T: Rc servo styr kort [Avklarat]

Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6993
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

T: Rc servo styr kort [Avklarat]

Inlägg av lgrfbs »

Pris idé 150Kr
Behöver ett styr kort för 2 RC servon som styrs med en tryck knapp per servo och har trim pot för läge A och Läger B.

2 ingångar för tryckknapp fjädrande vid intryck = TILL

4 trimpotar
: Läge A servo 1
: Läge B servo 1
: Läge A servo 2
: Läge B servo 2

2 utgångar för servo

drivs på 12V DC
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: T: Rc servo styr kort

Inlägg av hubben »

Inte för att vara sån, men detta löser man väl jätteenkelt med en liten arduino för 20kr?
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: T: Rc servo styr kort

Inlägg av adent »

Kika förbi Skutskär andra halvan av vecka 28 såkan vi fixa det!
Eller om du kan du gå med på tryckknappar istället för potentiometrar och du löser 12 till 5V samt inlödning av knappar själv så kan jag nog fixa ett sånt kort åt dig.
150 är iofs grymt lite, menmen.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6993
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: T: Rc servo styr kort

Inlägg av lgrfbs »

Kom på att jag glömde skriva att servo position A är viloläget och servo position B är knapp aktiv.
adent ditt förslag är antaget.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4100
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: T: Rc servo styr kort [Avklarat]

Inlägg av adent »

Vilket av dem? :)
Det andra förmodar jag.

Skicka mig gärna en mer detaljerad funktionsbeskrivning.

Just nu tänker jag mig följande:

En knapp som stegar mellan Servo 1 läge A och B och Servo 2 läge A och B (För inställning av ändlägena)
Två knappar som sakta stegar servot åt varsitt håll. (beroende på val ovan). (Kanske kan vara samma knappar som nedan, om man håller in bägge vid uppstart får man inställningsläget t.ex.).

Två knappar som gör det du vill, vad det nu kan vara? fram-och-åter? Eller bara gå från läge A till B så länge knappen är intryckt?

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: T: Rc servo styr kort [Avklarat]

Inlägg av PeterH »

Jag tolkar det som att knapp (x) får servo (x) att gå från läge A till läge B (x är såklart knapp 1 eller knapp 2).

Dom två knapparna påverkar alltså ej varandra. Det enda som ska hända är att servo (x) flyttar från läge A till läge B vid knapptryck. Utöver detta skall det finnas två trimpottar för varje servo (totalt 4 pottar alltså), dessa pottar är endast till för att finjustera läget för A respektive B på varje servo.

TS. får förtydliga om detta inte stämmer :)

Edit: rent tekniskt borde det inte vara så svårt att läsa av trimpottarna via analogingångarna på Arduinon och utifrån detta ändra på pulsbredden för utgången till servot. Själva knapptryckningen för att växla läge borde vara en baggis för en programmeringskunnig... 8)
Användarvisningsbild
hubben
Inlägg: 1754
Blev medlem: 7 september 2010, 11:46:58
Ort: Örviken

Re: T: Rc servo styr kort [Avklarat]

Inlägg av hubben »

10 minuters kodning och kanske lika mycket lödning på en arduino nano så har man den önskade funktionen för 20kr typ.. då kan man dessutom revidera funktionen om man vill senare och bygga hur många man vill..
Skriv svar