T: Borra frontpaneler?

zthee
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 februari 2008, 10:20:48
Ort: Stockholm
Kontakt:

T: Borra frontpaneler?

Inlägg av zthee »

Hejsan,

Jag söker efter någon i stockholm som har en stabil borr man kan använda (Eller fräser man ut hål?)

Jag kommer förmodligen ha ett gäng frontpaneler som jag kommer vilja ha hål i framöver. Då jag kör själv hemma i köket med handjagaren och får ett ganska svajigt resultat, så vore det praktiskt om man kunde få låna en pelarborr? Eller om det finns andra lösningar på problemet?

Det är ju inte akut på något sätt, snarare tvärt om. Men det vore trevligt om det fanns någonstans dit man kunde vända sig när väl andan faller på. :)

Mvh
//Jon
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Hur stora är hålen?
Hur tjock är panelen?
Hur många hål?
Är alla hål runda?
Ritning eller G-koder?
M.m. m.m.
zthee
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 februari 2008, 10:20:48
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av zthee »

Hålen är från 5mm till 10mm.
Panelen är 2mm tjock.
Det är lite olika. Men det är ganska många hål per panel.
Alla hål är runda.
Jag kommer ha ritningar och mått på allt som ska borras när det väl ska borras.

Men t.ex ett utkast kommer här till Klee-sequencern. Den är ju inte hundra (eftersom jag som vanligt ritade frontpanelen innan jag har ens fått hem PCBet. Men det kommer nog snart, så ska vi se till att få den ur världen också..).

Titta på min fina bild som är mer än 700 pixlar -> http://zthee.vantage.ch/klee.jpg

Det är alltså 2st 48HP eurorackfrontpaneler.

Själva färgen fixar jag med lazertran. Men borra alla hål förhand gör bara att det blir dåligt.
Senast redigerad av zthee 25 februari 2008, 20:01:10, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

kolla med niklas på neriks.com , han gör synthpaneler åt större delen av sveriges synth-DIY:are och är en väldigt trevlig typ dessutom!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du skulle inte kunna översätta det (48HP) till milimeter?

Om någon (jag) borrar tex alla hål tex 2mm med en CNC. Kan du sen lätt borra upp till riktig storlek?
Problemet är att ska hålen vara tex 10mm, så måste man fräsa eftersom jag iaf inte har 10mm till Kressen.

Men fråga Niklas först.
zthee
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 februari 2008, 10:20:48
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av zthee »

dar303, Jag brukar Maila Neriks ibland när jag får frontpanel-idéer. Men han har väldigt sällan tid.. (Han var dock snäll och skickade mig en cinch-jones kontakt idag - så nu får sokkan sequenca MicroMoogen - ostämt så att det skriker om det, men det är roligt ändå ;) ). Men jag ska höra med honom igen!

Jojje. 48HP är 213mm. Vad är prisskillnaden på att fräsa och borra? Mycket? Men jag kollar med herr Neriks först :)

Tack!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det har inte så mycket med prisskillnad att göra. Det är mest om det går eller inte.
Många kan borra aluminium, men inte fräsa.

Förövrigt så tror jag att den bilden är lite grann över 700 pixlar i bredd, som är max här. :D
zthee
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 februari 2008, 10:20:48
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av zthee »

Ok. Då vet jag.. Får väl se hur det går med hela grejen. Det slutar väl med att jag sitter på köksgolvet igen i värsta fall. Det är ju bara jag som ska titta på panelen, så det gör ju egentligen inget att det är lite skevt..

Ah, tänkte inte på det!

Får väl editera bort den då ;)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du ska väl inte behöva borra hål i köksgolvet heller. :D

Hör av dig om nissen inte har tid.
Jag kan förövrigt borra/fräsa ca 600x900mm.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Inlägg av bos »

jojje skrev:Förövrigt så tror jag att den bilden är lite grann över 700 pixlar i bredd, som är max här. :D
Dina är ju 800 här... ;)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

800 klarar alla utan att behöva scrolla, men när det blir dubbla bredden, då blir bilderna onödigt breda. Sen var det inga detaljer som skulle visas utan mera som en principskiss.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Jag kan borra upp till 20 mm och fräsa så stort som det behövs. Men om jag behöver göra CAD/CAM blir det lite dyrare än det typ gratis som annars.

Har både manuell och CNC-fräs. Och så en helt ny stor sak som fräser stål som smör.

Aja, inga problem att fixa det som behövs iaf. En eller tio.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Inlägg av bos »

jojje skrev:800 klarar alla utan att behöva scrolla
Inte min laptop! Den är låst på upplösningen 800*600.

Fast jag bryr mig inte, egentligen. :) Råkade bara läsa trådarna samtidigt där det i ena står "använd max 700" medan det i den andra används 800.
zthee
Inlägg: 35
Blev medlem: 19 februari 2008, 10:20:48
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av zthee »

zeus skrev:Jag kan borra upp till 20 mm och fräsa så stort som det behövs. Men om jag behöver göra CAD/CAM blir det lite dyrare än det typ gratis som annars.

Har både manuell och CNC-fräs. Och så en helt ny stor sak som fräser stål som smör.

Aja, inga problem att fixa det som behövs iaf. En eller tio.
Jag ritar alla mina frontpaneler i Illustrator och kan exportera som .dwg eller .dxf - är det format som funkar?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Borde inte vara något problem.
Skriv svar