Svarva ersättning-kolv i "plast" ?
Svarva ersättning-kolv i "plast" ?
Far är som vanligt igång med något i verkstan, och kommer lagom förolämpande bort till mig med frågan "Du som känner en massa konstigt folk på nätet, känner du någon som kan fixa en sådan här, i plast" och lämnar över följande:
ca 19mm hög, diameter 30mm. Det invändiga hålet måste inte vara så djupt som det är på bilden, det är antagligen en kostnadsbesparing i form av sparat material ursprungligen. Det måste vara ca 4mm djupt, för att en bricka med "dome" på ska sticka in i hålet, och agera styrning åt en spiralfjäder bakom kolven.
Som synes på bilden, så är det en metaldel, med spår för en o-ring, och invändigt utrymme för en gummidetalj. Gummidetaljen är den som egentligen är utsliten, och det finns så klart ingen ersättningsdel till en veteranlastbil, så gubbens ide är en plastbit, typ teflon, delrin, eller motsvarande, svarvad, för att ersätta både plast, och metalldelen, med en enhet. Om jag förstått det rätt, så är det en del i en säkerhetsfunktion i ett ventilpaket för tryckluft på lastbilen, så om man skjuter en slang, bälg, osv, man fortfarande har luft till allting annat. Det är därför inte nödvändigt att det blir absolut tätt, men det är absolut nödvändigt att den tål en del stryk, innan den katastrofalt går sönder.
Om man kan komma överens om ett ungefärligt pris, så kommer jag posta den här grejen till vederbörande, om man inte finns i Helsingborgstrakten, så att man har den tillgänglig, och kan ta ordentliga mått, för att förfärdiga en ny.
Någon som finns i närområdet kommer antagligen att väljas före någon som det måste postas långväga till, och vederbörande kommer inte hållas ansvarig om plastbiten exploderar. I så fall var fars ide dålig, och han får själv stå för det.
Tacksam för all hjälp.
B!
ca 19mm hög, diameter 30mm. Det invändiga hålet måste inte vara så djupt som det är på bilden, det är antagligen en kostnadsbesparing i form av sparat material ursprungligen. Det måste vara ca 4mm djupt, för att en bricka med "dome" på ska sticka in i hålet, och agera styrning åt en spiralfjäder bakom kolven.
Som synes på bilden, så är det en metaldel, med spår för en o-ring, och invändigt utrymme för en gummidetalj. Gummidetaljen är den som egentligen är utsliten, och det finns så klart ingen ersättningsdel till en veteranlastbil, så gubbens ide är en plastbit, typ teflon, delrin, eller motsvarande, svarvad, för att ersätta både plast, och metalldelen, med en enhet. Om jag förstått det rätt, så är det en del i en säkerhetsfunktion i ett ventilpaket för tryckluft på lastbilen, så om man skjuter en slang, bälg, osv, man fortfarande har luft till allting annat. Det är därför inte nödvändigt att det blir absolut tätt, men det är absolut nödvändigt att den tål en del stryk, innan den katastrofalt går sönder.
Om man kan komma överens om ett ungefärligt pris, så kommer jag posta den här grejen till vederbörande, om man inte finns i Helsingborgstrakten, så att man har den tillgänglig, och kan ta ordentliga mått, för att förfärdiga en ny.
Någon som finns i närområdet kommer antagligen att väljas före någon som det måste postas långväga till, och vederbörande kommer inte hållas ansvarig om plastbiten exploderar. I så fall var fars ide dålig, och han får själv stå för det.
Tacksam för all hjälp.
B!
Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?
Ett annat alternativ är ju att montera en extern slangbrottsventil med rörkopplingar.
Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?
Jag tror att det alternativet har förkastats för att man vill behålla det ursprungliga montaget.
Vilket kan tyckas konstigt på ett fordon som sedan man sist ägde det har bytt ägare ett antal gånger, och underresans gång kortats, och blivit tvåaxlad dragbil, för att sen förlängas och blivit treaxlad flakbil, och nu slutligen kortats för att bli boggi-dragbil. (Jag är inte ens säker på att det är så evolutionen har sett ut. Men jag tror det.)
Men jag läggar mig inte i det. Jag och gubben är inte precis bästisar från början, och ju lugnare man kan hålla familjeförhållandena, desto bättre. Så vill han ha en svarvad plastbit för att "laga" befintligt, försöker jag hjälpa honom.
B!
Vilket kan tyckas konstigt på ett fordon som sedan man sist ägde det har bytt ägare ett antal gånger, och underresans gång kortats, och blivit tvåaxlad dragbil, för att sen förlängas och blivit treaxlad flakbil, och nu slutligen kortats för att bli boggi-dragbil. (Jag är inte ens säker på att det är så evolutionen har sett ut. Men jag tror det.)
Men jag läggar mig inte i det. Jag och gubben är inte precis bästisar från början, och ju lugnare man kan hålla familjeförhållandena, desto bättre. Så vill han ha en svarvad plastbit för att "laga" befintligt, försöker jag hjälpa honom.
B!
Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?
Vilken lastbil är detaljen till?
Var på denna hör den hemma?
Var på denna hör den hemma?
Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?
Det tog lite tid, men gubben har svarat: (Jag kunde inte ens svara på vad det var för lastbil, så jag är ganska hopplös som informationskälla.)
B!
Reservdelsnumret går att skaka fram om det kniper, men jag misstänker att man redan har försökt den vägen.Bilen är en Scania LBS 141 -78, kolven sitter i en skyddsventil till släpvagnskretsen.
B!
- lillahuset
- Gått bort
- Inlägg: 13969
- Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
- Ort: Norrköping
Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?
Mr B: Jag tycker du har fattat ett bra beslut när du bestämt dig för att vara snäll mot gubben. Även om han inte visar det uppskattar han det nog.
Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?
Vi får se. Så här långt har det inte precis kryllat av intresse för att slänga en plastbit i sin svarv.
Det slutar kanske med tejp, och plastidip, för att försöka gjuta en ny gummibit i den befintliga alu-kroppen.
B!
Det slutar kanske med tejp, och plastidip, för att försöka gjuta en ny gummibit i den befintliga alu-kroppen.
B!
- Retroperra
- Inlägg: 728
- Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?
Jag kan svarva men du hittar nog som är närmare och som har en plaststång hemma.
Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?
Jag har svårt att tro att det inte skulle finnas en ny ventill att köpa till en 141'a.
De är ju inte så gamla ändå.
Jag antar att det är WABCO-ventil?
De är ju inte så gamla ändå.
Jag antar att det är WABCO-ventil?
Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?
Jag har ingen aning.
Jag kan be honom om reservdelsnumret. Han hade föredragit en repsats, men det fanns inte att få tag i.
B!
Jag kan be honom om reservdelsnumret. Han hade föredragit en repsats, men det fanns inte att få tag i.
B!
Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?
Det tog längre än väntat, mest för att någon glömt skicka ett mail om det hela.
Scania har tydligen två nummer på grejen: 215, 230787.
Ventilen är tillverkad av Westinghouse, och på huset är följande ingjutet:211543, och KX1274/1
Skulle någon ha en tråd på originaldelar är det så klart ett alternativ, annars vill man fortfarande fabricera en ny. Svarvad delrin, (eller liknande plast) möjligen penslad med plastidip, borde fungera.
B!
Scania har tydligen två nummer på grejen: 215, 230787.
Ventilen är tillverkad av Westinghouse, och på huset är följande ingjutet:211543, och KX1274/1
Skulle någon ha en tråd på originaldelar är det så klart ett alternativ, annars vill man fortfarande fabricera en ny. Svarvad delrin, (eller liknande plast) möjligen penslad med plastidip, borde fungera.
B!
Re: Svarva ersättning-kolv i "plast" ?
Svårt att säga eftersom vi inte har tillverkningsspecs på den här grejen.
Genomgående skulle jag säga att någon tiondel för stor är bättre än någon tiondel för liten. Det går alltid att putsa bort lite, men att lägga till blir svårare. Och, eftersom vi pratar plast, och ursprungsdelen är aluminium, eller liknande, så är det nog sant att större är bättre än mindre även sett till eventuellt slitage, och skaderisk.
Så bra som möjligt, utan att det blir löjligt, helt enkelt.
Jag har inte ens hittat mitt skjutmått, så någon som tar på sig att göra grejen kommer inte ens kunna utmanas vad det gäller de faktiska siffrorna. Ser det rätt ut, kommer det accepteras. Och som jag sade, ingen kommer hållas ansvarig för hållfasthet, eller livslängd. Det här är till ett entusiastfordon, skulle det inte fungera får man leta vidare efter en annan lösning.
B!
Genomgående skulle jag säga att någon tiondel för stor är bättre än någon tiondel för liten. Det går alltid att putsa bort lite, men att lägga till blir svårare. Och, eftersom vi pratar plast, och ursprungsdelen är aluminium, eller liknande, så är det nog sant att större är bättre än mindre även sett till eventuellt slitage, och skaderisk.
Så bra som möjligt, utan att det blir löjligt, helt enkelt.
Jag har inte ens hittat mitt skjutmått, så någon som tar på sig att göra grejen kommer inte ens kunna utmanas vad det gäller de faktiska siffrorna. Ser det rätt ut, kommer det accepteras. Och som jag sade, ingen kommer hållas ansvarig för hållfasthet, eller livslängd. Det här är till ett entusiastfordon, skulle det inte fungera får man leta vidare efter en annan lösning.
B!