Programmerings hjälp

Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10636
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Programmerings hjälp

Inlägg av GeekJoan »

Har en ide som jag skulle vilja testa.
Involverar distribuerad fildelning, kryptering, eget "nätverk" utan central plats.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av johano »

Stor skillnad på C och C#.
Vad vill du ha hjälp med?

/j
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10636
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av GeekJoan »

Tänk dig en blandning mellan torrent, tor, retroshare, bitcoin.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av johano »

Ah ok, ett litet avgränsat område ;-)
Larsson90
Inlägg: 646
Blev medlem: 24 december 2008, 21:43:25
Ort: Göteborg

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av Larsson90 »

Har också tänkt på något liknande. Hade vart gött att slippa implementera hela projektet själv dock :P
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av zealotry »

Borde lämpa sig som ett open source-projekt? Skapa ett sånt och börja skriv ner tankarna/algoritmerna osv, verkar det vettigt lär det inte vara jättesvårt att hitta programmerare. Eller tänkte du att det skulle vara closed source?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10636
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av GeekJoan »

Det ska nog vara open source för att göra det mer säkert. Eller folk tycker att det är säkrare om det är open source.
Ska se om jag inte kan sätta ihop något om hur jag tänk mig att det ska funka.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10636
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av GeekJoan »

OK, ett snabbt försök.

Du går till tex IMDB och letar upp en film.
1.gif
Tillägget i browsern ser automatiskt vad du tittar på även om du är på IMDB eller Rotten tomatoes. Klicka på iconen så visas alla versioner som finns i nätet.
2.gif
Detta vet programmet direkt eftersom alla i nätet har en fil med allt som finns utdelat så den kollar det snabbt lokalt. Så även om ingen som har filen har datorn igång så går den att lägga till.
3.gif
Så fort någon lägger till något som de vill dela ut så skickas det ut till alla och filenlistan uppdateras.

En förfrågan skickas ut tillsammans med en slumpad tillfällig krypteringsnyckel.
4.gif
De som har filen hackar ner den i småbitar och krypteras med din tillfälliga nyckel.
6.gif
Paketen skickas tillbaks, men tar olika vägar för varje paket genom ett antal andra personer som är med i nätverket.
5.gif
För att göra det säkert får man dumma ner det, så filen som skickas tillbaks har ingen aning om vart den ska, utan frågar varje klient -Ska du ha den här biten? Nä, men jag skickar den vidare.

Eftersom det inte finns någon central server så får det bli ett förtroende nät. Jag har programmet och ger det till polare A. Så Polare A och jag vet vilka vi är. Polare A ger programmet till sina Polare B som jag inte har en aning om vem det är. Osv. På detta sätt byggs det upp med folk man känner och har något förtroende för.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av lillahuset »

:)
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av baron3d »

:tumupp:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Är det bara nyckeln som skiljer detta från TPB?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av lillahuset »

Jag sitter och ler stort när jag ser vad GeekJoan går i för funderingar. :D
ToPNoTCH
Inlägg: 4845
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av ToPNoTCH »

Det är ingen dun tanke om man funderar lite på det.

Jag förstår den "juridiska vitsen" med att inte ha en tracker.
Frågan är om inte varje klient ingående i nätet skulle bedömas som tracker (de håller ju reda på vilka filer som finns) och med vårat finurliga rättssamhälle så skulle antagligen varje nod vara föremål för lagföring.

Som alla har fått beskåda så går det ju inte att blanda in logik när stora Amerikanska mediaföretag trycker på våra kära politiker.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av lillahuset »

Vi behöver inte ens vända oss till våra kusiners kusiner, det finns förmågor även i den egna ankdammen.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10636
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Programmerings hjälp C, C#

Inlägg av GeekJoan »

Lasp skrev:Är det bara nyckeln som skiljer detta från TPB?
Eftersom du aldrig tankar direkt från den som har filen så blir det säkert.
Det finns ingen hemsida som går att stänga ner.
ToPNoTCH skrev:Frågan är om inte varje klient ingående i nätet skulle bedömas som tracker
Att ha en textfil på sin dator där det står vad andra personer på internet har för filer på sin dator... Låter långsökt. Men det skulle lätt gå att göra om hela den biten om man ville. Ingen textfil alls. En förfrågan går ut i nätet och frågar har du något som heter Spaceballs bland dina filer?
Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, JA (Spaceballs.mkv Hash: 1DA206CA9B580D9),Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, JA (Det.våras.för.rymden.1997.TBC.HIV.jadajada.mkv Hash: 1DA206CA9B580D9), Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej, Nej,

Självklart kör programmet med hash så kan filerna heta vad som helst. Den kommer hittas så fort någon sagt att dom har den.
Inbakat i hash'en ska det även ligga omdöme som alla själva kan sätta, så som kvalitet, cam, 720, ljud etc.
Skriv svar