Hjälp att reparera styrförstärkare
Hjälp att reparera styrförstärkare
Hej, jag hoppas kunna hitta ngn som kan hjälpa mig med denna styrförstärkare som inte funkar. Den är till en gammal traktor, Broddway men det finns inga delar att köpa längre. Styrförstärkaren ska styra en proportionalmagnet som ju är en hydraulventil i detta fallet och är ju traktorns "gaspedal". Lägger in ngr dåliga bilder men det syns ju ungefär vad det är och lite info kan det ju ge.
Det enda jag fått tag i är en ritning/kopplingsschema från KG.Knutsson, men det är ju inte dumt att veta hur den ska funka och vara inkopplad, de som har kopplat den förut har nog provat sig fram och inte haft den minsta lilla aning om vad de gjort. Utan denna styrförstärkaren går inte traktorn att köra överhuvudtaget, så jag hoppas verkligen på hjälp så jag får den att funka nu innan snön kommer.
Jag kan inte mycket om elektronik, det jag kan är att det är motstånd som sitter på kretskorten och att det troligen är vridresistorer som man skruvar på och ställer in retardation och acc, de funkar men det kommer ingen spänning ur den från 1 och 2 eller 10 och 11 som man ska mäta mellan enligt schemat. Vad jag förstår ska den ge negativ såänning, från ca 0 till 12 volt för att det hela ska funka....
Det kanske går att bygga ngt helt nytt som är mycket bättre än detta gamla som säkert är 25 år? På Nyare maskiner sitter ju detta i en stor styrbox ungefär som i en bil och sköter väldigt mycket så det är inte att tänka på att försöka ta grejor från en annan maskin. Det klarar inte jag iaf.
Det enda jag fått tag i är en ritning/kopplingsschema från KG.Knutsson, men det är ju inte dumt att veta hur den ska funka och vara inkopplad, de som har kopplat den förut har nog provat sig fram och inte haft den minsta lilla aning om vad de gjort. Utan denna styrförstärkaren går inte traktorn att köra överhuvudtaget, så jag hoppas verkligen på hjälp så jag får den att funka nu innan snön kommer.
Jag kan inte mycket om elektronik, det jag kan är att det är motstånd som sitter på kretskorten och att det troligen är vridresistorer som man skruvar på och ställer in retardation och acc, de funkar men det kommer ingen spänning ur den från 1 och 2 eller 10 och 11 som man ska mäta mellan enligt schemat. Vad jag förstår ska den ge negativ såänning, från ca 0 till 12 volt för att det hela ska funka....
Det kanske går att bygga ngt helt nytt som är mycket bättre än detta gamla som säkert är 25 år? På Nyare maskiner sitter ju detta i en stor styrbox ungefär som i en bil och sköter väldigt mycket så det är inte att tänka på att försöka ta grejor från en annan maskin. Det klarar inte jag iaf.
Senast redigerad av Jocke.cc 4 december 2009, 15:26:38, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hjälp att reparera styrförstärkare
Det kanske hjälper om du kan ta kort (eller hellre scannar) hela schemat. Det ser inte ut att vara allt för komplicerat men det kan vara specialkretsar som sitter på kretskortet. Försök ta lite bättre bilder (bättre skärpa) så blir det större chans för oss att hjälpa dig.
/PeterH
/PeterH
Re: Hjälp att reparera styrförstärkare
Ja, jag ska låna en bättre kamera ikväll men schemat,vet inte hur jag ska göra har ingen scanner heller typiskt. Får väl fota av det igen eller rita av det i Paint...
Men jag tror att ni som är kunniga och vet vad en styrförstärkare är vet vad det handlar om men fakta kan man ju inte få för mkt av så jag ska göra så gott jag kan.
Fråga gärna om det är ngt som är oklart eller som jag glömt nämna.
Men jag tror att ni som är kunniga och vet vad en styrförstärkare är vet vad det handlar om men fakta kan man ju inte få för mkt av så jag ska göra så gott jag kan.
Fråga gärna om det är ngt som är oklart eller som jag glömt nämna.
Re: Hjälp att reparera styrförstärkare
Prova att göra rent kortet, speciellt baksidan ser guckig ut. Det kan hjälpa.
Det finns inte så många komponenter, så mitt tips är att börja att byta / fixa dom det är mest troligt att det är fel på. Ta ett steg i taget och testa efter hand.
- kolla alla rörliga delar / kontakter. Väldigt ofta beror fel på oxiderade kontakter.
- kolla att ingen lödning släppt. Vibrationer och ålder kan ha knäckt någon.
- dom aktiva komponenterna, dvs två LM324 och en 741. Det är OP-ampar, mycket vanliga. Enklast att köpa några nya och byta dem.
- den D-formade komponenten, nere till höger på näst översta bilden. En TO-92-kapsel. Kan kanske vara en transistor, spänningsregulator eller liknande.
- sedan dom färgglada droppformade kondensatorerna. Det ser ut som tantaler. Byt. Dom är polaritetskänsliga.
- trimpottarna kan glappa och ha oxiderat sönder.
- sist är det ett antal motstånd, några dioder, några keramiska kondensatorer, plastkondensatorer men alla dom är det mindre troligt att det är fel på om dom inte vibrerat eller oxiderat av.
Om det fortfarande inte fungerar, köp en ny traktor
Det finns inte så många komponenter, så mitt tips är att börja att byta / fixa dom det är mest troligt att det är fel på. Ta ett steg i taget och testa efter hand.
- kolla alla rörliga delar / kontakter. Väldigt ofta beror fel på oxiderade kontakter.
- kolla att ingen lödning släppt. Vibrationer och ålder kan ha knäckt någon.
- dom aktiva komponenterna, dvs två LM324 och en 741. Det är OP-ampar, mycket vanliga. Enklast att köpa några nya och byta dem.
- den D-formade komponenten, nere till höger på näst översta bilden. En TO-92-kapsel. Kan kanske vara en transistor, spänningsregulator eller liknande.
- sedan dom färgglada droppformade kondensatorerna. Det ser ut som tantaler. Byt. Dom är polaritetskänsliga.
- trimpottarna kan glappa och ha oxiderat sönder.
- sist är det ett antal motstånd, några dioder, några keramiska kondensatorer, plastkondensatorer men alla dom är det mindre troligt att det är fel på om dom inte vibrerat eller oxiderat av.
Om det fortfarande inte fungerar, köp en ny traktor
Re: Hjälp att reparera styrförstärkare
Hmmmm... verkar bekant... ELFAs forum?
Nåväl, det ser ut till att vara ytterst vanliga komponenter, ingen specialgrejer där inte. En 741 op-amp samt 2 st 324 4-dubbel op-amp är ju knappast problem.
Du skriver att inget kommer ut till ventilen, har du kollat krafttransistorn?
Nåväl, det ser ut till att vara ytterst vanliga komponenter, ingen specialgrejer där inte. En 741 op-amp samt 2 st 324 4-dubbel op-amp är ju knappast problem.
Du skriver att inget kommer ut till ventilen, har du kollat krafttransistorn?
Re: Hjälp att reparera styrförstärkare
Tack för alla förslag och inlägg... jag har fått hjälp av en kille här på forumet
så det ska nog fixa sig. Hade jag haft gott om tid så hade det varit
intressant att fixa det själv, löda är ju lätt men jag är osäker på
elektroniken som sagt.
Trimpotarna har jag testat och dom funkar verkar det som
men jag är osäker så det är bättre att en van kille tar
hand om det.
Ja jag var på Elfas forum och frågade men här var det
mycket bättre respons, fler kunniga här kanske?
så det ska nog fixa sig. Hade jag haft gott om tid så hade det varit
intressant att fixa det själv, löda är ju lätt men jag är osäker på
elektroniken som sagt.
Trimpotarna har jag testat och dom funkar verkar det som
men jag är osäker så det är bättre att en van kille tar
hand om det.
Ja jag var på Elfas forum och frågade men här var det
mycket bättre respons, fler kunniga här kanske?
Re: Hjälp att reparera styrförstärkare
Elfa, vad är det? Gör inte dom bokhyllor?Ja jag var på Elfas forum och frågade men här var det
mycket bättre respons, fler kunniga här kanske?
Re: Hjälp att reparera styrförstärkare
Nja... det verkar mest vara jag som svarar där, det är lite tunnsådd med aktivitet annars.
Re: Hjälp att reparera styrförstärkare
Inget fel på Elfas forum men inriktningen kanske är en annan
men jag fick ju lite respons där också som sagt.
men jag fick ju lite respons där också som sagt.
-
- Inlägg: 1
- Blev medlem: 28 juli 2016, 21:07:51
Re: Hjälp att reparera styrförstärkare
Hej.
Hur gick det med din styrförstärkare?
Jag har också problem med en styrförstärkare 1020 till en skördare Ösa 250.
Den sköter spänningen till en propotionalventil som är för fram/back.
Så här yttrar det sig:
När jag inte valt fram/back på knappen har jag ca 7,2vdc till säkringen på ef kortet.
Nu är inte något relä draget för varken fram eller back och då har jag ingen last.
Magnet ventilen och skyddsdioden är kontrollerad och är ok.
När man väljer en riktning så sjunker spänningen till 0,05vdc eller nåt.
Då finns den en guide i pärmen till maskinen att man kan plocka säkringen och mäta strömmen i kretsen.
Om jag minns rätt skulle den ligga från 160mA och upp till 6 eller 700mA tror jag.
Men jag fick nästan ingen ström alls. 0,05A dvs 5mA eller nåt.
Misstänkte att det kunde vara något tok med transistorn i chassit eller så.
Men hittade inget fel på den darlington transistorn (BD680) i boxen men bytte den ändå utan positivt resultat.
Tänkte att det kan du vara någon av de trötta kondensatorerna, så jag bytte alla dem, och då gick maskinen i ca 10min.
När den funkade hade jag 7,2v vi obelastat läge. när jag valde fram sjönk spänningen till ventilen till ca 4vdc, och vid
full fart på potensiometern som är i panelen för hastigheten så fick jag upp till 18-19vdc.
I detta läge funkade ju allt som det skulle under de 10min, innan den blev lika dan igen.
Är det någon som har ett kretschema på de här boxarna så man kan mäta på kortet var felet är?.
Det finns ju lite mätpunkter på kortet TP1-5
Skall prova att löda om kortet på den delen som transistor T3 sitter och se om det hjälper.
Tack för svar.
[img]file://nas_ds411j/Daniel%20Lindh/Kunder/Berntsson%20Jan/Skotare/Bilder/2016-07-22%20Kretskort%20Styrf%C3%B6rst%C3%A4rkare%201020/Styrf%C3%B6rst%C3%A4rkare%201020%20%C3%B6as%20250.jpg[/img]
Hur gick det med din styrförstärkare?
Jag har också problem med en styrförstärkare 1020 till en skördare Ösa 250.
Den sköter spänningen till en propotionalventil som är för fram/back.
Så här yttrar det sig:
När jag inte valt fram/back på knappen har jag ca 7,2vdc till säkringen på ef kortet.
Nu är inte något relä draget för varken fram eller back och då har jag ingen last.
Magnet ventilen och skyddsdioden är kontrollerad och är ok.
När man väljer en riktning så sjunker spänningen till 0,05vdc eller nåt.
Då finns den en guide i pärmen till maskinen att man kan plocka säkringen och mäta strömmen i kretsen.
Om jag minns rätt skulle den ligga från 160mA och upp till 6 eller 700mA tror jag.
Men jag fick nästan ingen ström alls. 0,05A dvs 5mA eller nåt.
Misstänkte att det kunde vara något tok med transistorn i chassit eller så.
Men hittade inget fel på den darlington transistorn (BD680) i boxen men bytte den ändå utan positivt resultat.
Tänkte att det kan du vara någon av de trötta kondensatorerna, så jag bytte alla dem, och då gick maskinen i ca 10min.
När den funkade hade jag 7,2v vi obelastat läge. när jag valde fram sjönk spänningen till ventilen till ca 4vdc, och vid
full fart på potensiometern som är i panelen för hastigheten så fick jag upp till 18-19vdc.
I detta läge funkade ju allt som det skulle under de 10min, innan den blev lika dan igen.
Är det någon som har ett kretschema på de här boxarna så man kan mäta på kortet var felet är?.
Det finns ju lite mätpunkter på kortet TP1-5
Skall prova att löda om kortet på den delen som transistor T3 sitter och se om det hjälper.
Tack för svar.
[img]file://nas_ds411j/Daniel%20Lindh/Kunder/Berntsson%20Jan/Skotare/Bilder/2016-07-22%20Kretskort%20Styrf%C3%B6rst%C3%A4rkare%201020/Styrf%C3%B6rst%C3%A4rkare%201020%20%C3%B6as%20250.jpg[/img]
- tecno
- Inlägg: 27037
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Re: Hjälp att reparera styrförstärkare
Trådarkeologi
Här ser man ofoget med bilder på annat ställe än direkt inlagda på forumet här.
Här ser man ofoget med bilder på annat ställe än direkt inlagda på forumet här.