T: Nån som kan justera en radio

21od005
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mars 2008, 02:36:21
Ort: Umeå

T: Nån som kan justera en radio

Inlägg av 21od005 »

Hej på er,

Är radio-intresserad och kör en hel del på kortvågen. (0-30MHz) Har en radio här som har massor av vridpottar av olika slag, som bl.a justerar in/ut-frekvens och modulation och annat smått och gott.

Finns ett schema här http://www.radiomods.co.nz/superstar3900align.html som talar om vilken frekvens vissa delar ska ligga på, samt ström-förbrukning etc. Men jag har inte utrustningen som krävs för detta.

Så här ser radion ut invändigt, http://psy.sh.nu/~googlah/radio/radio%20002.jpg

Nån som kan tänkas få denna i ett bra elektroniskt skick? Jag betalar givetvis.
Senast redigerad av 21od005 17 mars 2008, 16:32:51, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Varför har du satt säljes (S) i rubriken? Borde väl kanske vara T som i tjänster, eller H som i hjälp :roll:

/PeterH
21od005
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mars 2008, 02:36:21
Ort: Umeå

Inlägg av 21od005 »

Förlåt mig, tänkte det som "sökes", men kan ändra till ett H istället. :wink:
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Du skriver 0-30 MHz men i din första länk är det en PR-radio för 27 MHz bandet.

Justera ? Varför har någon skruvat i den från början, är den trasig ?
21od005
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mars 2008, 02:36:21
Ort: Umeå

Inlägg av 21od005 »

Ja precis. I detta fall är det en 27MHz-radio som ska lagas. Jag har faktiskt ingen aning, men någon har nog varit där och skruvat lite, så modulationen är lite dålig på USB, fast den är bra på LSB :?: Plus att den ligger lite fel i frekvens etc.

Den funkar ju! Men som sagt känns den inte riktigt 100% i elektroniken, det är därför jag vill ha en rejäl genomgång av den. En skruv i en av pottarna har dessutom släppt och åkt ner i botten, så på AM/FM-läget ligger den 10 kHz fel. Men jag vet att får man upp skruven, kan man fixa det.

En sån vridpott vet jag inte vart man kan hitta. Det var en lite bättre förklaring av problemet, så om nån vill hjälpa till så betalar jag gärna mycket för att få den i mycket bra skick.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Ja det är det vanliga problemet. Någon klåfingrad amatör börjar skruva på spolarna varvid trimkärnorna går sönder. :evil:

Frågan är om det lönar sig att hålla på med den, de brukar bara kosta några hundralappar begagnade. Bara skicka den fram och tillbaka kostar ju flera hundra kronor.
21od005
Inlägg: 6
Blev medlem: 17 mars 2008, 02:36:21
Ort: Umeå

Inlägg av 21od005 »

Faktiskt lönar det sig. Jag förstår hur du menar, men denna är en rätt avancerad modell med AM/FM samt SSB som är mycket mer "utöver" det vanliga. Och den har 240 kanaler, billigare modeller har 40.

Radion jag har är i stil med President Lincoln och dom går lös för 1000-2000 kr begagnade. Så denna är väl värd runt 1000-lappen idag, men fixar jag den kan jag få 1500. Och jag är lite nostalgisk över den här, vill ha den i absolut toppskick rent elektroniskt.

Kanske du själv sysslar med radio? Men du är nog inte den klåfingriga typen iaf. :) Tack för all hjälp hitills. Jag är dessutom ny på forumet, och det verkar vara bra här!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45272
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

jo men du får nog räkna med någon eller några tusenlappar för att få den iordning, eftersom du inte kan göra det själv.

Det är ofta ett mycket tidsödande arbete att justera in en tranceiver.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Antalet kanaler är vanligtvis en fråga om några byglingar på en PLL-maskin.

Frågan är varför någon har varit inne och skruvat i den.

En vanlig anledning är att det finns klåfingrade typer som tror att man kan öka effekten, det är lönlöst. Annars kan den ju varit trasig från början vilket innebär att det kan vara en massa jobb att få igång den.

I båda fallen brukar de klåfingrade typerna skruva sönder kärnorna. Om det behövs reservdelar så är de svåra att få tag i.

Visst skulle jag säkert kunna få igång den men jag undviker burkar som någon annan utan kunskap skruvat i.
sa2avr
Inlägg: 71
Blev medlem: 14 februari 2008, 09:12:11
Ort: Umeå

Inlägg av sa2avr »

Mitt tips är att ta kontakt med SM2DJK Tom och hör om han är intresserad av att hjälpa dig. Hans mail är tom.andersson@sorfors.se.
Skriv svar