Hjälp borra upp kuggremshjul.

Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Hjälp borra upp kuggremshjul.

Inlägg av Erik M »

Hej,

Jag skulle vilja ha hjälp borra (svarva?) ett kuggremshjul av aluminium typ detta:
Bild

Hjulet är GT2 och 40z, dvs omkrets 80mm en mm utanför kuggarnas toppar.
Vilket då blir Ø 25.5 mm ytterst [på remmen] 24.5 ute och 23.5 mm inne på kuggarna - lite löst räknat.

Dess axelhål vill jag ha uppborrat från Ø 5 mm till Ø 20 mm, och hellre 19.9 mm än 20.1 mm.

Vad som händer med axeltappen är ointressant, den ska bort oavsett.


Någon med en bra pelarborr eller liknade som kan hjälpa mig med detta?
Troligen två, när du ändå är igång... :tumupp:

Vänligen
Erik Malmcrona
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Hjälp borra upp kuggremshjul.

Inlägg av Meduza »

Du vill absolut svarva snarare än att borra det där i en pelarborr, om du inte vill ha kast på hjulet
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp borra upp kuggremshjul.

Inlägg av SeniorLemuren »

Skulle nog hellre svarva upp hålet. Det är svårt att få det centrerat om man borrar. Möjligen om man borrar i en (fräs)maskin med koordinatbord.

Det finns många här på forumet som har en liten svarv. Min Denford är tyvärr inte inkopplad just nu. Jag saknar dataskärm till den, annars hade det varit lätt fixat.

Meduza postade medan jag skrev. Postar ändå. :)
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Hjälp borra upp kuggremshjul.

Inlägg av Erik M »

Jo, svarv låter onekligen vettigare.

Eller...

Hur blir det om borrar svarvar ur till Ø 17.3 och sedan kapar av tappen på hjulet [kugghjulet ska sitta på] till en mutter [hexagon] och slipar ur det uppborradesvarvade hålet på motsvarande vis.
Förslagsvis med Ø 2 mm förborrning för hörnen utmed Ø 17.7.


Eller...

Borrar ur enligt det första, och sedan gängar M20 ut- och invändigt?


Reflektion - skillnaden mellan att borra och att svarva är väl egentligen var vad som snurrar? Stycket eller verktyget.
Senast redigerad av Erik M 29 september 2016, 17:08:35, redigerad totalt 1 gång.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp borra upp kuggremshjul.

Inlägg av SeniorLemuren »

Nej. När du svarvar så snurrar biten runt sin egen centrumaxel. När du borrar så måste du rikta in borren absolut rätt till centrum manuellt.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hjälp borra upp kuggremshjul.

Inlägg av CPMS »

Det blir väl inte så mycket kvar av navet (där skruvarna sitter) om man tar upp hålet till 20mm?

Kan vara svårt att spänna upp dom där remhjulen om man inte kan spänna i navet för gavlarna är oftast fastpressade plåtringar som inte tål att spännas i.

Det går inte att svarva ner axeln till lämplig diameter?

Om gavlarna är i rät vinkel med mitthålet skulle jag kunna lägga den på fräsbordet och använda ursvarvningsverktyget för att borra upp hålet.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp borra upp kuggremshjul.

Inlägg av SeniorLemuren »

Det kanske går att knacka bort det ena sidostycket.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hjälp borra upp kuggremshjul.

Inlägg av CPMS »

Jo, annars kan man svarva en ring med samma innerdiameter som ytter på hjulet och tillräcklig ytterdiameter för att komma utanför sidoplåten och klyva ringen i två halvor. Då kan man spänna upp den i en fyrbackschuck och indexera in den efter innerhålet.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp borra upp kuggremshjul.

Inlägg av SeniorLemuren »

Eller kapa upp den i 3 lika delar. Då kan man spänna den direkt i 3-backschucken.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Hjälp borra upp kuggremshjul.

Inlägg av Erik M »

SeniorLemuren...
1) läs igen
2) ja
3) tänk igen
:vissla:

Men...

Om man sätter remkugghjulet på en axel och denna i borrmaskinen så har man en rudimentär svarv. Och ursvarvning kan ske långt in då det ordinarie navet ännu kan vara kvar, typ måste, för att fästa i axeln.

CPMS - navet sågas inte av förrän sist.

Men jag tror det blir ett mindre hål och sedan modifiera till sexkant medelst fil.
Liksom det blivande navet slipas till sexkant medelst fil.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32545
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Hjälp borra upp kuggremshjul.

Inlägg av säter »

Erik M skrev:Borrar ur enligt det första, och sedan gängar M20 ut- och invändigt?
Jag hänger faktiskt inte med hur du menar.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hjälp borra upp kuggremshjul.

Inlägg av CPMS »

Måste bara fråga vad det här remhjulet ska sitta på och vad som ska driva/drivas av det? Skulle vilja påstå att möjligheten att få till någon slags precision medels att fila eller svarva med en borrmaskin är minimal.
Erik M
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 februari 2012, 18:34:39
Ort: Göteborg

Re: Hjälp borra upp kuggremshjul.

Inlägg av Erik M »

Detta är drivningen av Z-led på KaTeX [3D-skrivaren jag bygger på].
Som synes ett 36z kuggremshjul som sitter ihop med muttern på en trapetzoidskruv.

Vad jag vill gjort är att dels få bort hjulet från skruven, dels korta ner enheten.
Att kapa av navet på muttern är inte aktuellt då det är hälften av mutterns gänga.

Tanken är att trä hjulet över navet på muttern.
Fast då ett 40z, annars blir det väl tajt med dimensioneringen.

Alternativen är:

1) borra upp hjulet till Ø20 och trä det på navet rakt av.

2) samma som alt 1, men först gänga både nav och det uppborrade hålet.
Åsså skruva ihop dem, vilket ger flera fördelar.

3) göra om navet till en mutter och ta ur hjulet på motsvarande vis (vilket inte är lika svårt som det låter).


CPMS - jag är inte så orolig för precisionen, den ska nog klara sig. :vissla:
Det snurrar dessutom sakta och inte ofta.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Hjälp borra upp kuggremshjul.

Inlägg av CPMS »

Skulle nog svarva ner muttern lite och till lämplig diameter och sen borrat ur remhjulet till bra passning.

Då finns det iallafall lite gods kvar i remhjulet.

Det kommer nog inte finnas nog med gods för att gänga för stoppskruvar i remhjulet men om allt snurrar lätt går det nog att limma fast remhjulet med epoxi.

Alternativt pressa fast remhjulet på muttern.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp borra upp kuggremshjul.

Inlägg av SeniorLemuren »

Erik M skrev:SeniorLemuren...
1) läs igen
2) ja
3) tänk igen
:vissla:
Vad var det du inte fattade med denna lösning. Ett mycket vanligt sätt att spänna upp saker som har gavlar i vägen för chucken.

Jag kan förklara på barnspråk.

Du svarvar en mellanläggsring som går ner mellan gavlarna på din remskiva, denna mellanläggsring ring skall har samma innerdiameter som remskivans ytterdiameter och en ytterdiameter som är större än gavlarnas ytterdiameter.

För att få mellanläggsringen på plats mellan gavlarna så måste du dela på den. Delar du den på mitten så kanske någon av skarvarna hamnar under en av backarna på en trebackig svarvchuck och eftersom det kanske är en liiiiten springa mellan skarvarna på mellanläggsringen just där som en av backarna landar så kan det kasta på någon hundradel (eller mer beroende på hur bred springan är).

Därför så förespråkar CPMS mycket riktigt att man använder en 4-backschuck med individuellt ställbara backar. Ingen skarv riskerar då att hamna under en av backarna. Vilket förstås inte spelar någon roll i detta fall när du ändå måste lägga ner jobb på att spänna upp den i centrum av chucken.

Det är alltså lite mer lite pul med att centrera remskivan i en 4-backschuck. Använder man en chuck med tre backar så så följer alla tre backarna varandra mot centrum när man skruvar på den, precis som i en borrmaskin.

Delar du då i stället mellanläggsringen i tre delar så kan du se till att hela segment av mellanläggsringen hamnar under respektive back i en normal 3-delad svarvchuck. Spänner du chucken korrekt så hamnar remskivans i centrum helt automagiskt.
Skriv svar