T: Blästerskåp runt Stockholm/norrort

Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

T: Blästerskåp runt Stockholm/norrort

Inlägg av chille »

Skulle verkligen behöva tillgång till ett blästerskåp, men har varken plats eller råd att köpa ett rejält blästerskåp och en tryckluftskompressor att driva detta med. Så jag tänkte kolla om det finns någon i Stockholm (gärna norrort) som har ett blästerskåp man skulle kunna låna? Eventuellt mot ersättning. Skulle såklart även gå att byta tjänster, om det finns något jag kan göra för er. 8)

Om ni undrar vad som ska blästras så är det i första hand ett par bromsok bak till en bil. Och sen håller jag även på renovera/bygga en motor till en Nissan 200SX, så det lär bli en del saker som ska blästras, bland annat topplock, kamdrev, diverse remskivor och andra småsaker.

Vill helst inte lämna in sakerna. Det är ju inte så farligt dyrt att blästra en sak, men kommer man med en hel låda med saker så lär det kosta en slant. :)
Senast redigerad av chille 29 mars 2008, 16:09:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

En till för "Jobb / Tjänster" kanske ?
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Hmm.. iofs.. fast det är väl en definisionsfråga. "Jobb/Tjänster" känns mer som om jag lämnar bort den till någon annan som fixar den. Fast det är klart. Det är kanske mer passande att ha den där. Flyttar den dit. Hade visst lite för brottom när jag postade. :)
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Inlägg av tompa74 »

Jag har faktist inte provat det här själv än men en polare gjorde det och han vart ruggans nöjd. Iofs så får du ta bort kolvar, packningar och sådant men är det en hel renovering så gör du ju det iafa.

Kanske kan vara ngt?

http://school.chem.umu.se/Experiment/P17

/ Tompa
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Oj då, det där verkade lovande. 8) Dock så hjälper ju det där inte mot smuts, färg, med mera. Dessutom så tröttnade jag till slut och köpte ett eget blästerskåp. :)
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Inlägg av tompa74 »

Se där ja, vad blev det för något?

Själv har jag ett gammalt från det millitära som jag kom över, rejäla doningar kan ja säga. myyycket plåt i denne. :)

/ Tompa
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det blev ett från Biltema för 1299:-

Hade dock hört en del skit om det på andra forum, bland annat:

* Lampan pajade efter två veckor
* Det läcker som en schweizerost
* Sanden har ingen separat behållare och det dammar därför rätt rejält i skåpet
* Luftfiltret slammar igen snabbt

Men det är inget som skrämmer mig som DIY:are 8) Första punken är väl lite konstigt. Tror knappast alla skåpen pajar efter två veckor. Var väl bara han som hade otur. Andra punken har jag inget problem med. Jag tätade lite extra och så fick man leka plåtslagare och riktiga till den feltillverkade (?) plåten så att rutan ligger tätt intill. Tredje punken tyckte jag inte vara speciellt jobbig. Men nu när man har blästrat lite och sanden börjar bli "sliten" så dammar det mycket mer, i början fanns det väl inget damm. Fjärde punkten anser jag inte heller vara något problem. Luftfiltret sitter ju på samma sida som tryckluftsanslutningen sittdet, där jag för övrigt satte en snabbkoppling. Så det är ju bara att ta bort snabbkopplingen och sätta på renblåsningsmunstycket.

Så jag är helnöjd, men som sagt, man får modifiera lite själv för att få det OK.

För att undvika att det damma kan man ju även försöka att inte blåsa så mycket neråt, då brukar det bli bättre. Fast det bästa vore nog om man punktade på några sneda plåtar och gjorde ett hål i mitten, så sanden kunde rinna ut i en annan behållare.

Min slang som sög upp sanden var dessutom klämd från början. Som tur är hittade jag ett rör med samma innerdiameter som slangen hade ytterdiameter. Så det var bara att kapa bort en bit och trä på slangen så blev böjen helt rund igen. 8)

Om ni undrar vad jag har för kompressor så kör jag en vanlig 24l/2hk. Det är väldig smärtsamt och man vill verkligen inte blästra något stort. Däremot så fick jag tips om att parallellkoppla två stycken. Så jag stack till en kompis och lånade en. så nu har jag ju 48l/4hk. Det räcker precis för att nästan hålla trycket, men då står båda kompressorerna och går oavbrutet, vilket inte är så bra.

Annars måste jag nog säga att det här antagligen är årets hittils bästa investering. 8)

Oj, kanske blev lite väl offtopic nu. 8)
Skriv svar