Drömmen om att vara en digital nomad

Dwight
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 april 2014, 09:02:34

Drömmen om att vara en digital nomad

Inlägg av Dwight »

Godmorgon Sverige :)

Drar lite kort bakgrundshistoria innan jag kommer till sakfrågan. Jag är 26 år ung, lyckligt gift, absolut skuldfri och har inga barn (än). Både jag och min fru älskar att resa, träffa nya människor och uppleva nya platser och kulturer. Jag är utbildad elektriker och har arbetat med det i ca 8 år nu. Skulle våga påstå att jag är duktig på det och trivs bra med mitt yrkesval, kanske främst eftersom allt som gäller el, elektronik och teknik intresserar mig mycket. Jag håller mig uppdaterad när det gäller branschnyheter och ny teknik i allmänhet och jag älskar att lära mig nya saker, kanske inte alltid för att jag måste, utan för att det är intressant. De senaste två åren har vi valt att endast arbeta 2-3 månader om året i Sverige för att ägna resten av tiden åt att resa. Vi älskar det! Ni får gärna kalla mig hippie, drömmare, eller vad ni vill, för det kanske låter så. Grejen är att vi båda resonerar som så, att just nu är vi i en situation i livet där vi har frihet att leva såhär och då passar vi på. Jag har inget emot att arbeta överhuvudtaget, jag arbetar hårt och noggrant, MEN! Jag arbetar helst inte mer än vad jag måste för att kunna leva, försörja oss och göra saker jag trivs med. Kort sagt, jag arbetar för att kunna leva, inte tvärtom. Där kommer kanske hippie-tendenserna in i bilden :D

Nu till sakfrågan. Att arbeta 2-3 månader i Sverige om året är okej, men att inte behöva åka hem till Sverige en gång om året skulle ju vara ännu bättre. Vi har en del vänner från olika länder som vi träffat utomlands som jobbar några timmar i veckan på distans från sina hemländer eftersom de har jobb som tillåter det. Nu är det ju som så att de ofta jobbar inom IT, grafisk design, programmering och liknande. Några jobbar också som privatlärare via Skype och liknande. Jag går i liknande tankar men har svårt att hitta något som skulle passa. Men jag vet ju att här på forumet finns många skarpa hjärnor och idésprutor så jag skulle gärna vilja höra era tankar och idéer.

Jag kan väl lite av varje skulle jag påstå, men att jobba som elektriker på distans är ju lite knepigt. Jag har pluggat lite webdesign och ritteknik, CAD i SolidWorks och liknande men aldrig jobbat med det. Jag är också nyfiken på idéer på vad man skulle kunna studera för att skaffa sig kunskap som skulle kunna leda till ett distans/frilansjobb. Jag talar engelska flytande, är ganska duktig på att skriva och uttrycka mig och har tidigare gjort små frilansjobb på typ freelancer.com, odesk.com och liknande som handlat om översättning svenska-engelska, korrekturläsning och så vidare. Problemet med detta är väl att våra svenska skatte och momsregler gör det lite komplicerat att jobba mot sådana här frilans-plattformar. Jag är inte intresserad av att tjäna några svarta pengar utan vill antingen vara anställd i Sverige eller driva eget i Sverige. Kanske finns det möjlighet att jobba med något administrativt, konsultverksamhet inom elbranschen, översättningar av tekniska manualer, copywriting, sköta sociala medier åt företag, eller vad vet jag. Brainstormar lite bara. Kanske måste jag skaffa mig en helt annan utbildning.

Självklart förstår jag att det är svårt och kanske nästan omöjligt att hitta ett jobb som jag skulle kunna utföra från min dator vartsomhelst i världen, men till saken hör ju att våra gemensamma levnadskostnader just nu, när vi är på resande fot, uppgår till ca 6000 svenska kronor i månaden och det kan ju göra drömmen lite mer levande då vi inte behöver ett jobb som ger en svensk heltidslön direkt.

Avslutningsvis så handlar inte detta om att jag letar efter en möjlighet att ligga på stranden bakfull efter århundradets beach-party, dricka kall öl och tjäna pengar med min laptop. Det är INTE min dröm och det är inte så jag lever mitt liv. Jag gillar bara att leva enkelt och okomplicerat, resa och uppleva saker. Kalla mig som sagt gärna drömmare, kalla min idé orealistisk och säg åt mig att flytta hem och skaffa mig ett riktigt jobb. Det är helt OK :) Men jag skulle gärna ändå vilja höra era tankar, idéer och feedback på mina galenskaper.

Tror ni att det finns någon därute som kan ha nytta av en person som mig?


Ha en bra dag!

William
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Drömmen om att vara en digital nomad

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Rätt attityd!
Jag bara hoppas att du gräver ner Jantelagen och finner denna balans i livet,
som flera, inkl mig , borde ha funnit mycket tidigare.
Jag är rätt så säker på att Ni kommer att finna denna möjlighet, om inte än, så snart.
Det är absolut rätt tänkt! Skall bli lite spännande att följa detta säger Lasp ;-)
FormerMazda
Inlägg: 6077
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Drömmen om att vara en digital nomad

Inlägg av FormerMazda »

Mina erfarenheter av företag är att det är nog svårt att bli anställd med möjligheten att helt kunna jobba digitalt och "när det passar dig".
Jag har egentligen ett jobb som skulle kunna skötas helt på distans med dator, nästan så jag gör det idag. Men samtidigt så kräver detta minst 40h/vecka för att kunna ingå i projekten.

Så möjligtvis om du blir en jäkla fena på nåt i en bransch, jobbar hårt med det ett tag och bygger upp ditt namn. Sen startar eget och går vidare med kontakter du skaffat och då kan du nog mer styra hur mycket du jobbar på en vecka.

I övrigt kan jag bara gratulera och visa en avundsjuka! Jag själv är en slav för inkomstens bekvämlighet. Jag hade gärna själv sluppit de behov jag skapat mig som i sin tur kräver en inkomst.
Man är aldrig så rik som när man mår bra och lever utan stress! :)
Dwight
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 april 2014, 09:02:34

Re: Drömmen om att vara en digital nomad

Inlägg av Dwight »

@Lasp

Tack för uppmuntran! :) Jo det ska bli spännande att se om detta kan leda någonstans eller ej.

@FormerMazda

Tack för din input! Jag förstår att detta inte är något som kommer utan ansträngning, och kanske är det som du säger, inte ens möjligt utan att första jobba häcken av sig några år och bygga sig ett rykte. Tack för uppmuntran också. Självklart finns det flera olika steg i livet där man har olika vanor och olika möjligheter. Jag kommer säkert en dag att behöva jobba heltid hemma i Sverige och resa på mina semesterveckor som de flesta andra, men just nu så är jag glad över möjligheten att göra det vi gör just nu.

Angående det som sades att jobba när man "känner för det" så är det nog inget jag har räknat med på något sätt. Tror inte heller att något företag är intresserad av en anställd som jobbar när han/hon känner för det. Jag skulle självklart ha möjlighet att jobba efter ett schema och skulle gärna jobba mellan 10-20 timmar per vecka. Typ motsvarande en svensk halvtid eller mindre beroende på möjlighet.

Jag har funderat lite till nu och jag tänker mig att det kanske finns företag som skulle kunna vara intresserade av det jag har att erbjuda ändå. Det jag har funderat lite på är kundsupport, teknisk support och liknande. Med tekniken idag är det inga problem att ta emot samtal från hela världen utan att det för den sakens skull behöver kosta någon en förmögenhet. Jag har under mina år som serviceelektriker jobbat med felsökning (vilket jag älskar) på mängder av olika maskiner och anläggningar. Från sågverk till industritvättmaskiner till kyl/värmeanläggningar och elpannor. Även två år som vitvarutekniker.
Jag har som sagt alltid älskat att lära mig nya saker och jag tror att med lite påbyggnadsutbildning på företagets produkter i fråga så skulle jag kunna vara en duktig kundservice/supporttekniker. Kanse finns det ett företag som har mycket internationella kunder och som dessutom skulle behöva någon som är duktig på teknisk engelska och som kan ta hand om supportärenden ett visst antal timmar i veckan och kanske lösa en del problem och vidarebefordra andra till lokala servicetekniker. Även svara på mail, översätta manualer och liknande. Jag befinner mig i Sydostasien och skulle ju då även vara tillgänglig på vissa obekväma tider (sett ur svensk synvinkel) utan att för den sakens skull behöva OB-ersättning.

Vad tror ni om den idén? Jag tänker mig att mycket handlar om att ha rätt kontakter, få in en fot, göra lite småjobb och kanske få visa att man kan vara en tillgång. Självklart inser jag ju att det inte är nån som är intresserad av att anställa någon på ren "välgörenhet" för att "det är klart grabben ska få resa medan han är ung" :) Men med tanke på hur långt tekniken har kommit och hur många personer som redan nu jobbar som så kallade "virtual assistants" eller på support-callcenter och liknande så är det ju ett faktum att många företag ser det som en bra lösning redan. Som sagt jag bara spånar lite, men jag vill inte ge upp tanken på det riktigt än... 8)
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Drömmen om att vara en digital nomad

Inlägg av Nerre »

De flesta företag vill ju ha en kontinuitet, de arbetsuppgifter som finns finns ju oftast hela året. Det finns ett fåtal grejer tillfällen om året när det är en del extra jobb, men då handlar det ju oftast om årsbokslut och såna grejer.

Det som skulle kunna fungera är väl nåt jobb som inte behöver göras i realtid och där det liksom finns en "kö" man kan beta av lite då och då. Problemet är väl att risken är att kön bara växer och växer. Är man flera som delar på kön så minskar ju den risken, man samtidigt ökar risken då att kön istället krymper så det aldrig finns uppgifter till dig.
Dwight
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 april 2014, 09:02:34

Re: Drömmen om att vara en digital nomad

Inlägg av Dwight »

Jo jag förstår att man vill ha en kontinuitet även om det som du säger kan finnas vissa arbetsuppgifter som ligger på "kö" vilket skulle funka bra det också. Men som sagt så räknar jag ju med att jobba enligt ett visst schema/vissa tider som alla andra. Jag skulle ju vara tillgänglig varje vecka, hela året som vilken anställd som helst. Enda undantaget är att jag letar efter arbetsuppgifter som fungerar på distans. Alltså saker som går att sköta med en dator, internet och en telefon. Sen är det ju så att svenska "kontorstider", typ 8-17 eller liknande också skulle passa mig bra om det är det som arbetsgivaren söker. Kanske skulle man då kunna arbeta en heldag eller så i veckan. Alternativt arbeta halvdagar, men flera dagar i veckan. Jag är väldigt flexibel i det avseendet. Sen är det ju som du säger så att en del uppgifter kräver en heltidsstjänst på 40h/veckan året runt och då är jag ju självklart inte rätt person för det eftersom jag söker deltid :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Drömmen om att vara en digital nomad

Inlägg av säter »

Konstruktionsuppdrag kanske?
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Drömmen om att vara en digital nomad

Inlägg av SeniorLemuren »

Härligt att höra att det finns folk som passar på att "upptäcka världen" i unga år. Själv väntade jag tills jag var 45 år innan jag kapade loss. Vad jag skulle leva hade jag ingen aning om, men eftersom jag bara hade mig själv att tänka på så fick det gå. Jag hamnade i Dominikanska Republiken där jag hade en gammal kompis, så med hans hjälp kom jag snabbt igång med olika sätt att dra in pengar.

Jag är elektriker/elingenjör som du så det började så smått med att jag reparerade ock lindade om generatorer som ju fanns som backup i nästan alla företag. Så småningom halkade jag in på det ena efter det andra bara genom att hålla ögonen öppna. Det gäller att inte backa för andra uppgifter än just det egna yrket om man skall klara sig bra.

Under de tre åren som jag levde därnere så hann jag med att vara hotellmanager, (El Paraiso i Bocha Chica) maskinchef på ett lastfartyg, driftschef på Santo Domingos näst största bageri. (11 lastbilar bröd/dag) Jag installerade all el, ventilation m.m. på en stor Engelsk pub i La Romana som hette Victoria. (finns tyvärr inte kvar). Jag var ansvarig för ombyggnad av en minsvepare till passagerarbåt för 150 passagerare (Caribbean Star). Jag var även "comandante" på nämnda fartyg under ett års tid.

Jag byggde, på den då helt folktomma och fridlysta ön Saona, även upp första baren och allt annat nödvändigt för att ta emot de absolut första turister som skulle komma att anlända med Caribbean Star. Turister från hela världen som varit i Dom. Rep har säkert besökt Saona och det är inte utan en viss stolthet jag googlar på namnet Saona, som jag förövrigt har livstids gratisbiljett till som V.I.P.

Nu är jag på väg igen, mer än 20 år senare. Första jobbet blir att sjösätta en programvara för administration av fraktdokument till 2 st rederier (kan bli fler). En programvara som jag har liggande i malpåse just nu.

Hur det går med det och en hel del annat kan man läsa allt om på emigranten.eu

Så lycka till och ha ett alldeles underbart liv och var inte rädd att kasta dig i, det kan vara lite kallt i vattnet i början men det blir snabbt varmt.
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: Drömmen om att vara en digital nomad

Inlägg av el34 »

Jösses!! Låter som ni har ett av världens bästa jobb. Lycka till båda två i framtiden :tumupp:
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Drömmen om att vara en digital nomad

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja det här var inte världens sämsta arbetsplats om man säger så.
Här är baren och allt annat jag byggde innan turistströmmen började. Jag hade hela paradisön helt för mig själv.
Saonabygget.jpeg
Paus i arbetet med min dåvarande familj
paus i arbetet.JPG
En av takkonsollerna till ett soltak.
konsoll till soltak saona.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Drömmen om att vara en digital nomad

Inlägg av qx5 »

Hur fungerar det med sjukvård på ett sådant ställe?
Skriv svar