T: Lödning av kondensator på lcd-tv - superenkelt!!

kondensmannen
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 oktober 2011, 18:20:31

T: Lödning av kondensator på lcd-tv - superenkelt!!

Inlägg av kondensmannen »

Hej!
Jag behöver byta ut två stycken kondensatorer på ett kretskort tillhörande en lcd-tv.
Jag har två nya kondensatorer, så att allt jag behöver hjälp med är själva lödningen (ta bort dom gamla, sätta dig dom nya).
Antar att detta är hur enkelt som helst om man kan löda, vilket jag inte kan så jag vänder mig till er som har kunskapen och viljan att hjälpa mig!
Det är södra stockholm vi snackar om, hägersten. Vet inte vad som är praxis när det gäller betalning för ett liknande arbete, men det ska gå att ordna såklart!

Tacksam för svar!!

P.S
Bifogar en bild på hur det ser ut (inte min bild dock).
http://www.earthinfo.org/wp-content/upl ... 00x233.jpg
D.s
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: T: Lödning av kondensator på lcd-tv - superenkelt!!

Inlägg av gOry »

Jag kan fixa de ifall du har kondensatorer, kan inte se vad de är för värden...
1000uF vilken spänning?, kan ev ha hemma!
Bor på Gärdet
kondensmannen
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 oktober 2011, 18:20:31

Re: T: Lödning av kondensator på lcd-tv - superenkelt!!

Inlägg av kondensmannen »

Jävlar det var snabbt svarat! :)

Det är dessa jag har köpt:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19089

Enligt mina googlingar så ska det stämma med spänning och allt vad det heter. Har jag köpt fel?

edit: glömde bifoga denna länk
http://www.diynot.com/forums/viewtopic.php?t=268313
samma tv och samma kondensatorer som krånglar

och

http://www.diynot.com/network/MerNion/albums/9743/36955
där har du dom som personen från tråden köpte. köpte jag rätt?
kondensmannen
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 oktober 2011, 18:20:31

Re: T: Lödning av kondensator på lcd-tv - superenkelt!!

Inlägg av kondensmannen »

Någon som kan hjälpa?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: T: Lödning av kondensator på lcd-tv - superenkelt!!

Inlägg av sodjan »

Det är det säkert, men en lördagkväll ? :-)
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: T: Lödning av kondensator på lcd-tv - superenkelt!!

Inlägg av gOry »

Ska det inte vara 1000uF, dom du länkade till på elfa är på 2200uF. Om det funkar ändå kan inte jag svara på!
Jag kan som sagt hjälpa dig om du kan ta dig till gärdet, men ikväll blir de nog lite körigt ska isånt fall vara efter bion jag ska på som börjar 2110
Senast redigerad av gOry 29 oktober 2011, 20:49:51, redigerad totalt 1 gång.
kondensmannen
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 oktober 2011, 18:20:31

Re: T: Lödning av kondensator på lcd-tv - superenkelt!!

Inlägg av kondensmannen »

nja tänkte kanske under morgondagen :)

om någon bor i stockholm och kan löda kondensatorer på kretskort, och är ledig någon gång under söndagen är det bara säga till!
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4819
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: T: Lödning av kondensator på lcd-tv - superenkelt!!

Inlägg av gOry »

nä nu orkar jag inte skriva ja igen, är ledig imorgon fram till 17 hör av dig via pm om du kan ta tuben/bilen/båten/privatjeten till gärdet i STHLM så gör jag de på ett kick medans du väntar!
kondensmannen
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 oktober 2011, 18:20:31

Re: T: Lödning av kondensator på lcd-tv - superenkelt!!

Inlägg av kondensmannen »

gOry skrev:Ska det inte vara 1000uF, dom du länkade till på elfa är på 2200uF. Om det funkar ändå kan inte jag svara på!
Jag kan som sagt hjälpa dig om du kan ta dig till gärdet, men ikväll blir de nog lite körigt ska isånt fall vara efter bion jag ska på som börjar 2110
På dom som sitter i kretskortet (och som har bucklat upp sig) så står det 2200uF på. Jag har även kollat med liknande "fall" på samma tv-modell och där samma kondensatorer har pajjat, och då har det också rört sig om 2200uF och 9v.

Vill inte störa dig en lördagskväll med bio och allt. Har jag inte fixat det imorrn så kan jag skicka pm! Supertack!
Soljutin
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 oktober 2011, 12:49:17

Re: T: Lödning av kondensator på lcd-tv - superenkelt!!

Inlägg av Soljutin »

Hej!

Kan tyvärr inte hjälpa dig att löda in dina kondingar eftersom jag bor väl långt ifrån dig,
men det är faktiskt rätt enkelt att göra det själv om du har rätt verktyg.
Jag bytte nyligen kondingar på en 40" Samsung LCD TV, och där satt det 1000uF 10v
elektrolytkondensatorer som var kass, så du måste vara säker på att det är rätt som du har köpt
och att det är låg ESR kondensatorer. Om TV:n ändå inte startar efter bytet så kan du behöva
kortsluta ben 5 och 6 på EEProm vid uppstart och sedan släppa när TV:n startat.

Mvh.
kondensmannen
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 oktober 2011, 18:20:31

Re: T: Lödning av kondensator på lcd-tv - superenkelt!!

Inlägg av kondensmannen »

Soljutin, tack för din input. Jag har inga verktyg alls, och novis som jag är så har jag noll koll på detta med spänning och volt och allt vad det är. Men som sagt, på kondensatorerna som pajjat så står det 2200uF 105°C. Så jag antar att det inte är en 1000uF jag ska stoppa in där då. Det kanske var olika kondensatorer vi bytte eller helt enkelt olika modeller på tv.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... &toc=19089
Här är som sagt dom jag har köpt. Är det något du kan se direkt som verkar skumt, typ att det är något extremt lågt eller högt värde som verkar underligt att stoppa in i en lcd-tv?
Om det betyder något så är dom exakt samma storlek som dom som bucklat på kretskortet.

Det där sista hade jag ingen aning om. Är det troligt att jag kommer behöva göra det? Och hur gör man??
Soljutin
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 oktober 2011, 12:49:17

Re: T: Lödning av kondensator på lcd-tv - superenkelt!!

Inlägg av Soljutin »

Har du rätt kapacitans och spänning på dina erättnings kondensatorer så funkar det säkert, jag kan inte avgöra
om de du köpt är av låg ESR typ dock. Jag skulle även byta dom andra kondensatoerna i området eftersom det
inte är säkert att de är felfria utan att mäta på dom. Dom kan vara trasiga utan att dom har "bucklat".

Skulle inte apparaten starta ändå så kan det bero på EEprom:et, sitter på baksidan av signalkortet (IC1803).
Slå på TV:n, när reläet drar, ta bort kortslutningen, TV:n. startar !
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: T: Lödning av kondensator på lcd-tv - superenkelt!!

Inlägg av Borre »

Elfa-länken visar att det är en låg-ESR kondensator så den duger alldeles utmärkt.
kondensmannen
Inlägg: 8
Blev medlem: 29 oktober 2011, 18:20:31

Re: T: Lödning av kondensator på lcd-tv - superenkelt!!

Inlägg av kondensmannen »

Soljutin, när du säger kortsluta ben 5 och 6, så menar du att man exempelvis håller en skruvmejsel på båda två samtidigt, och sen släpper efter man satt på tv? Hoppas att det inte behöver gå så långt :?

Borre, ok vad bra, stort tack!
Soljutin
Inlägg: 9
Blev medlem: 20 oktober 2011, 12:49:17

Re: T: Lödning av kondensator på lcd-tv - superenkelt!!

Inlägg av Soljutin »

Ja, i princip så är det så jag menar.... men, EEprom:et är väääldigt litet så skulle du klara det så är du duktig :D
Det är tillockmed svårt att löda på tunna kablar att kortsluta med, men det är nog troligtvis enda sättet.
Kolla på tuben, finns en del mer eller mindre bra klipp att kolla på angående byta kondingar.

Lycka till, prova först med att byta endast kondingarna. EEprom tricket kanske inte behövs på just din modell.
Skriv svar