Hjälp att designa en företagslogga

Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Hjälp att designa en företagslogga

Inlägg av Magnus_K »

Hej hej,

Sitter och spånar lite på en företagslogga och hade tänkt kombinera bilderna nedan, eller i alla fall en robotarm + Hjulben.
Själva designen har jag inte tänkt på mer än få färger och att armen ska hålla i en ringnyckel. Mer kanske växer fram sen när man fått se "kombinationen".
Vore kul att se vad man kan hitta på men jag är så förskräckligt dålig på att teckna själv så tänker inte ens försöka :)

Är det någon som har tid/lust att rita ihop en draft? Givetvis kan vi komma överens om någon ersättning. :wink:

Tack på förhand!
Hjulben.JPG
Robot.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Hjälp att designa en företagslogga

Inlägg av Jonaz »

Nu vill jag inte vara tvär, bitter och inåtvänd. Men får man använda gråben hur som helst? Tänkte om den var skyddad. Bara en tanke.
Tyvär kan jag inte hjälpa dig att rita.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Hjälp att designa en företagslogga

Inlägg av X-IL »

Var det inte Walle som forskade mer i det där, han var väl sugen på att använda Hjulben eller gråben i sin logga har jag för mig.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp att designa en företagslogga

Inlägg av Icecap »

Det är Disney som äger Hjulben och Disney vet hur man klämmer ut pengar av deras egendom.

Men det hindrar inte att man använder roboten i en pose som medger lite "speed-dust"!

Samtidig ska en logo vara enkel, tydlig och grafisk simpel, då kan den skalas upp och ner utan att bli en kletig klump. Därför anser jag (frånsett Disney) att det ville vara fel att kombinera Hjulben, robot och ringnyckel, det ville bli för mycket på samma gång.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hjälp att designa en företagslogga

Inlägg av Magnus_K »

Väl medveten om det ni skriver men har förhoppning om att om att det ska gå att göra diffust nog för att slippa stämningar.
Vart går gränsen till plagiat egentligen (eller vad det kan tänkas kallas), räcker det med att man kan relatera bilden till någon ägd design?
Jo så kanske det är... Då rider man ju på deras varumärke.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp att designa en företagslogga

Inlägg av Icecap »

Självklart finns det en gräns och den kan vara lite otydlig istället för knivskarp.

Men det är en sak, en annat är att ha ett grafisk fungerande logo och det kan vara värd en hel del att fundera över vad man ska använda det till. Är det på brevpapper kan fina detaljer fungera fint, är det på stickers och liknande på enheter är det inte bra med fina detaljer.
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hjälp att designa en företagslogga

Inlägg av SeniorLemuren »

Gränsen är säkert att om den egna figuren på något sätt drar nytta av någon eventuell likhet med t.ex gråben så är det nog kört. Tanken med att använda delar av en känd figur är väl att man på något sätt vill dra nytta av den kända figuren i sin egen logga för att den skall dra blickarna till sig och då gäller det ju att det finns så pass mycket kvar av t.ex gråben att man kan se det.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hjälp att designa en företagslogga

Inlägg av Magnus_K »

Du har helt rätt. Får bli att tänka om.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp att designa en företagslogga

Inlägg av Glenn »

Att bara använda "hjulbenen", alltså "snurrande sudd" som ben kan nog knappast vara upphovsrättsintrång ?

..Men hur man än gör så vill man nog inte hamna i bråk med ett så mäktigt företag, oavsett om man har rätt eller ej så kan det bli jobbigt.

(Varför tänker jag på den gamla McDragan-tråden ? hehe..)
elabbe
Inlägg: 787
Blev medlem: 5 augusti 2014, 19:32:24
Ort: Sthlm

Re: Hjälp att designa en företagslogga

Inlägg av elabbe »

Vill du ha förslag i tråden eller PM?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Hjälp att designa en företagslogga

Inlägg av Magnus_K »

För min del är det bara roligt i tråden men gör det du/den som ritar föredrar.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Hjälp att designa en företagslogga

Inlägg av X-IL »

Icecap skrev:Det är Disney som äger Hjulben och Disney vet hur man klämmer ut pengar av deras egendom.

Men det hindrar inte att man använder roboten i en pose som medger lite "speed-dust"!

Samtidig ska en logo vara enkel, tydlig och grafisk simpel, då kan den skalas upp och ner utan att bli en kletig klump. Därför anser jag (frånsett Disney) att det ville vara fel att kombinera Hjulben, robot och ringnyckel, det ville bli för mycket på samma gång.

Det är nog faktiskt Warner Bros och inte Disney som äger rättigheterna. Är väl lika illa rent praktiskt sett dock.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Hjälp att designa en företagslogga

Inlägg av Icecap »

X-IL: Ok, det kan vara så. Pest eller Kolera - det är bara att välja.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hjälp att designa en företagslogga

Inlägg av Glenn »

Warner är nästan värre skulle jag tro, men det är nog pest eller kolera.

Warner är företaget som på extremt lösa grunder påstod sig äga "happy birthday for you", och sedan började stämma privatpersoner som sjöng sången för sina barn och lade upp på youtube och liknande.

Mediamaffi^h^hbranschen är RIKTIGT äcklig, och Warner är en av dess sämre representanter.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Re: Hjälp att designa en företagslogga

Inlägg av ensten »

Och sen är ju frågan om roboten får likna ABB-roboten allt för mycket, dom lär ju ha någon slags mönsterskydd misstänker jag.
Skriv svar