Felsöka en svets!

Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Felsöka en svets!

Inlägg av Bosen »

Jag fick en pinnsvets (mma) från jobbet eftersom den inte funkar riktigt som den ska! Det går att svetsa en liten stund men sen så larmar den för överhettning. Ibland larmar den för överhettning innan man har börjat att svetsa!

Svetsen heter Fronius och är ingen superdyr grej (runt 5000:-) men den är jävligt bra (när den fungerar.... vi andvänder bara froniussvetsar för reparationssvetsning).

Fronius sjäva tar 500:- för en felsökning, men eftersom inte svetsen är så jättedyr så käns det bortkastat om man inte kan laga felet eller om det blir jävligt dyrt att laga!

Så jag tänkte att det kanske är någon som skulle vilja kolla på den... om ni klarar att laga den så får ni givetvis betalt!!!
Gärna någon runt gbg eller söderut eftersom jag bor i varberg!
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Ta lite bilder på elektroniken och ragga upp ett schema så kanske det går att ge lite tips.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Detta är det jag har fått fram från fronius i sverige:
instruktinsbok på engelska: http://web.telia.com/~u81506308/dokumen ... tp1400.pdf
På sidan 33 finns ett "elschema"

Samt svensk instruktionsbok(utan elschema):
http://web.telia.com/~u81506308/dokumen ... 00_sve.pdf


Bilderna får vänta lite eftersom jag varken har kamera eller tid eller plats att fotografera för tillfället!
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Det finns ju några tempsensorer enligt schemat, det kan ju vara något problem med en sån. Prova att ringa och be att få prata med en servicetekniker så kanske du kan få reda på om det är ett vanligt fel och vad problemet kan vara.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Min gissning är just NTC'n på 1X23, antingen har den fått stryk eller det kan vara glappkontakt/kortis eller "nästan kortis".
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

kan jag mäta den på nåt sätt???
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Prova att ta bort ena sladden helt... Funkar svetsen då sitter felet där.

Kör inte så att det blir överhettning bara :D
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Det är inte säkert att det fungerar utan någon ansluten NTC, kretsen som mäter förväntar sig kanske en resistans inom ett visst intervall.
Kolla så att det inte är dålig kontakt någonstans på vägen till NTC’n, i anslutningar o s v.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Testade att koppla ur ntc'n men då lös överhettningslampan istället för att blinka! Kopplade in ntc'n igen och när jag sedan startade svetsen nästa gång så blixtrade det till på ett det stora kretskortet. Jag plockade isär för att kolla efter något som hade brunnit eller nåt.... Jag hittade 3 fel.

http://img246.imageshack.us/my.php?imag ... .jpg[/img]
http://img530.imageshack.us/my.php?imag ... .jpg[/img]
http://img170.imageshack.us/my.php?imag ... .jpg[/img]

Måste nog gå fotokurs eller nåt... fan va svårt d va att fotografera elektroniken... hur fan gör ni???

1. Benen av... men jag tror faktiskt att det gick sönder när jag plockade isär den! :cry:

2. Transistor (tror jag det är) har exploderat!

3. Ytmonterad komponent ser bränd ut. Vet inte vad det är för slags komponent.

Verkar ju inte bra i nuläget.... några tips??

EDIT: Fan nu får jag inte iordning på bilderna heller... nån vänlig själ som vill redigera???
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Det låter märkligt att det blev så, du råkade inte ansluta någon av NTC-trådarna till chassiet när du testade ?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

nej! Ntc'n va bortkopplad med hjälp av snabbkontkten som satt på kortet! ingen risk för kontakt... dvs båda trådarna va borta... och smällen kom inte fören efter att jag hade kopplat in ntc'n och testade igen!
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Det låter konstigt, du tappade inte någon skruv på kortet eller liknande. Det tråkiga är att felet nu låter tio gånger värre.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

nej jag tappade inget... men jag tror faktiskt heller inte att ntc'n har något samband med felet... efter att ha läst instruktionsboken igen så larmar inte svetsen för överhettning när lampan blinkar utan den larmar för "fel i kraftkrets" och när jag koplade loss ntc'n så larmade den just för överhettning (lampan lös)... det verkar ju visa på att ntc'n är ok.. men det är något annat fel.... men sant... felet verkar ju värre nu......
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Mät alla IGBT arna så att dom är OK.
Ställ sedan kameran i MAKRO läge tillsätt bra belysning håll still och ta några bilder på ytkomponenterna på både det brända stället och ett likadant ställe där det är intakt.
Så kanske någon kan se vad som behövs bytas.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

ursäkta min okunnighet... men vilka är IGBT??? och hur mäter man dom?
Skriv svar