T: korta objektivadapter (mekarbete) *LÄGGS PÅ IS*

Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

T: korta objektivadapter (mekarbete) *LÄGGS PÅ IS*

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bakgrund
:wall: Ungefär sådär känns det när jag upptäckte, the hårda way, att den tjusiga, billiga metallklumpen som fick spegeltelet jag såg fram emot att använda, att sitta fast på min kamera inte riktigt höll måttet - BOKSTAVLIGEN. Även om objektivadaptern utlovade oändligt fokus gick det inte att fokusera hur långt som helst. Jag har letat halft ihjäl mig efter en adapter T2 till EOS-M och har bara hittat den här modellen, vilken jag förstår är för "tjock", vilket innebär att avståndet från kamerasensor till objektiv blir för långt.
Jag tittar också på möjligheten att använda två adaptrar: T2 till EF och EF till EOS-M, men jag kommer troligen få samma resultat.

PROJEKTBESKRIVNING
Med utgångspunkt från bifogade bilder, undrar jag dels om det går, dels om någon skulle vilja åta sig uppdraget, att kapa adaptern, arbeta av kanske 10mm eller mer, ända upp till 17-18mm och sammanfoga de två ytterbitarna med T2-gängan och EOS-gängan. Jämför jag med en adapter till ett Tamronobjektiv mäter T2-adaptern 41mm medan Tamronadaptern är 31mm, vilket skulle kunna antyda att 10mm kortare adapter vore lagom ( :humm: ).
Alternativt, lossas ringen med T2-gångan och hela adaptern tas ner tillräckligt mycket och röret svarvas upp för att gängringen ska få plats.

Jag har två adaptrar. Den ena känns tyngre och kan vara av stål (järn), medan den andra är lättare och kan vara av aluminium eller mässing. Arbetet gäller bara en av de två.

BILDER
Notera att adaptrarna bara är massiva rör utan elektronik och med två olika fattningar. Det enda rörliga är ringen med T2-gängan som kan lossas och justeras för att få avståndsmarkeringarna på objektivet rätt.
IMG_8093.jpg
IMG_8094.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 20 februari 2016, 10:21:17, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: korta objektivadapter (mekarbete)

Inlägg av tecno »

Because the T-mount lenses have a long flange distance of 55 mm and most 35 mm cameras have shorter flange distances, a simple mechanical adapter called T-Ring is needed to adapt a T-mount lens to any camera body without optical correction to achieve infinity focus.


Så, har du ett äkta T-mount anpassat optik så är 55mm avståndet från filmplanet till optikens gängad fläns/anhåll. Bara att räkna fram 'exakt' mått, nåt du bör tänka på är att se till att optiken 'överfokuserar' en aning. Tänk dig ta bilder i markplan med värmedallring så måste du kunna överfokusera likaså om du ska ta astro-bilder. Dvs adaptern ska vara en aning kortare än det matematiska.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: T: korta objektivadapter (mekarbete)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

55mm kan ju stämma. Adaptern är ca 40mm och sensorn kan kanske sitta 15mm in i kameran, men det avståndet känns inte bra att mäta utt.
Och jag kan inte fokusera på avlägsna objekt alls. Jag ska se hur och om jag kan ta några bilder för att visa hur det ser ut.
Här skulle det vara fint att ha möjlighet att göra ett test och manuellt justera objektivet närmre sensorn.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33748
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: T: korta objektivadapter (mekarbete)

Inlägg av Glenn »

blir det någonsin bra med "passiva" objektivadapters ? ..alltså utan linser, jag har då aldrig fått det att lira, möjligen kan man använda dom till macro sen..
jihe
Inlägg: 2408
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: T: korta objektivadapter (mekarbete)

Inlägg av jihe »

Hur sitter T2-adaptern i kroppen? Skulle jag göra det (inte säkert att jag hinner/orkar, men funderar lite smått på det eftersom den ser lite kul ut) så skulle jag hoppas att den var gängad och att kroppen hade tillräckligt med gods för att gänga längre in. Då kan man sticka av huset några tior kortare än det skall vara och ge en justermån med gängan. När man sen hittar optimalt avstånd låser man med lite loctite.

Glenn: Många moderna spegellösa hus har kortare registeravstånd tack vare frånvaron av spegel, vilket möjliggör användande av massa gammal kul optik med bibehållande av oändlighetsfokus. EOS M som brigaden verkar ha har 18 mm och T2 55 mm, så det borde gå.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: T: korta objektivadapter (mekarbete)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tittar man på bilden med rött, ser man ringen som har T/T2-gängan nedfälld i adaptern. Man kan tom skymta en av de stoppskruvar som håller ringen på plats. Det kanske skulle gå att svarva ur adapterhuset någon bit till. Jag noterade nog 10mm, men kanske 5mm skulle vara genug.
Jag borde göra ett nytt försök att ta lite avståndsbilder men med min udsla förkylning vill jag inte ut i kalla luften, men kanske fixar när jag går ner och hämtar posten strax.

Edit. Bild tagen med plattan. Slänger strax in bilder jag tog alldeles nyss men måste beräkna lite avstånd.
IMG_0382.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 17 februari 2016, 14:53:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: T: korta objektivadapter (mekarbete)

Inlägg av Hedning »

Om man vill ha bra fokus över hela sensorytan måste anliggningsytorna mot kamera och
objektiv vara parallella. Ytan (bredden) på en pixel brukar ligga inom ungefär 2 -10 µm för systemkameror och
har för mig att "fokus" (circle of confusion, Cf) är något som liknar Cf = fel / f-stop. (fel = avstånd till fokusplanet)
För en pixelstorlek på 5 µm och ett objektiv med f/2,8 skulle ca. 15 µm börja bli märkbart.
Stora pixlar och låg ljusstyrka på objektivet är lättaste fallet, borde överleva några hundradelars fel
i parallelliteten. (har fotograferat satelliter och i gynnsamma fall fått in dom på en eller två pixlar men har också
svurit en hel del när det är omöjligt att få till bra fokus)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: korta objektivadapter (mekarbete)

Inlägg av tecno »

men kanske 5mm skulle vara genug.
Inte så illa räknat, matematiskt är det väl 4mm (55-18-41) du bör korta av den där 41mm långa adaptern men lite till skadar inte så du kan överfokusera.
OK att du snor lite av närgränsen men det får man ju ta.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: T: korta objektivadapter (mekarbete)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tog den här bilden nyss. Måste notera att nuffrorna på linsen inte stämmer. Innan oändligheten är det 30m och ungefär där hade jag "siktet" inställt när jag tog bilden på husen vid gatans slut, ca 600 meter bort. Det kanske är som så att det inte är speciellt intressant att fotografera objekt närmre än så men jag kan ju vänta till ikväll och föreviga månen om det nu går.
IMG_8113.jpg
Det blev en till (minns inte vilken som var skarpast)
IMG_8114.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: T: korta objektivadapter (mekarbete)

Inlägg av TomasL »

soundbrigade skrev:55mm kan ju stämma. Adaptern är ca 40mm och sensorn kan kanske sitta 15mm in i kameran, men det avståndet känns inte bra att mäta utt.
Har du ingen symbol för "FilmPlanet" på din kamera, den visar var sensorn sitter.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: T: korta objektivadapter (mekarbete)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag hittar en symbol som ser ut som de där märkena på fartygsstävar (om djupgående) och den sitter ca 18mm in från objektivfästet.
Skriv svar