T: Kretskortsmontering

cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

T: Kretskortsmontering

Inlägg av cjonash »

Som jag har nämnt i en av mina projekttrådar, så har jag letat lite efter något företag som kan utföra kretskortsmontering i mindre skala.

Rent konkret handlar det om att jag saknar både utrustning, kunskap erfarenhet och tid för att kunna montera några av de kort jag gärna vill bygga. För att gå en vettig storlek i förhållande till innehåll så behöver jag använda ytmonterade komponenter, vilket jag saknar erfarenhet av. Vissa komponenter finns ju dessutom bara för ytmontering, så det är inte bara ett önskemål utan ett krav för att jag skall kunna komma vidare.

Ett av de företag jag har hittat är PCBTrain i England http://www.pcbtrain.co.uk/.
Deras PCB Assembly service verkar motsvara ungefär vad jag behöver, och verkar ha vettiga priser. Det som gör mig lite tveksam, och därav föranleder denna tråd, är att jag inte heller har erfarenhet av att köpa denna typen av tjänster. För att få någon ekonomi i det hela måste man göra hela min första serie på en gång (10-20 kort), och blir då något fel så sitter man ju med värdelösa kort.

Så min fråga är helt enkelt om någon känner till något svenskt (eller utländskt) företag som kan, eller själv kan, göra kretskortsmontering på motsvarande sätt. Men som antingen kan göra enstaka kort först (för test), eller kan få mig att känna mig säker på att det blir rätt på första försöket. Alltså kan verifiera underlag mm så att inte något är fel eller saknas. Jag pratar ju såklart inte om funktion (jag får ju själv se till att schema och kort är rätt) utan om själva dokumenten i sig.

Som utgångspunkt finns projektet i Eagle, och de filer som kan exporteras från Eagle. Komponenter kan jag antingen köpa och skicka, eller så kan leverantören göra det för att vara säker på att få dem i önskat "format".

Är det här överhuvudtaget realistiskt, eller är det helt enkelt så att det billigaste alternativet är att trots allt använda t.ex. det företaget som jag hittade, och hoppas att det blir rätt första gången? Deras prisnivå ligger runt 900 pund för 10 kort, med vardera ca 100 komponenter av blandad sort (inga BGA eller andra kretsar utan ben som är synliga efter montering). Exklusive komponenter och själva kretskorten.

Tacksam för alla synpunkter och idéer.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: T: Kretskortsmontering

Inlägg av sodjan »

Jag har för mig att Swech har sådan tjänst.
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... age=page_3
Castor
Inlägg: 1988
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: T: Kretskortsmontering

Inlägg av Castor »

Varför inte beställa ett kort, komponenter till det och själv montera det första för att kunna kolla funktionen.
100 komponenter (jag antar mest R,C,D) kan du handlöda.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: Kretskortsmontering

Inlägg av Glenn »

Om det är mindre grejer kanske du helt enkelt kan låta nån här montera ?

..Eller så över du upp förmågan själv, SMD är inte speciellt svårt om man undviker krångliga kapslingar och extremt små storlekar.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: T: Kretskortsmontering

Inlägg av Swech »

Det är fullt lösbart
Skicka info till info@swechtrading.se om det är interessant

Swech
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17117
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: T: Kretskortsmontering

Inlägg av AndLi »

Kostnaden är ju uppstarten oftast och inte komponenterna, så ett eller 10 kort spelar inte så stor roll...
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: T: Kretskortsmontering

Inlägg av nomis_82 »

http://smart-prototyping.com har beställt kort härifrån några gånger med bra resultat men inte prövat monteringstjänsten. Vettiga priser och inte allt för långa leveranstider.
Castor
Inlägg: 1988
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: T: Kretskortsmontering

Inlägg av Castor »

En fördel med att montera själv är ju att man kan montera en del av kortet, testa, montera nästa del, testa, osv.
Användarvisningsbild
elshorto
Inlägg: 239
Blev medlem: 19 mars 2016, 22:26:08

Re: T: Kretskortsmontering

Inlägg av elshorto »

EDL gör kort i små serier till bra pris. Fantastisk finish på korten också.

http://edl.se/production
Skriv svar