T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).

Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).

Inlägg av sodjan »

Då ska vi se vad dagens övningar gav... :-)

Vi ville lämna tillbaka lånebilen och bokade en bil hos Hertz.
Verkstan lyckades jobba ganska snabbt med det och sa att
de hade fixat starten och bytt ett par kontaktbleck som sitter
i botten av solenoiden. Notera att hela tiden både före och
efter "reparationen" av startmotorn, så startade bilen när den
var på plats hos verkstan. Så vi bokade av hyrbilen och åkte bort till
verkstan för att hämta bilen. Killen langade fram nycklarna och skulle
ta betalt. Jag ifrågasatte fortfarande att kablarna hade "mätt" underligt.
Killen tog tillbaka nyckel och sa att han skulle visa att den startade.
Hoppade in och inte fanken startade den, stendöd precis som tidigare.

Personligen blev jag glad eftersom det inte hade känts OK och det var
också mycket bättre att den inte startade medan stod kvar på verkstan!

Tillbaka till Hertz igen för att plocka ut bilen som vi hade avbokat. Så nu
står det en V40CC ute på parkeringen i Söderköping...

I morgon skulle de riva upp kabelstammarna och kolla. Just denna modell av
Voyager finns i årsmodell 01, 02 och 03. 01 och 02 hade enligt killen en massa
problem med kablarna, förklaringen ska ha varit kablar byggda av återvunnen
koppar. Någon förorening fick kablarna att korrodera inifrån. Men 03 *ska* ha
haft det problemet åtgärdat...
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).

Inlägg av xxargs »

hmm 'återvunnen' koppar är väldigt lätt att rena med elektrolys på samma sätt som när det ursprungligen kommer från malm, till skillnad från många andra metaller - har man skippat det steget (för att det inte kommer ut värdefulla metaller i anodslammet som när man elektrolyserar från råkoppar, tro??) i samband med tillverkning med återvunnen metall så kan det förstås bli problem.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).

Inlägg av sodjan »

Uppdatering... Verkstan tror nu att det är problem med motorstyrenheten.
Den verkar inte släppa stöldskyddet (vilket blockerar starten). Den vill inte
heller kommunicera över OBD kontakten alls. Ny (ja, begagnad) styrenhet
är på väg, kommer förhoppningsvis under onsdagen till verkstan...
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).

Inlägg av newbadboy »

DET! är ett bra stöldskydd :)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).

Inlägg av sodjan »

Ja, vi får väl se. Han var 98-99% säker i alla fall.
Men det var han ju i går också... :-)

Kommer ihåg nu att zekkexavior inte heller fick kontakt
med sin ODB enhet som han pluggade in. Hm...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).

Inlägg av Glenn »

sodjan skrev:Uppdatering... Verkstan tror nu att det är problem med motorstyrenheten.
Den verkar inte släppa stöldskyddet (vilket blockerar starten). Den vill inte
heller kommunicera över OBD kontakten alls. Ny (ja, begagnad) styrenhet
är på väg, kommer förhoppningsvis under onsdagen till verkstan...
Undrar om det är samma system som morsan hade i sin fiat, chrysler och fiat är ju samma sak numera, och har väl haft sina påsar ihop länge..

Det var liknande fel på den, vilket berodde på stöldskyddet, dock kunde bilen stanna medans man körde ibland också (med ilsket lysande CODE-lampa), bärgades den till verkstad fungerade den ofta, ett tag..

Verkstan bytte allt från batteri till givare och förstås samtliga boxar som hade med stöldskydd att göra (dyyrt), felet återkom ändå, ända tills hon bytte in bilen mot en ny.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).

Inlägg av sodjan »

Tja, vi får väl se... :-)
Den begagnade box som är på väg ligger på ca 1500:-.
Vi får väl hålla tummarna. Hyrbilen tickar 600:-/dygn också... :-)
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).

Inlägg av Nerre »

Det är lite frusterande när man inte vet vad det kan komma att kosta (i alla fall om man måste betala det själv). Särskilt om man har en lite äldre bil, det finns risk att det kostar mer att felsöka än vad bilen är värd...

ACn har dött på min gamla Opel Zafira (-00), jag är rätt säker på att det är kompressorn (för kondensorn byttes för ett par år sen och förångaren är väl inte lika utsatt). Men med tanke på vad jag fick betala för felsökning på AC sist ser jag ingen vits i att lämna in bilen. Det kommer säkert kosta över 10 000 att fixa, det är ungefär hälften av vad bilen är värd.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).

Inlägg av TomasL »

Förångaren är faktiskt mer utsatt på vissa bilar, då det kan samlas en massa organiskt material runt den, och i kombination med saltvatten osv, så ligger den konstant i ett saltbad, vilket kan käka up aluminiumet illa kvickt.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).

Inlägg av Nerre »

Brukar den inte sitta efter pollenfiltret? Då blir den väl inte så nerskitad? Eller sitter den före pollenfiltret? (Verkar inte smart.)

Det lär ju vara ännu värre att behöva byta förångaren... Sist hade de fasta priser på felsökningsmomenten, på en timme lyckades de felsöka för över 3000 spänn... (Det gick i alla fall ungefär en timme från att de sa till sambon att de inte hade börja än tills de ringde med prisförslag på reparationen.)

Fast det var då iofs Svenska Bil, de var aldrig billiga på nåt... Tror de tog 250 spänn för upplåsningskoden till stereon.
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).

Inlägg av JOLO725M »

Steg 1, testat med en annan nyckel?
Får diagnosutrustningen ström från bilen?
Om inte så går det att mata 12v i stift 16 och se om det hjälper.
Om den ger ström men ändå inte får kontakt så är det väl mindre roligt.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).

Inlägg av sodjan »

Ja, den uppträder otillförlitligt med båda nycklarna.
Hm, syftar du på att det skulle kunna vara batteri
problem med nycklarna? Hm...
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).

Inlägg av JOLO725M »

Hej, nej att strömsätta diagnosutrustning var för att möjligen kunna läsa ut felkoderna då diagnosutrustningen normalt får sin ström från bilen.
Det kan vara lite vad som helst, du har en helt egen säkring som ofta är dold som är till motorns styrbox, den sitter ofta för sig själv, ibland bakom kåpor etc, utan direkt närhet till ordinarie säkringsboxen.
Är den halvkass och glappar så får boxen ström sporadiskt, skulle kunna förklara deras misslyckande att läsa felkoderna om inte modulerna från ström, eller så har dom ickekompatibel utrustning, eller så är det något annat..

Batteriet i nyckeln har inte något att göra med immobilizerdelen i nyckeln mig veterligen.

Det vara i princip vad som helst, utan att själv ha tittat på bilen och uteslutit saker så är det svårt att ge tips eftersom jag inte vad vad som redan felsökts och hur det var.
Kan lägga en gissning iaf, det kan vara immobilizern, för om starten vägrar snurra och pumpen inte går mer än för att bygga upp tryck precis när du sätter på tändningen, för att sedan dö, och funktionen är likadan oberoende av nyckel så kan det vara så att transpondern/antennen som läser av nycklarna är halvkass, då börjar det precis såhär att bilen startar spontant då och då.
Lika väl så kan det vara vevaxelgivaren eller kamaxelgivaren, dom går att mäta upp.

Olika bilar ter sig på olika vis när startspärren slår ifrån, vissa låter startmotorn snurra och ger gnista, men dödar bensinpumpen.
Vissa bilar dödar både startmotor och bränslepump, och på just Chrysler har jag tyvärr inte en aning.

Kom det tillslag till startmotorn från första början? Om inte så hade ni kunnat blicka bort från startmotorn från första början.
Man får börja i någon ända, men en bilverkstad som säger sig ha lagat startmotorn, som för all del var gammal och väl använd som sig bör på en över 10 år gammal bil, men inte nödvändigtvis trasig, känns sådär?
Och sen komma med förslag på att det är styrbox, hur mycket har dom felsökt, och hur mycket har dom gissat?

Kan ju mäta om det kommer ström till boxen, sen om man får igång den och läsa ut felkoderna.
Är det immobilizerfel så finns det felkoder lagrade om den har gjort startförsök med icke godkänd nyckel.
Kan skriva i absurdum känns det som, lycka till och hoppas ni får ordning på bilen.
JOLO725M
Inlägg: 227
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).

Inlägg av JOLO725M »

En sak till, om den inte kommer tillslag till startmotorn så kan det vara tändningslåset som är kass också.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: T: En Voyager som inte startar (Lambohov/Linköping).

Inlägg av xxargs »

Nerre skrev:Brukar den inte sitta efter pollenfiltret? Då blir den väl inte så nerskitad? Eller sitter den före pollenfiltret? (Verkar inte smart.)

Det lär ju vara ännu värre att behöva byta förångaren... Sist hade de fasta priser på felsökningsmomenten, på en timme lyckades de felsöka för över 3000 spänn... (Det gick i alla fall ungefär en timme från att de sa till sambon att de inte hade börja än tills de ringde med prisförslag på reparationen.)

Fast det var då iofs Svenska Bil, de var aldrig billiga på nåt... Tror de tog 250 spänn för upplåsningskoden till stereon.

3000:- i felsökning på 1 timme arbetstid låter oseriöst dyrt, - det är betalning för minst 3 timmars arbetstid heltid för en gubbe och det är inga dyrare förbrukningsvaror heller - att ha ett fast pris på varje felsökningsmoment är oseriöst tycker jag då det bara är ett sätt att ta bra betalt steg för steg för något som ändå skall göras hela vägen i felsöknings-processen - för gör man alla kontrollpunkter för 3000:- på en timme så är det grovt felprissatt.

Jag skulle titta efter annan renodlad AC-verkstad - en som gärna ser att kunden kommer tillbaka nästa gång när det är problem.

---

Om förångaren är trasig så är det oftast ett stort jobb på 1-2 arbetsdagar för verkstaden då det handlar ofta om att riva hela instrumentpanelen och allt under detta innan man får loss hela fläktpaketet, och sedan skall allt tillbaka och allt fungera efter detta... gör man det inte rutinmässigt typ varje dag för en viss bilmodell så tar det ännu längre tid för verkstaden eftersom man måste gå försiktigt fram och inte lärt sig alla trixen när man rotar under instrumentpanelen då det är ofta trångt utav.....
Skriv svar