T: repartions hjälp kretskort pelletskamin

Ason
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 september 2016, 10:27:16

T: repartions hjälp kretskort pelletskamin

Inlägg av Ason »

Hej, ny här och tänkte höra om jag kan få tips på någon som kan hjälpa mej.
Har en pelletskamin Calimax solida som det är något fel på styrkortet,

När jag provkört har jag byglat bort tryck- temp- givare och demonterat pelletskruven
så det inte har funnits någon externt som kan ställa till det,
i början går kaminen i ca 10-15 minuter och tiden kortas ner efter varje start till att larma direkt.
går inte att läsa ut någon fel kod på displayen mer än att den går ner i nedeldningsfas.

manualen finns här:
http://old.baxi.se/UppladdadeFiler/Manu ... -09-08.pdf
på sidan 20 finns elschemat, när någon vakt löser ut så ska kaminen går i nedeldning och stanna.
som jag tror så måste utgången för skruven mäta ström varje gång den går till, annars kan väl inte styrningen vet om någon vakt har löst ut?

Har en annan styrning som är någon version nyare, när jag sätter i den så går kaminen utan fel.
Så min fundering är om det finns någon som kan tänka sej att felsöka på det trasiga kortet när det finns ett kort som fungerar att jämföra med?

Bild

Bild
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: T: repartions hjälp kretskort pelletskamin

Inlägg av ensten »

Var inte detta uppe för några dagar sedan? I en annan tråd kke ...
Ason
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 september 2016, 10:27:16

Re: T: repartions hjälp kretskort pelletskamin

Inlägg av Ason »

Stämmer, jag postade i fel forums del då.
Ason
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 september 2016, 10:27:16

Re: T: repartions hjälp kretskort pelletskamin

Inlägg av Ason »

Ingen som känner sej sugen att ta sej en titt på det här?

Blir till att köpa sej ett nytt snart annars.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: T: repartions hjälp kretskort pelletskamin

Inlägg av adent »

I vilken ände av Sverige bor du?
Ason
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 september 2016, 10:27:16

Re: T: repartions hjälp kretskort pelletskamin

Inlägg av Ason »

Gävle..

.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: T: repartions hjälp kretskort pelletskamin

Inlägg av adent »

Om inte annat så finns det lite folk som kanske kan hjälpa dig i Gävle på trettonhelgen om du kommer förbi med grejjerna.

MVH: Mikael
Ason
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 september 2016, 10:27:16

Re: T: repartions hjälp kretskort pelletskamin

Inlägg av Ason »

tackar!
om det inte ordnar sej innan dess så hör jag av mej
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: T: repartions hjälp kretskort pelletskamin

Inlägg av Magnus_K »

Då jag och TS bor relativt nära varandra så lovade jag att jag kunde ta en kik när tid gavs.

Har nu gått över kortet och jämfört med det fungerade kortet och hittar tyvärr inget revolutionerande. Eller ja, eventuellt en kortslutning men tycker den är ett långskott.
Om det är det här som är felet så blir i så fall kortslutningen enligt den röda bygeln på schemat nedan. Det jag inte för mitt liv får ihop är hur det är kopplat. Rätade man ut kabeln så fick jag kontakt med motståndet...
Alla triacs, reläer och annat är mätt och jämfört med det fungerande kortet, men inget speciellt fynd. Dock har någon varit på kortet innan mig lyckats smälta lite på en reläkapsel och även efterlämnat sig mycker flussrester + halvbra lödningar.

Jag har verkligen direktkontakt med jord-padden på 7805:an på de stift som är märkta jord. Kabeln som ni ser på bilden, är ansluten till jord och eventuellt kortsluter mot ett litet SMD-motstånd, som går till det nedre stiftet.
Visst kan det vara så men hur skulle då lågtempvakten (8) fungera? Även om man matar genom det nedre stiften och byglar bort den externa rumsgivaren (10) så kan väl knappast lågtempvakten fungera?

Ska prata lite med TS i veckan men skulle någon se nått som jag inte ser så hojta gärna till. Stackarn måste ju få värme snart :wink:
Kaminkrets.JPG
Kaminkort.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: T: repartions hjälp kretskort pelletskamin

Inlägg av Zkronk »

Utifrån TS felbeskrivning så skulle man kanske kunna tänka sig att det är någon komponent som blir varmare och varmare desto längre styrningen är igång, för att tillslut haverera helt och hållet ända tills den får svalna till rumstemperatur igen?
Ason
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 september 2016, 10:27:16

Re: T: repartions hjälp kretskort pelletskamin

Inlägg av Ason »

:tumupp: Det du har hittat väckte lite minnen och efter lite googlade hittade jag tillbaka
https://pelletofenhilfe.wordpress.com/2 ... steuerung/
Dålig på tyska men med google translate till engelska så funkar det,

Har för mej att jag mätte upp den där givaren utan fel, och när displayen inte visade orimlig temperatur så avfärdade jag det.
På slutet när jag provkörde och försökte hitta felet så larmade den direkt, så det är inte helt orimligt att det är det här som är felet ändå.

Ser även nu kommentaren som blogg innehavaren har gjort 23/11/2015 at 15:38
Det testet har jag inte gjort, kanske man ska göra innan man byter tempgivaren
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: T: repartions hjälp kretskort pelletskamin

Inlägg av Magnus_K »

Zkronk skrev:Utifrån TS felbeskrivning så skulle man kanske kunna tänka sig att det är någon komponent som blir varmare och varmare desto längre styrningen är igång, för att tillslut haverera helt och hållet ända tills den får svalna till rumstemperatur igen?
Visst gör det? Dock känns det som att kortet sitter så pass långt från värmen och elyter och annat är i bra skick på kortet. Men jag har gått i exakt dessa tankar också!
Det skulle också kunna vara givar-relaterat, och känns som mest troligt lågtemp-givare. Att den inte känner av att det blir varmt nog i röret och stänger sedan ner. Men ja, långsökt iom att tiden till avbryt, kortas.

Vad tror du Ason om att jag löder om kabelanslutningen, bättrar på alla dåliga lödningar, byter ut elektrolytkondingen och skickar tillbaka båda korten? Blir lite stressad över att sitta med även det fungerande här :wink:

Kan tillägga att när man jämför komponenterna mellan det fungerande kortet (senare revision) och det trasiga så ser man en hel del komponentförändringar. Triac:arna tex, har dom ökat på från 10A:are till 20.

Ps. Och ja, gör gärna de tester du kan (och vågar) själv. Allt hjälper. Ds
Skriv svar