Varför skall vi ha jobb?

Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Varför skall vi ha jobb?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

För över trettio år sedan, sa någon i Bastun i Billesholm!
Om vi pensionerar Lasp, så kan vi behålla många jobb.

Men är det vettigt? Skall vi ha jobben för lönen eller förmågan!
Jag har mött en del av de jag har friställt, och ingen har varit missnöjd.

Så det är ett felaktigt system som vi upprätthåller! Kan vi ersätta jobbet skall vi göra det.

Klart jag lider med de människor och framförallt anhöriga till de som i Bjuv, Höganäs och Glommersträsk.
Nu förlorar sin dagliga dos av arbetet.

Men har jag fel?
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Varför skall vi ha jobb?

Inlägg av Nerre »

Nej, människan har ju i nästan alla tider strävat efter att jobba så lite som möjligt.

Vi behöver mat och boende, sjukvård om vi blir sjuka etc. De flesta behöver också nåt att sysselsätta sig med.

Men att jobba är bara ett sätt att skaffa sig detta.

Tittar man på de som är riktigt rika och lever på enbart avkastning från sitt kapital så klarar de sig ju uppenbarligen bra utan att jobba.


En del av tanken bakom det som kallas "medborgarlön" är ju just detta, måste verkligen alla förvärvsarbeta?

Det finns ju hundratusentals människor som t.ex. jobbar ideellt inom föreningslivet. Men idag måste de kombinera detta med ett förvärvsarbete för att kunna leva. Samma sak med de som jobbar med "kultur", konstnärer, kompositörer, författare etc. Det är bara en bråkdel av dem som kan leva på sin kultur, de måste också ha ett "vanligt" arbete parallellt.

Men om man införde medborgarlön skulle en massa av dessa kunna ägna all sin tid åt det "ideella" arbetet. Samtidigt finns det inget som hindrar dem som vill tjäna mer från att förvärvsarbeta och dra in mer pengar.

Jag tror helt klart att detta skulle vara positivt för samhället, det är inte cirkulationen av pengar som är det som driver samhället framåt, det är människors önskan att skapa, hjälpa andra, utvecklas etc.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Varför skall vi ha jobb?

Inlägg av ojz0r »

Aktivitetsstöd (tidigare socialbidrag) == Medborgarlön.

Vår klassföreståndare i sista året på gymnasiet (vi gick el-automation) sa att rent krast så kommer vi att göra folk arbetslösa.
Men många av dessa arbetsuppgifter är monotona som ger upphov till förslitningsskador på kroppen så allt är inte negativt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Varför skall vi ha jobb?

Inlägg av Glenn »

Jag arbetar för att finansiera min fritid, det klar jag skulle välja att inte jobba om jag fick samma lön (minus kostanden för resor till/från jobbet kanske) om jag kunde, men å andra sidan skulle jag troligen starta nåt litet företag och göra något jag tyckte var roligt, det är ju lite enklare om man har en lön redan :)

Problemet med medborgarlön är ju att dom som faktiskt arbetar betalar för alla som inte gör det, det blir snett hur man än ser på det, man kan väl acceptera att det är så när det gäller folk som inte KAN arbeta av ett eller annat skäl, men om det är ett val man kan göra är det ju en annan sak.

Visst, om medborgarlönen är existensminimum, fine, då lär ju väldigt få använda sig av det, men vad har vi vunnit då¨jämfört med nuvarande system egentligen ?
Användarvisningsbild
pbgp
Inlägg: 1447
Blev medlem: 11 november 2010, 09:09:22
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Varför skall vi ha jobb?

Inlägg av pbgp »

"De som arbetar betalar för de som inte gör det"

Ptja, varför inte. En bonde i en traktor gör jobbet av 10 (100?) bönder med oxe. Ska bonden i traktorn ha lönen av de nio som blivit arbetslösa? Eller ska man kanske dela på arbetet med traktorn. Eller ska de andra nio göra fin musik/film/konst som alla kan njuta av..

Vad vet jag, men det måste inte vara så svartvitt som många resonerar: att få kommer slita på heltid medans resten slappar.

Varje borteffektiviserat arbete borde resultera i reducerad arbetstid för alla som vill.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Varför skall vi ha jobb?

Inlägg av Glenn »

..Och om alla väljer att sitta och leka med vad dom gillar att göra, vem ska då betala för detta ?

Hur man ska beräkna löner är ju ett tämligen komplicerat ämne, är det rimligt att en avhoppad (från skolan) datorspelande finnig 18årig
ska ha en ingångslön som är betydligt högre än en utbildad undersköterska som slitit hårt i 30 år ? ..Tja, det är en annan diskussion,
men om ALLA ska "jobba" som frilansfotograf eller sitta hemma och spela datorspel så har vi snart förvandlat oss till en värre situation än grekland..


jag jobbar inte för att jag tycker det är roligt (även om det är en bonus när det faktiskt är det), jag jobbar för att få pengar att leva, det gäller nog väldigt mångs,
att tro att folk faktiskt kommer att utföra alla tråkiga arbeten om dom får betalt ändå är ju ganska naivt.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Varför skall vi ha jobb?

Inlägg av Nerre »

ojz0r skrev:Aktivitetsstöd (tidigare socialbidrag) == Medborgarlön.
Nja, inte riktigt. Medborgarlön skulle vara lite högre. De förslag jag sett har legat runt 8000 i månaden har jag för mig.

Den stora vinsten med medborgarlön är att man helt enkelt slipper all administration.

Jag var jätteskeptisk till medborgarlön första gången jag hörde talas om det, men efter hand att jag har läst på om det så har jag ändrat uppfattning. Framförallt så har det ju provats flera gånger och visat sig fungera som avsett.

Det är klart att folk kommer vilja göra tråkiga arbeten, eftersom det kommer att ge extra pengar. Men lönen för de tråkiga arbetena kommer antagligen att bli högre.

Som sagt var, merborgarlön har provats flera gånger med lyckat resultat. Läs om de försök som har gjorts innan ni försöker såga det.
JustNeed
Inlägg: 799
Blev medlem: 7 november 2007, 22:07:01
Ort: 08

Re: Varför skall vi ha jobb?

Inlägg av JustNeed »

Glenn skrev: Visst, om medborgarlönen är existensminimum, fine, då lär ju väldigt få använda sig av det, men vad har vi vunnit då¨jämfört med nuvarande system egentligen ?
Det ska ju inte vara A-kassa med annat namn, utan alla ska få medborgarlön som man kan klara sig på helt oberoende av vad man har för annan inkomst.
Folk kommer att vilja arbeta ändå. De allra flesta vill göra något med sitt liv eller i alla fall få in ännu mer pengar.

*På det sättet tvingas inte arbetsgivare att stå för den anställdas hela försörjning, så det blir lättare att anställa.

*De som är arbetslösa på gamla bruksorter tvingas inte flytta till jobben utan kan stanna kvar och bygga en verksamhet där de finns.

*De som vill flytta till jobben kommer inte längre hindras av att de behöver en inkomst innan de kan få boende innan de kan få jobb.

*Kostnaderna för att vara fattig minskar. Istället för att fastna i dyra räntor, reparationskostnader av billig utrustning o.s.v så får man ekonomiskt utrymme för att optimera sin inkomst.

*Det är enklare att starta eget företag. Många håller sig från att satsa på det eftersom de vet att det kan ta år innan man kan få ut en vettig lön.

*Kanske den största poängen med medborgarlön är att medan behovet av arbete minskar så finns det fortfarande behov av att folk konsumerar för att ekonomin ska fungera.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Varför skall vi ha jobb?

Inlägg av ojz0r »

Om man ska slippa administration så måste ju medborgarlönen automatiskt utgå till alla levande medborgare, arbetande och arbetslösa, barn och pensionärer.
Detta är per definition helicopter money vilket är att direkt höja inflationen med lika mycket så att det blir ett nollsummespel.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Varför skall vi ha jobb?

Inlägg av mrfrenzy »

Är detta en filosofisk diskussion eller är det politik?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Varför skall vi ha jobb?

Inlägg av säter »

Nerre skrev:jobbar ideellt inom föreningslivet...konstnärer...kompositörer...författare

Men om man införde medborgarlön skulle en massa av dessa kunna ägna all sin tid åt det "ideella" arbetet.
Hur menar du att sponsringen av dessa parasiter skulle finansieras menar du?
Staten har ju inte ens råd med en dräglig fattigpension.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14859
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Varför skall vi ha jobb?

Inlägg av mrfrenzy »

Säter svarade på min fråga. Tråden stängs.
Låst