T: Koppla en "fjärkontroll" till datorn

lugr
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 april 2008, 01:16:52
Ort: Stockholm

T: Koppla en "fjärkontroll" till datorn

Inlägg av lugr »

Hej!

Jag behöver hjälp med att koppla en fjärkontroll till datorn. Uppdraget går ut på att från datorn kunna "trycka" på de olika knapparna på kontrollen. Löda fast kablar på kontrollen klarar jag själv men jag behöver hjälp med att styra dessa knappar från datorn.

Jag tänker mig en USB/COM-port koppling till datorn och en specifikation på hur man kommunicerar med kontrollen. Kontrollen kommer vara kopplad till en Linux-burk men om du bara kör windows så fixar jag mjukvara till Linux själv.

Obs: Man måste just "klicka på knapparn". Det är egentligen inte riktigt en fjärkontroll utan snarare en knappsats (lång historia...) som ska styras så inspelning av IR-signaler fungerar inte.

Skicka ett PM med kostnadsförslag om det låter kul och intressant :-)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

AVR/PIC chip med ENC28J60 (Ethernet) eller inbyggt USB. Och sedan kopplar man in denna direkt på knappsatsens kontakt. Alternativt en matris med elektromagneter som trycker knapparna.
lugr
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 april 2008, 01:16:52
Ort: Stockholm

Inlägg av lugr »

hmm... tror inte jag skulle klara att bygga en sån lösning själv. Är tyvärr ganska dålig på hårdvara :-( Men jag betalar gärna om nån annan vill bygga det ;-)

Finns det inga färdiga "manicker" med ett antal kanaler som man via USB kan styra om de ska ge ström eller ej? Måste väl vara hyfsat vanligt att vilja slå på eller av en lampa eller dylikt från datorn? Tänkte att man kunde köra med en sån och sen löda fast ett relä eller dylikt på de fåtal knappar som jag behöver kunna trycka på.
Khaki
Inlägg: 268
Blev medlem: 12 januari 2007, 01:04:13
Ort: Mölndal

Inlägg av Khaki »

Velleman har några byggsatser/färdiga lösningar.
Kolla på K8056, K8055, K8061 t.ex.
Finns bl.a. hos
http://www.kjell.com/
lugr
Inlägg: 3
Blev medlem: 9 april 2008, 01:16:52
Ort: Stockholm

Inlägg av lugr »

Velleman K8056 verkar kanon!

"Uppdraget" står dock kvar. Jag betalar gärna en slant om någon har lust att lära mig hur jag får ihop allt. Typ koppla ihop en K8056 med en knapp på en vanlig miniräknare eller nåt och sen trycka på knappen från datorn, gärna från Linux.
Skriv svar