdragare som passade.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: T: Svarva en avdragare
En bild på svänghjulet kanske hade varit bra! Är det en JB från Eskilstuna? Plockade isär min nästan varje måndag efter helgens åkning De var på femtiotalet förra årdundrandet!
Re: T: Svarva en avdragare
Ungefär då tillverkades den sista motorn, enligt denhär länken:
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... cc-motorn/
http://www.classicmotor.se/artiklar/exp ... cc-motorn/
Re: T: Svarva en avdragare
@CPMS: Tack för förklaringen.
Det är en vanlig gänga på den.
@Lasp: Det är inte svänghjulet som skall dras av utan transmissionsdrevet.
Här kommer en bild på som visar drevet.
Transmissionskedjan har inget kedjelås utan är ihopnitad så man får ta av kopplingen samt dess drev (längst upp i bilden), kedjan och transmissionsdrevet på samma gång.
En vanlig avdragare behöver dra mot kedjan och det vill jag undvika (ifall den får plats mellan kedjan och plåten).
Det är en vanlig gänga på den.
@Lasp: Det är inte svänghjulet som skall dras av utan transmissionsdrevet.
Här kommer en bild på som visar drevet.
Transmissionskedjan har inget kedjelås utan är ihopnitad så man får ta av kopplingen samt dess drev (längst upp i bilden), kedjan och transmissionsdrevet på samma gång.
En vanlig avdragare behöver dra mot kedjan och det vill jag undvika (ifall den får plats mellan kedjan och plåten).
Re: T: Svarva en avdragare
@Lasp och rvl: Japp det är den JB-motorn.
Bara två växlar på/i den.
Bara två växlar på/i den.
Re: T: Svarva en avdragare
Är det bara jag som tycker att drevgängan är vänster?
Anagligen... närmare motorn ser det höger ut.
Anagligen... närmare motorn ser det höger ut.