Programmerings hjälp

Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10637
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av GeekJoan »

AndLi, varför då? Om jag sätter upp en FTP server här hemma hos mig och ger dig adressen till den, vilka maskiner skulle inte komma åt den då?

Om sodjan vill vara med så skulle du fråga mig eftersom du vet att jag är med. Du skulle få ett mail av mig med min "direktnyckel". När du stoppar den i programmet (eller din server/serverprogram) så vet programmet allt den behöver för att koppla upp sig mot mig. När du väl är uppkopplad mot mig så delar mitt program (förlåt min server) med sig av listan som innehåller mina kontakter och eftersom jag har mina kontakters kontakter så är dom också där.
Larsson90
Inlägg: 646
Blev medlem: 24 december 2008, 21:43:25
Ort: Göteborg

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av Larsson90 »

Sitter din FTP server bakom NAT, vilket alla i princip gör, kommer ingen komma åt din FTP-server utifrån. Man måste alltså koppla upp sig på ditt hemmanärverk för att kunna ansluta.

NAT översätter publika adresser till privata (oftast). Sedan har du också problem med sessioner. För att få detta att fungera måste alla som vill vara med, på ett eller annat sätt, öppna portar i brandväggen.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43131
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av sodjan »

> Sitter din FTP server bakom NAT, vilket alla i princip gör, kommer ingen komma åt din FTP-server utifrån.

En förutsättning (vilket jag nästan också förutsätter att GeekJoan har räknat med)
är att man öppnar en port till FTP-servern. Sedan kommer man åt den via den
publika IP adressen. Detta kräver ett visst mått av tekniskt kunnande, vilket jag
inte tror att GeekJoan har räknat med. Utan det behövs det, som du också skrev,
en funktion liknande TeamViewer med en central server som koordinera det hela.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10637
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av GeekJoan »

Om jag kopplar upp mig via VNC till polarns dator så går jag väl inte via någon extern server?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16970
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av AndLi »

Omöjligt att säga då det finns en uppsjö av varianter av VNC, men de gamla hederliga kopplade upp sig direkt.

Vilket då kräver att polaren antingen har datorn ansluten till en publik IP eller konfigurerat en port forward i sin router/brandvägg/modem/"whatever just du vill kalla grunkan för" för att släppa in anslutningar i den interna NATade nätet. Vilket inte du kan göra eftersom du kräver att det inte ska vara någon konfiguration...

Vilken teknik använder bittorent klinterna för att etablera själva nedladdningar mellan användarna egentligen?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10637
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av GeekJoan »

Då får folk helt enkelt öppna port 24001.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av zealotry »

Det här kanske kan vara nått: http://samy.pl/pwnat/
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10637
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av GeekJoan »

Så det går alltså. Det är typ en sån här snubbe som jag behöver ha hjälp av. Någon som läst att det går inte och så bara ger upp, nä någon som ger sig fan på att det ska gå. Hur hackar jag mig in i Pentagon utan att dom märker det.

Dessutom så verkar det som att vad pwnat gör mycket för att ta reda på server och clients ipadresser. Men det har jag sagt från början att det talar man om för varandra redan innan man kopplar upp sig.

In order for the full tunnel to be established, the client side needs to know the public IP address of the server, and the server needs to learn the public IP address of the client.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av lillahuset »

Men är inte det här problemet? Eller har jag missat något?
In order for the full tunnel to be established, the client side needs to know the public IP address of the server, and the server needs to learn the public IP address of the client.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av zealotry »

Skadar inte att höra av sig till den där snubben, han kanske gillar din ide. Det kanske snarare är hans tidigare projekt http://samy.pl/chownat/ som är relevant här.. verkar iofs vara rätt gamla grejer, något kanske har hänt på säkerhetsfronten, jag har dålig koll.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av lillahuset »

Och jag har sämre koll.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10637
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av GeekJoan »

Här är en sida som man bara släpper det man vill föra över direkt i brusaren. Man får en länk som man skickar till polaren. När den öppnar länken etableras en direktkoppling utan att gå via någon server.
https://www.justbeamit.com Det går fort och smärtfritt. Länken är endast giltig en kort stund och bara en gång. Går det att göra det så enkelt så borde det gå att göra ett program som gör det där själv.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av mrfrenzy »

Har just läst igenom hela tråden.

Är idén fortfarande densamma som flödesschemat på första sidan?

Isåfall finns programmet redan till 90% av den funktionalitet du efterfrågar.
Körde det för några år sen men la ner det för det var lite för långsamt på den tiden då alla körde adsl.
Idag borde det funka bättre.

http://www.oneswarm.org/

Man kan enbart ansluta till sina vänner för att hämta filer. Man vet inte om filen kommer direkt från vännen eller någon av hans vänner eller vänners vänner.

Jag har just installerat det igen för att testa, om du vill prova så skicka din publika nyckel via mail.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10637
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av GeekJoan »

Jag har sett att oneswarm finns och jag har läst lite om det. Det som jag stör mig lite är att det verkar inte vara uppdaterat sen 2012. Men prova kan vi ju göra. :)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5700
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av rvl »

Oj vad tiden går, känns som om jag följde denhär tråden "helt nyligen". Ska vi kontakta moderator för att bedöma om trådarkeologin var berättigad? :mrgreen: (sorry offtopic)
Skriv svar