Resultat av rekryteringar i forumet?

magnusb
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 september 2010, 11:38:03
Skype: beischer
Ort: Göteborg

Resultat av rekryteringar i forumet?

Inlägg av magnusb »

Någon som har erfarenhet av att rekrytera personal i detta forum? Fungerar det? Finns det bättre forum för rekrytering som samlar elektronikkunniga personer? I så fall vilka?

Jag kommer att starta en rekrytering inom kort av en elektronikkonstruktör i Göteborg och vill gärna ha lite input var det är bäst att söka.

Magnus
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Resultat av rekryteringar i forumet?

Inlägg av FormerMazda »

Var som är bäst att söka?
Om du anställer en för dig perfekt person till ditt företag här så var ju detta rätt plats? Och vice versa såklart.

Sök tjänsten på flera platser, sen är det ju en rekryteringsprocess som vilken som. Dom som är intressanta tar du in på intervju, och om de är från AMS eller här eller via lappen på konsum spelar ju mindre roll.

Men lycka till, och mitt tips är att anställa en som är intresserad och sysslar med det hemma, men nödvändigtvis inte är utbildad, framför en som är utbildad men hellre paddlar kanot på fritiden.
Den sistnämnda brukar ha svårt att vara motiverad och vilja lära sig nya saker.
Det är dock oerhört olika från person till person. Varför jag är glad att jag slipper allt rekryteringsjobb, även om jag är en del av det ändå..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Resultat av rekryteringar i forumet?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Där tror jag du har fel. Kanotpaddlaren kan ju med sina fritidsintressen visa på att han är flexibel, beredd att utforksa världen, läsa sig nytt. Han är tillräckligt onördig, eller nördig för att var en viktig social kugge på företaget.
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Resultat av rekryteringar i forumet?

Inlägg av FormerMazda »

Du antar saker av en väldigt friskriven text.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Resultat av rekryteringar i forumet?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det förutsätter jag att jag måste göra :) .

Vi hade en personalchef en gång som tyckte den sociala kompetensen var viktigare än den tekniska. Vi betraktade honom som dum i huvudet. Nu förstår jag att social kompetens är väl så viktig som teknisk.

Vår galna team består av hårdrockare, pokerspelare, fotbollscoach, göteborgare (det är väl en speciell nich), hönsmamma(pappa) och vandringsledsvandrare (fotbollsmannen vandrar med).

MEN jag tycker att EF är nog det perfekta stället att leta efter elektriks, mekatroniskt och mekaniskt folk. Här inne finner man folk som har både teknisk kompetens och förmågan att ungås med andra. :tumupp: :tumner: :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Användarvisningsbild
ViktorSigg
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 januari 2015, 17:33:50
Ort: Eskilstuna-Ludvika

Re: Resultat av rekryteringar i forumet?

Inlägg av ViktorSigg »

Jag tror att ni båda har lite rätt, däremot så vill jag säga att vi har anställt 4 personer under min tid som projektledare, där jag har varit delaktig i processen. Tjänsten vi behövde fylla var konstruktör/maskinbyggare alla gångerna. De första två gångerna anställde vi efter meriter, dvs mest utbildning.Jag klarade inte av någon av dom, på tok för inrutade i sitt tänk (utbildade ingenjörer, ena med masterexamen), så båda fick gå. Fungerar säkert bra om det är en produkt där logiska regler gäller, men som maskinbyggare av specialmaskiner för tillverkningsindustrin går det inte alls. Sen anställde vi två nya, ingen av dom har utbildning, båda självlärda i cad-program, MEN, båda har framför allt vana från den faktiska tillverkningen och montage. Båda hade varit resemontörer tidigare (arbetskamrater) och fått lösa problem med alla möjliga konstiga metoder, så nu när de sitter och konstruerar blir man häpen minst en gång i veckan hur de har löst problem, och faktiskt kan backa upp sin idé med varför den är bra. De med utbildning hänvisade bara till befintliga lösningar, inget vidare om man jobbar med att konstruera saker som inte finns... :/
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Resultat av rekryteringar i forumet?

Inlägg av Nerre »

På mitt jobb har jag några gånger varit med om att en nytillsatt chef har fått gå nån chefsutbildning och alla de gångerna så har de sen pratat om hur viktigt det är att det i en grupp finns en mix av människor.

Det behövs både Ja-sägaren, motvallstypen, men tänk om...-typen osv. En grupp där alla har samma typ av personlighet fungerar inte lika bra som en blandad grupp.


Det var väl under Koreakriget som Schutz på uppdrag av US Navy började undersöka varför vissa ubåtsbesättningar fungerade bättre än andra trots att de var identiska på pappret. Han kom ju då fram till FIRO-modellen (som sen under 70-talet fick lite uppdateringar, och det har kommit andra liknande förklaringsmodeller). Enbart kompetens ger alltså inte en fullständig bild, men måste ta hänsyn till personlighet också och hur gruppen i övrigt ser ut. Just att sätta ihop en helt ny grupp från scratch blir ett väldigt vågspel och kräver ofta hård styrning i början.
Skriv svar