ET: Arduinoprogrammering trafikljus och RF-styrning

Viaductia
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 januari 2015, 16:28:10

ET: Arduinoprogrammering trafikljus och RF-styrning

Inlägg av Viaductia »

Hej!
Jag söker en person som kan Arduinoprogrammering och som förhoppningsvis även är insatt i hur man kan styra Arduino med RF-sändare och -mottagare. Jag har tillgång till RF-enheter så det ska nog inte vara så svårt att fixa det jag vill ha, tror det är ganska enkelt egentligen.
Programmeringen är framför allt gällande styrning av trafikljus och vad jag förstått hittills är väl det också ganska enkelt egentligen.

Min egen kunskap inom detta är lite mindre än skaplig och jag behöver nån som faktiskt vet.
Helst ser jag att du gör hela koden och får överenskommen ersättning för detta (du får lön utbetalad eller fakturerar din tid), samtidigt som du lär mig vad koden gör och vart det ska ändras för att eventuellt ändra beteendet hos en funktion och även finnas tillgänglig i efterhand för eventuell support.

Det är till några olika applikationer detta behöver användas, så det kan kanske behöva göras några olika rutiner.
Jag finns i Örebro. Det är inte nödvändigt att du också finns där, men det kan ju såklart säkert underlätta om du finns i närheten.

Svara helst på mejl till viaductia (at) gmail.com, kan bli rörigt med svar i en forumtråd kanske.

Hör av dig snart!

Mvh/ Tomas Björklund
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: ET: Arduinoprogrammering trafikljus och RF-styrning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Välkommen till forumet.
Det finns massor med exempel på trafikljus med Arduino. Det är ett bra exempel.
Men ingen är egentligen fullödig med reaktion på exempelvis gående osv. Längd på signal beroende på belastning.
Men en bra början finns hos Lars på Lawicel.se kolla bloggen

http://www.lawicel.se/blog/?page_id=527

Vad har du för tidsplan?
Hur skall stolpar vara utformade!

https://www.google.se/search?q=traffic+ ... CAYQ_AUoAQ
Viaductia
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 januari 2015, 16:28:10

Re: ET: Arduinoprogrammering trafikljus och RF-styrning

Inlägg av Viaductia »

Tack!
Ja precis, har läst exemplet på Lawicel och även pratat med Lars. Det var han som tipsade om detta forum då han själv inte hade möjlighet att hjälpa mig.

Tidsplanen kan vi väl säga ligger på ca. en månad från det att planeringen börjar. Tror som sagt att det bör vara relativt enkelt att sätta ihop detta och vissa grejer kan jag göra själv, dock ej programmeringen. =)

Vad tänker du på för stolpar? Hur trafikljuset är monterat vid drift? Det kommer stå på stativ, främsta användningen för dessa trafikljus kommer vara vid vägarbetsplatser och då är det uteslutande mobila trafikljus som används.
johano
Inlägg: 1943
Blev medlem: 22 januari 2008, 10:07:45
Ort: Stockholm

Re: ET: Arduinoprogrammering trafikljus och RF-styrning

Inlägg av johano »

Arduino?

Kan ju vara ok om det är en prototyp eller "proof of concept" som ska utvecklas, men om det är något som ska
produktionssättas skulle nog jag funderat några varv till på det... om inte annat så för risken att någon skruvar isär
grejen nån gång i framtiden och hittar en arduino i den - skulle väl kanske inte verka helt professionellt.

/johan
Viaductia
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 januari 2015, 16:28:10

Re: ET: Arduinoprogrammering trafikljus och RF-styrning

Inlägg av Viaductia »

Haha, nej jag är medveten om det. =)
Nu först vill jag dock göra det så och sen utgå ifrån det om det behöver utvecklas vidare. Det är till att börja med väldigt små serier och då verkar det mest rimligt att använda Arduino.
Sen vill jag också lära mig göra andra saker på Arduino, så lite två flugor i en smäll där.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: ET: Arduinoprogrammering trafikljus och RF-styrning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Då kommer vi in på det som nämndes, prof of concept, dvs att det fungerar och går är helt OK.
Men att tåla miljö och slikt är annat.
Kablage och sådant om det nu är 1:2! Jag tycker ju mest om 1:32 och 1:24 ;-)

Jag tycker gott att du kan ge lite mer information, om det inte anses som röjande av affärshemligheter!
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9234
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: ET: Arduinoprogrammering trafikljus och RF-styrning

Inlägg av jesse »

Lasp, det var ju inte meningen att vi skulle lösa alla problem i tråden. Det handlade om ett uppdrag, så varför alla detaljer här?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: ET: Arduinoprogrammering trafikljus och RF-styrning

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Därför att det kan vara berikande att låta fler få ta del.
Annars kan ju TS inte veta vad han får för erbjudande.
Jo visst såg jag infon. Men det borde underlätta att skissa upp en sorts verklighet!

Men visst kan ja hålla truten på mig! Om det är det TS vill!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11327
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: ET: Arduinoprogrammering trafikljus och RF-styrning

Inlägg av Klas-Kenny »

johano skrev:Arduino?

Kan ju vara ok om det är en prototyp eller "proof of concept" som ska utvecklas, men om det är något som ska
produktionssättas skulle nog jag funderat några varv till på det... om inte annat så för risken att någon skruvar isär
grejen nån gång i framtiden och hittar en arduino i den - skulle väl kanske inte verka helt professionellt.
"En Arduino" är ju egentligen bara en AVR som fått sin kod kompilerad med en specifik kompilator. Bara för att man programmerar Arduino behöver det ju inte sitta en Arduino Uno eller något annat sånt kort i den färdiga enheten. Plockar man dessutom bort bootloadern ur det hela lär aldrig någon kunna se att det är programmerat med Arduino, och knappt ens om man använder bootloadern (skulle i princip krävas att någon lyckas läsa ur programmet, disassembla det och "känna igen" bootloadern). Och slår man bara på code-protect i µC'n går det ju inte ens läsa ur programmet.

Men visst, jag håller som princip fullständigt med om att Arduino inte hör hemma i professionella miljöer.

Edit: Hade säkert kunnat fixa det, tyvärr har jag fullt upp i skolan just nu så det blir svårt att hinna med något mer.
niklo
Inlägg: 150
Blev medlem: 16 september 2009, 11:46:48
Ort: Norrköping

Re: ET: Arduinoprogrammering trafikljus och RF-styrning

Inlägg av niklo »

Stämmer väl in i kören att arduino kanske inte är det lämpligaste för skarpt läge.
Vi har atmels atmega-familj som favorit för enklare grejer så om vi kan lyckas övertyga att inte använda arduino så skulle vi kunna lösa det.
Vi finns i Linköping som ju är hyfsat nära örebro iaf ;)
Viaductia
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 januari 2015, 16:28:10

Re: ET: Arduinoprogrammering trafikljus och RF-styrning

Inlägg av Viaductia »

Kul att ni är intresserade!
Det viktiga är inte att trafikljusstyrningen styrs av ett Arduinokort, utan att styrningen fungerar så som jag tänkt att den behöver användas och att koden eventuellt kan ändras enkelt för att den ska göra saker annorlunda.
Mina kunskaper inom programmering och elektronik är ungefär att jag nästan kan förstå vad olika saker gör när jag ser ett kretskort eller en kodsnutt.
Jag är väldigt intresserad, men jag kan bara löda lite, that's it. =)
Att jag vill göra det på Arduino är för att jag tänkte göra andra saker med det kortet sen och att det här isåfall skulle vara en rimlig början att lära sig. Men det är kanske bättre att göra dom andra sakerna med det kortet och göra de riktiga sakerna med andra prylar?

Alltså jag vet vad jag vill ha gjort, men inte hur jag gör det. =) Därför vänder jag mig till er här. Dra iväg ett mejl om du är intresserad så skriver jag där hur jag tänkte att det skulle fungera, så får du tala om hur man gör det!

/Tomas
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: ET: Arduinoprogrammering trafikljus och RF-styrning

Inlägg av Icecap »

Viaductia: om det är en hobbyprodukt duger snart sagt vilken µC (mikroprocessor) som helst, så även Arduino i någon form.

Är det ett planerat kommersiellt produkt är det en helt annan femma! Kraven är höga, dels för kundens skull och dels för din skull.
Det finns EMC-krav som ska uppfyllas osv.

Men det tekniske är "ganska" enkelt:
* En µC med UART, alltså vilken modern µC som helst är bra, finns det två UART är det en fördel.
* Radiomodulen förbigår du ju i tystnad - men jag räknar med att det är ett med seriell interface, därav ena UART i µC'n.
* Andra UART'en är bra för inställningar.

Själva styrningen av en ljuskurva är enkel - men är det inte ett hobby-projekt ska det kunde ställas parameter, tider, aktiveringar och allt annat. Det kan lätt bli så många parameter att den interna EEPROM inte räcker till varför det måste till ett externt.
Skriv svar