Programmerings hjälp

Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10637
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av GeekJoan »

Såg just denna och tänkte direkt. Här är någon som förstått vad jag vill ha med viss modifikation:
Larsson90
Inlägg: 646
Blev medlem: 24 december 2008, 21:43:25
Ort: Göteborg

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av Larsson90 »

För krypteringsbiten: http://serverfault.com/questions/685820 ... e-p2p-vpns .. Är för att använda existerande teknologier.. Kör du dessutom torrent över det privata nätverket blir det i princip det du frågar efter..

Film som beskriver en av varianterna (kolla efter 4 minuter)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10637
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av GeekJoan »

Det är ju helt klart nått åt det hållet jag tänkt mig. Men användaren ska inte behöva konfigurera massa saker. För då kommer det inte att bli ett program som ALLA använder. Kollade lite snabbt på tinc's hemsida och där är det sida upp och sidan ner med inställningar först i tinc och sen i brandväggen. Agda 97 år ska fixa det.
Larsson90
Inlägg: 646
Blev medlem: 24 december 2008, 21:43:25
Ort: Göteborg

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av Larsson90 »

Då kommer du behöva en central punk. Du skrev att det ska likna bitcoin (bitcoin i sig är decentralicerat men du kopplar nästan alltid upp dig mot en wallet...).
För att det bara ska fungera "out-of-the-box" kommer du behöva en central punkt utanför användarnas nätverk (ala dropbox)..
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10637
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av GeekJoan »

Inte om man tänker som jag gör.
Eftersom tanken är att det ska bli ett "jag och mina polare" så för att komma in så måste någon man känner redan vara inne.
Om du och jag skulle börja så vet vi vilka vi är och kan utan problem tala om för programmet att du är du och jag är jag. Vi behöver inte gå någon omväg för att snacka med varandra. Om någon ny ska in så måste den känna dig eller mig. Om Kalle känner mig så vet jag vem han är och han vet vem jag är. Men Kalle vet inte vem du är. Kalle kommer åt allt du har via mig.

Jag inser att det skulle gå så mycket smidigare om man hade en central punk. Men en central punkt är sårbart. Stäng ner site X och alla är bortkopplade. Om man skulle ha en central punkt skulle den få lov att vara mail eller liknande. Men jag misstänker att ingen skulle vilja använda sin mailadress på något som ska vara anonymt.
Larsson90
Inlägg: 646
Blev medlem: 24 december 2008, 21:43:25
Ort: Göteborg

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av Larsson90 »

Då blir det inte plugg-and-play hur du än vrider och vänder på det. Om ni ska kunna koppla ihop er måste brandväggen acceptera inkommande requests => portforwarding/publikt ip rätt på burken, ska du lösa det med upnp? (kommer bli ett konfigurerande hur som).
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10637
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av GeekJoan »

Alltså jag har ingen kunskap om hur man skulle lösa det rent programmeringsmässigt.
Du menar alltså att du och jag inte kan snacka med varandra med ett egetskrivet program utan att ha en central server eller att gå in och göra ändringar i våra routrar.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16972
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av AndLi »

Om bägge sitter bakom brandväggar blir det bökigt ja...

nån gång vid millennieskiftet satt jag och funderade på något som låter som ditt "kompisnät" och hur stor lista varje användare behövde av andra användare i systemet för att nätet skulle hålla sig uppe och inte falla isär i separata nätverk.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av johano »

> Du menar alltså att du och jag inte kan snacka med varandra med ett egetskrivet program utan att ha en central server eller att gå in och göra ändringar i våra routrar.

NAT/FW Hole punching to the rescue: https://en.wikipedia.org/wiki/Hole_punc ... etworking)

Kräver visserligen en central server initialt, men sen när klienterna "hittat" varandra så kan de
kommunicera direkt.

/johan
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43133
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av sodjan »

Det är väl så som (t.ex.) TeamViewer fungerar. En central server dit klienterna
rapporterar sin IP/portnr och som sedan delas med den andra sidan. Sedan sker
kommunikationen punkt-till-punkt.

> Du menar alltså att du och jag inte kan snacka med varandra

Hur kan ni ens känna till varandra från början? Ett vykort med eran IP-adress?

Det där med routers, port-forwarding och hole-punching är nog något som
delvis ändras då vi får IPv6 och alla TCPIP anslutna prylar har helt world-wide
unika adresser. Då behövs inte NAT längre. Vissa säger att det är bara att börja
köra IPv6, andra säger att det kommer att ta 20 år till. Jag köper popcorn...
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10637
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av GeekJoan »

Jo, men eftersom detta är tänkt som ett "polare i mellan nät" så är det klart att jag måste skicka ett mail till min första kontakt och tala om "hej här är jag".
I dag kör några av oss RetroShare och då måste man också skicka ett mail, men i mailet så byter man publika nycklar.
I detta första kontakt mailet som jag skickar så kan man baka in allt som "nätet" behöver. Så fort man väl är inne sprids denna info till alla som är med så även om min första kontakt försvinner så blir jag inte bortkopplad.
Larsson90
Inlägg: 646
Blev medlem: 24 december 2008, 21:43:25
Ort: Göteborg

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av Larsson90 »

Hole punching är inte lika lätt för TCP, UDP är busenkelt. Hur som måste någon/några agera server för att ett nät ska fungera överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10637
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av GeekJoan »

Då får alla som är med agera server, så får alla servrar snacka med varandra. Du kan kalla det vad du vill, klient eller server, men det ska inte finnas en ensam dator som alla andra ska koppla upp sig mot. Ska heller inte vara som med Tor att det finns knytpunkter uppsatta och agerar servrar för alla andra.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16972
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av AndLi »

Problemet är ju att vissa maskiner måste ha direkttillgång till nätet för du ska kunna bygga ditt nät. Allt NATande gör det besvärligt att få till direkt dator dator kommunikation utan att blanda in en icke NATad maskin..
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43133
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av sodjan »

Det blir lite som hönan och ägget. Vem ska börja det hela?
Om jag säger att "jag vill vara med". Vad gör jag då?
Skriv svar