Hjälp med cnc

Tompagberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 juli 2016, 14:02:36
Ort: Sandviken

Hjälp med cnc

Inlägg av Tompagberg »

Hej,

Jag har kämpat med mina motorer till min Proxxon mf70 att få kontakt med min dator i flera dagar och känner att jag börjar ta slut på idéer.
Jag tänkte höra om det är någon i Gävleborgtrakten som kan/vill hjälpa mig mot betalning såklart att få min dator att hitta motorerna på "rätt" sätt?
Det program jag använder är Mach3, maskinen är en Proxxon MF70 och styrboxen är en Hobby PCB control från Gocnc

Mvh; Thomas
Användarvisningsbild
NeoTech
Inlägg: 1072
Blev medlem: 15 maj 2008, 11:14:44
Ort: Örebro/Frövi

Re: Hjälp med cnc

Inlägg av NeoTech »

Pratat med Tecno? =)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Hjälp med cnc

Inlägg av X-IL »

Försök att rita upp precis hur du har kopplat, ta noggranna fotografier och länka in manualer eller liknande. Ofta handlar det om att man missförstått vilka pinnar som går till vad, om det är aktiv hög eller låg osv. Visst hade dina motorer rört sig med nån guide i Mach3? Då handlar det nästan garanterat mest om konfigurering i Mach3.
Tompagberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 juli 2016, 14:02:36
Ort: Sandviken

Re: Hjälp med cnc

Inlägg av Tompagberg »

Tack för svaren!
Jo Tecno har kommit med några tips tidigare.

Ja helt säkert så har jag nog kopplat fel på något sätt, det svåra är bara att komma på vart :)
Ja precis jag får kontakt med motorerna när jag bockar i "Max CL mode enabled" som på bilden längst ner. Fast då rör sig bara Z och Y axeln, dock på fel tangenter.

Men här är en länk till manualen på mitt styrkort:

http://www.digi-vision.de/download/pdf/ ... 250022.pdf

http://www.digi-vision.de/pdf/Stepp2500c.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hjälp med cnc

Inlägg av H.O »

Hmmm, Pin16 verkar ju vara någon form av Enable-ingång på kortet (alltså utgång från Mach3) men jag ser inte att den är konfigurerad någonstans.

EDIT: Och bocka ur MaxCL Mode, den vill du inte ha, även om det typ nästan fungerar.
Tompagberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 juli 2016, 14:02:36
Ort: Sandviken

Re: Hjälp med cnc

Inlägg av Tompagberg »

Ja jag har inte riktigt förstått den om jag ska vara ärlig. Ska även tillägga att jag har en LPT adapter (hona/hona) i boxens uttag om det har någon betydelse?
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Hjälp med cnc

Inlägg av Jonaz »

Är det rätt LPT port som står skrivet?
Ren chansning men bocka ur input.
Är Emergency satt till emulated?
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hjälp med cnc

Inlägg av H.O »

MaxCL mode är hårdvaruspecifikt för den typen av drivkort/box, pinout är hårdkodat och det är kvadratur utgång istället för steg- och riktning - inte vad du vill ha.

Manualen för ditt kort är ju tydligt anpassad för användande med deras mjukvara och inget annat men om man lägger ihop ett och annat så tror jag mer och mer på Pin16. Det verkar nämligen vara så att i MaxCL konfigurationen används Pin 16 som just Enable/Disable vilket då sannolikt är anledningen till att det typ "fungerar".

Adaptern, om det är en riktigt kön-bytare, skall ju inte spela någon roll men du kan ju alltid kontrollmäta att pin 1 i pluggen du stoppar i datorn kommer ut på pin 1 i kontakten på kortet. När du ändå är där med multimetern, kolla att alla 25 pinnarna har förbindelse.
Tompagberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 juli 2016, 14:02:36
Ort: Sandviken

Re: Hjälp med cnc

Inlägg av Tompagberg »

Tack för svaren!
I vilken flik tänkte ni att man knappar in PIN 16 på Enable/Disable?
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hjälp med cnc

Inlägg av H.O »

Output signals -> Enable 1, Port 1, Pin 16.
Polariteten får du testa men troligtvis är den aktivt hög, dvs det skall vara rött kryss i Active Low.
Tompagberg
Inlägg: 59
Blev medlem: 11 juli 2016, 14:02:36
Ort: Sandviken

Re: Hjälp med cnc

Inlägg av Tompagberg »

Tusen, tusen tack H.O!!
Det gjorde susen!! :)
Däremot så trycker jag Page down och Page up så går Z upp i båda lägena. Men jag har inte kollat "hot keys" än.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Hjälp med cnc

Inlägg av X-IL »

Då låter det som att riktningssignalen(DIR) för Z är endera felkopplad eller felkonfigurerad. Kul att det löste sig.
Skriv svar