Svarva ersättning-kolv i "plast" ?

Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Svarva ersättning-kolv i "plast" ?

Inlägg av Mr B »

Far är som vanligt igång med något i verkstan, och kommer lagom förolämpande bort till mig med frågan "Du som känner en massa konstigt folk på nätet, känner du någon som kan fixa en sådan här, i plast" och lämnar över följande:

BildBildBild

ca 19mm hög, diameter 30mm. Det invändiga hålet måste inte vara så djupt som det är på bilden, det är antagligen en kostnadsbesparing i form av sparat material ursprungligen. Det måste vara ca 4mm djupt, för att en bricka med "dome" på ska sticka in i hålet, och agera styrning åt en spiralfjäder bakom kolven.

Som synes på bilden, så är det en metaldel, med spår för en o-ring, och invändigt utrymme för en gummidetalj. Gummidetaljen är den som egentligen är utsliten, och det finns så klart ingen ersättningsdel till en veteranlastbil, så gubbens ide är en plastbit, typ teflon, delrin, eller motsvarande, svarvad, för att ersätta både plast, och metalldelen, med en enhet. Om jag förstått det rätt, så är det en del i en säkerhetsfunktion i ett ventilpaket för tryckluft på lastbilen, så om man skjuter en slang, bälg, osv, man fortfarande har luft till allting annat. Det är därför inte nödvändigt att det blir absolut tätt, men det är absolut nödvändigt att den tål en del stryk, innan den katastrofalt går sönder.

Om man kan komma överens om ett ungefärligt pris, så kommer jag posta den här grejen till vederbörande, om man inte finns i Helsingborgstrakten, så att man har den tillgänglig, och kan ta ordentliga mått, för att förfärdiga en ny.
Någon som finns i närområdet kommer antagligen att väljas före någon som det måste postas långväga till, och vederbörande kommer inte hållas ansvarig om plastbiten exploderar. I så fall var fars ide dålig, och han får själv stå för det.

Tacksam för all hjälp.
B!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14858
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?

Inlägg av mrfrenzy »

Ett annat alternativ är ju att montera en extern slangbrottsventil med rörkopplingar.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?

Inlägg av Mr B »

Jag tror att det alternativet har förkastats för att man vill behålla det ursprungliga montaget.
Vilket kan tyckas konstigt på ett fordon som sedan man sist ägde det har bytt ägare ett antal gånger, och underresans gång kortats, och blivit tvåaxlad dragbil, för att sen förlängas och blivit treaxlad flakbil, och nu slutligen kortats för att bli boggi-dragbil. (Jag är inte ens säker på att det är så evolutionen har sett ut. Men jag tror det.)
Men jag läggar mig inte i det. Jag och gubben är inte precis bästisar från början, och ju lugnare man kan hålla familjeförhållandena, desto bättre. Så vill han ha en svarvad plastbit för att "laga" befintligt, försöker jag hjälpa honom.
B!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?

Inlägg av säter »

Vilken lastbil är detaljen till?
Var på denna hör den hemma?
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?

Inlägg av Mr B »

Det tog lite tid, men gubben har svarat: (Jag kunde inte ens svara på vad det var för lastbil, så jag är ganska hopplös som informationskälla.)
Bilen är en Scania LBS 141 -78, kolven sitter i en skyddsventil till släpvagnskretsen.
Reservdelsnumret går att skaka fram om det kniper, men jag misstänker att man redan har försökt den vägen.
B!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?

Inlägg av lillahuset »

Mr B: Jag tycker du har fattat ett bra beslut när du bestämt dig för att vara snäll mot gubben. Även om han inte visar det uppskattar han det nog. :tumupp:
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?

Inlägg av Mr B »

Vi får se. Så här långt har det inte precis kryllat av intresse för att slänga en plastbit i sin svarv.
Det slutar kanske med tejp, och plastidip, för att försöka gjuta en ny gummibit i den befintliga alu-kroppen.
B!
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?

Inlägg av Retroperra »

Jag kan svarva men du hittar nog som är närmare och som har en plaststång hemma.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?

Inlägg av Mr B »

Skönt att ha något alternativ i alla fall.
Tack.
B!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?

Inlägg av säter »

Jag har svårt att tro att det inte skulle finnas en ny ventill att köpa till en 141'a.
De är ju inte så gamla ändå.
Jag antar att det är WABCO-ventil?
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?

Inlägg av Mr B »

Jag har ingen aning.
Jag kan be honom om reservdelsnumret. Han hade föredragit en repsats, men det fanns inte att få tag i.
B!
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?

Inlägg av Mr B »

Det tog längre än väntat, mest för att någon glömt skicka ett mail om det hela.

Scania har tydligen två nummer på grejen: 215, 230787.
Ventilen är tillverkad av Westinghouse, och på huset är följande ingjutet:211543, och KX1274/1

Skulle någon ha en tråd på originaldelar är det så klart ett alternativ, annars vill man fortfarande fabricera en ny. Svarvad delrin, (eller liknande plast) möjligen penslad med plastidip, borde fungera.
B!
Sastrom
Inlägg: 724
Blev medlem: 16 september 2009, 16:01:57
Ort: Sandviken

Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?

Inlägg av Sastrom »

Vad är det för tollerans.
Mr B
Inlägg: 139
Blev medlem: 18 februari 2006, 20:05:28
Ort: Helsingborg

Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?

Inlägg av Mr B »

Svårt att säga eftersom vi inte har tillverkningsspecs på den här grejen.
Genomgående skulle jag säga att någon tiondel för stor är bättre än någon tiondel för liten. Det går alltid att putsa bort lite, men att lägga till blir svårare. Och, eftersom vi pratar plast, och ursprungsdelen är aluminium, eller liknande, så är det nog sant att större är bättre än mindre även sett till eventuellt slitage, och skaderisk.
Så bra som möjligt, utan att det blir löjligt, helt enkelt.

Jag har inte ens hittat mitt skjutmått, så någon som tar på sig att göra grejen kommer inte ens kunna utmanas vad det gäller de faktiska siffrorna. Ser det rätt ut, kommer det accepteras. Och som jag sade, ingen kommer hållas ansvarig för hållfasthet, eller livslängd. Det här är till ett entusiastfordon, skulle det inte fungera får man leta vidare efter en annan lösning.
B!
Sastrom
Inlägg: 724
Blev medlem: 16 september 2009, 16:01:57
Ort: Sandviken

Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?

Inlägg av Sastrom »

Gör en ritning så kan jag nog fixar en bit mot porto
Skriv svar