Konstruera vibrationsmotor 30Hz

Davidiot
Inlägg: 40
Blev medlem: 6 december 2016, 20:36:16

Konstruera vibrationsmotor 30Hz

Inlägg av Davidiot »

Hej,

Jag behöver hjälp att bygga 2 elmotorer/anordningar motsvarande vad som används i vibrationsplattformar ämnade för träning. Alltså elmotorer som skapar en vibration på 30Hz som är kraftfull nog att vibrera ett större föremål, typ en stol + en person sittandes i stolen eller en plattform

En vän beskrev att en sådan i teorin är sammansatt av en elmotor med sensor för varvtal, och en PID controller som levererar ström så att varvtalet regleras till 30 rotationer/s. Jag förmodar att det också behövs en vikt placerad på motorn för att skapa själva vibrationen.

Behövs ingen annan funktion avseende timer eller något utan räcker med att den är på om den är kopplad till vägguttaget.

Jag undrar om det finns någon som kan tänka sig att sätta ihop något sådant åt mig mot en överenskommen ersättning.

Tacksam för hjälp/tips
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Konstruera vibrationsmotor 30Hz

Inlägg av grym »

färdig vibramotor och en frekvensomformare så är man färdig, däremot måste ma fundera eller prova ut vilken effekt man ska ha
Davidiot
Inlägg: 40
Blev medlem: 6 december 2016, 20:36:16

Re: Konstruera vibrationsmotor 30Hz

Inlägg av Davidiot »

Tack för svaret,
Så här står det i material som jag har att utgå ifrån

" Moving around on top of the
platform will also change the intensity of the vibration, as the motor unit is centered and positioned
facing forward. Please be advised, however, that no benefits of WBV are lost when the intensity is
reduced – the effects are derived from the frequency of the vibration, and not its strength.
"
Detta tycks då antyda att effekten skulle vara av mindre betydelse ?
Jag försöker ta reda på lite mer specifikationer.
becker
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 september 2010, 20:36:21
Ort: Järbo, kommer från Dalarna :)

Re: Konstruera vibrationsmotor 30Hz

Inlägg av becker »

Kan detta vara något:
https://www.hembiobutiken.se/sokning/?s ... ass+shaker

En ton på 30Hz och en förstärkare, (om du väljer den billiga utan förstärkare), så är du ju hemma :wink:
becker
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 september 2010, 20:36:21
Ort: Järbo, kommer från Dalarna :)

Re: Konstruera vibrationsmotor 30Hz

Inlägg av becker »

Davidiot
Inlägg: 40
Blev medlem: 6 december 2016, 20:36:16

Re: Konstruera vibrationsmotor 30Hz

Inlägg av Davidiot »

Tack för tipsen, verkar vara ett intressant förslag då man kan justera styrkan med volymratten. Men frågan är om det är ett kostnadseffektivt alternativ?
Davidiot
Inlägg: 40
Blev medlem: 6 december 2016, 20:36:16

Re: Konstruera vibrationsmotor 30Hz

Inlägg av Davidiot »

grym skrev:färdig vibramotor och en frekvensomformare så är man färdig, däremot måste ma fundera eller prova ut vilken effekt man ska ha
Det här kunde jag läsa om en motsvarande apparat: The power consumption of the unit is 5.6 amps.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32725
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Konstruera vibrationsmotor 30Hz

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan du inte låna en Sybian någonstans ifrån och se hur den är uppbyggd .... :vissla:
Davidiot
Inlägg: 40
Blev medlem: 6 december 2016, 20:36:16

Re: Konstruera vibrationsmotor 30Hz

Inlägg av Davidiot »

soundbrigade skrev:Kan du inte låna en Sybian någonstans ifrån och se hur den är uppbyggd .... :vissla:
Hah ! :bravo: En sån var inte billig minsann. Klart att det kan ju vara en fördel om man kan förena nytta med nöje.

Tyvärr är det av medicinska skäl som jag försöker efterlikna något som tyvärr inte är lika nervkittlande. Var utomlands och fick hjälp av amerikanska vårdgivare att behandla min ryggsmärta/skolios, behandlingen var framgångsrik, men behöver göras kontinuerligt, varken kunskapen eller redskapen finns i Sverige, ca 70 000 SEK skulle det kosta att införskaffa endast ett av dessa hjälpmedel. Så jag är i färd med att konstruera mitt eget.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Konstruera vibrationsmotor 30Hz

Inlägg av grym »

finns ett vettigt allternativ

gjorde detta på en motor jag ville ha som skakapparat

jag gjorde ett mindre svänghjul och i den ett spår för att fästa en vevstake, om man gör detta på vettigt sätt kan man välja slagläng på vevstaken och därmed välja effekten på skakningarna, en trefasmotor är rimligast och då är en frekvensomformare det som man ska ha för att komma rätt i varvtal
Davidiot
Inlägg: 40
Blev medlem: 6 december 2016, 20:36:16

Re: Konstruera vibrationsmotor 30Hz

Inlägg av Davidiot »

Tack, det verkar vettigt, men en trefasmotor verkar väldigt stor och bastant, jag hade tänkt mig något jag kan sätta i vanliga vägguttaget, det jag försöker efterlikna funkade så och var storleksmässigt sådant att det hyfsat diskret var monterat under en stolssits.

Det verkar på det du beskriver som att jag skulle kunna sätta ihop det ganska enkelt själv ? kan du länka exempel på var jag kan hitta det jag behöver ?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32725
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Konstruera vibrationsmotor 30Hz

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tänkte på sådan där rövskakare man kan montera i bilar som ruskar om bilstolarna och som kopplas till bilstereon.
https://www.ljudia.se/produkter/hogtala ... basshakers
https://www.youtube.com/watch?v=m1GS0uIFVfE
Davidiot
Inlägg: 40
Blev medlem: 6 december 2016, 20:36:16

Re: Konstruera vibrationsmotor 30Hz

Inlägg av Davidiot »

Lite uppdatering, har fått mer information om hur det jag försöker efterlikna fungerar. Som bilderna visar är det varianten med en frekvensomvandlare som används samt en hyfsat liten elmotor. Tyvärr är texten suddig på bilden så kan inte kolla exakt vad det är och om den går att köpa. Omvandlaren kostar runt tusenlappen.

Jag funderar på om det kunde vara värt att testa med bass shaker, men jag är lite osäker på om de blir tillräckligt exakta i vibrationen så att det verkligen blir rätt frekvens.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Konstruera vibrationsmotor 30Hz

Inlägg av grym »

behövs bättre bild

frekvensen äör det absolut enklaste i sammanhanget, med vilket som så kan du lätt ordna 30hz, och båda går ju att ändra i frekvens om man så behöver
RuneStone
Inlägg: 143
Blev medlem: 6 februari 2016, 19:19:28
Ort: Malung, Dalarna

Re: Konstruera vibrationsmotor 30Hz

Inlägg av RuneStone »

Frekvensomvandlare finns i utförandet 1 fas in 3 ut.. Sätt en liten 3-fas motor, några 100w lär räcka.. En billig frekvensare från kina..
Skriv svar