3D-printa ut en form.

Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av Agwan »

Tog och skaffade lite buggtätningsskum för att prova formen. JF100 skulle vara något nytt och modernt miljövänligt och inte expandera vilket verkade bra tänkte jag.
bild1.jpg
Resultatet är här:
bild2.jpg
Som en snorloska när jag fått den ur formen.

Det blir nog till att köpa vanlig sånt gult byggskum. Det verkar finnas en som expanderar typ 10 gånger och en som expanderar 2. Den med 2 tänkte jag ta. Sedan är det nog plastfolie eller olja som gäller i formen. Silikonsprayen gjorde ingen nytta alls. Som tur är blev byggskummet bara som en loska.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av Glenn »

såntdär latexskum då ? det blir väl mycket "finare" ?
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av Agwan »

Finns det så att man gjuta det i en form? Spontant känns det lite för mjukt också, men egentligen spelar det inte så stor roll. Jag hade tänkt mig något fastare bara, typ frigolit.

Kan man inte spruta frigolit själv i form? Vad använder de för formar när de gjuter frigolit? Behöver det vara en jäkla stabila stålformar eller kan de rapid prototypea dem?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5775
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av rvl »

Agwan skrev:Jag funderade på om jag kunde skumma i en ballong av lättöjlig typ.
Är en kondom tillräckligt lättöjlig för skummet?
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av jihe »

Snorigheten kanske beror på brist på vatten? Det brukar stå på fogskumsflaskorna att man skall stänka på vatten om luftfuktigheten är låg för att härdning skall ske.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av tecno »

Agwan skrev:Finns det så att man gjuta det i en form? Spontant känns det lite för mjukt också, men egentligen spelar det inte så stor roll. Jag hade tänkt mig något fastare bara, typ frigolit.

Kan man inte spruta frigolit själv i form? Vad använder de för formar när de gjuter frigolit? Behöver det vara en jäkla stabila stålformar eller kan de rapid prototypea dem?

Frigolit kokar man i sina formar, fint granulat som expanderar i värmen.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av Agwan »

Hmm, kokar. Det kanske går att göra gipsformar då. Kokar eller bakar? Jag menar, säker man ner formen i vatten? Går iofs att ha en plastpåse runt.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av tecno »

Ja nu är det typ 40-50 år sedan jag gjorde flöten tillsammans med farsgubben. Vi hade tillgång till ånga på en industri och där 'kokade' vi våra formar.
Våra flöten var Ø50-60mm och ca 100-120 långa, material stål 2 plattor med x antal hål och rörstumpar som ytterform och x antal pinnbultar att dra ihop formen. Ett annat var rombiskt där formen var gjord av två rostfria degbunkar med pinnbult rakt igenom som höll ihop degbunkarna.

Inget märkvärdigt men ett jävla slit var det kommer jag ihåg. Det var ett experimenterande med att hitta rätt volym på råvara + tid att expandera.
Användarvisningsbild
LittleFish
Inlägg: 77
Blev medlem: 17 juni 2010, 03:44:14

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av LittleFish »

"Snorigheten" beror nog på att JF100 som du skrev är ett nytt vattenlösligt skum som är gjort för att vara mjukt och gå att efterjustera karmar, misstänker du vill ha en hårdare form och då är det ett billigt gammalt klassiskt PU-skum du ska ha som iochförsig expanderar och blir lite gropigt men hårt. Vattna inte formen för mycket för då sväller det mer och blir "bubbligare" även om det härdar snabbare.
ds77
Inlägg: 2215
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av ds77 »

Det brukar vara aluminiumformar till EPS(frigolit), och det används en hel del ånga.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av Agwan »

Det känns just nu lite såhär:
Bild

När jag öppnade formen och såg resultatet:
2016-09-13 11.06.44.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av Jonaz »

Vad skall modellen användas till? Behöver du ha den helt hård?
Tänkte annars på Gelatin och vatten går att få ganska fast.

Dock så smälter den vid värme.

Eller hälla i gips och måla ett ytskickt kanske?
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av Agwan »

Den skall användas som isolering till en rörkoppling. Det finns andra enklare sätt att isolera dem, men jag tänkte det kunde vara coolt att göra en gjutform för byggskum.

Undra vad som händer om jag öppnar ena sidan av formen helt så skär jag den där istället. Det kanske räcker för att det skall härda så som det gör i luft. Det blir precis som jag vill ha det när jag lägger en sträng ute i det fria.
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av svanted »

prova ta bort gavlarna på överdelen(till vänster)
eller gör bara en fykantig öppen låda och ställ över underdelen.
tror man brukar fukta där man ska foama med en vattenspruta,
uretan härdar mha fukt.
Användarvisningsbild
ahlsten
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 november 2005, 00:24:14
Ort: Uppsala

Re: 3D-printa ut en form.

Inlägg av ahlsten »

Testa först att gjuta av en plastlåda (matlådorna jag har i skåpen har alla ganska bra släppvinkel för att gjuta saker i) och se om du kan avforma en hel och välbehållen plugg ur en sådan? Tänkte att det var billigare att offra en sån än att greja med formen, eventuellt i onödan.
Skriv svar