T: upptagning av hål i remskiva *fixat*

Användarvisningsbild
behr
Inlägg: 173
Blev medlem: 8 juni 2005, 19:14:59
Ort: Hässleholm

T: upptagning av hål i remskiva *fixat*

Inlägg av behr »

Skulle behöva hjälp med att ta upp ett axelhål i ett remhjul. Hålet är idag 16mm och det behöver vara 19mm. Hålet har uttag för kil så det måste göras om. Hjulet ser ut att vara gjutjärn eller nått sånt.

Remhjulet är till en borrmaskin som jag ska byta motor på. Standardmotorerna har tjockare axel än orginalmotorn. Det är en 1500rpm 0,75kW fotmotor som ska dit.

Vet inte hur det ska göras? I och med kilen kan man väl inte bara sätta den i borrmaskinen (jobbigt att borra utan motor med :( )..
Alternativ 2 är att svarva ner axlen på motorn och alt3 är att svarva en ny remskiva.

edit: Alternativ 1½ är ju att hitta en billig motor med rätt axel :wink:


edit:
nlinus trådgnistade ett nytt hål till mig. Tack för hjälpen Linus! :tumupp:
Senast redigerad av behr 30 november 2007, 22:26:32, redigerad totalt 1 gång.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Inlägg av Fräsen »

Skulle kunna gå att borra upp i en vanlig pelarborrmaskin. Men risken för att hålet inte hamnar i centrum vilket leder till kraftiga vibrationer är stort. Bästa alternativet är att svarva upp hålet. Kilspåret kan bli jobbigare att göra "proffesionellt" eftersom det kräver antagligen dragbrotch eller stickmaskin. Men jag tror en vanlig fil räcker gott i detta sammanhang.
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Inlägg av nlinus »

Eller så trådgnistar man :)
Jag kanske kan lösa det. Har hjulet en rund periferi borde det inte vara allt för svårt att pricka in mitten på några hundradelar eller bättre.
Skriv svar