T: Fräsjobb aluminium

Pitbull_dog
Inlägg: 88
Blev medlem: 3 oktober 2005, 03:03:27

Inlägg av Pitbull_dog »

Mupp skrev: tex fräsa är ju betydligt enklare i alu, inte sant?
Nja man kan förvisso göra större ingrepp och ha högre matningshastighet
i aliminium men jag anser inte att det är svårare i stål. Hållfastheten
blir så pass mycket bättre. I ditt pedalfall så tror jag man skulle kunna
använda maskinskruv för att fästa havlröret i resten av pedalen om man
använder stål.

Sedan behöver man inte någon cnc-maskin för det uppdraget. En konventionell fräs räcker fint. Tyvärr har jag inte tillgång till någon maskin
nu annars skulle jag gärna göra dina bitar.
Pitbull_dog
Inlägg: 88
Blev medlem: 3 oktober 2005, 03:03:27

Re: Produktionsteknik

Inlägg av Pitbull_dog »

EinarsLilleGosse skrev:Ditt spår på 8mm brett bör vara skarpa hörn. Det är väldigt svårt att göra ett 50mm djupt spår med en 8mm fräs. Fräsarnas längd brukar vara ca 3x diametern. Att köra från 2 håll blir inte 100% ..
Spåret körs bäst med en trissa som är ca Diameter 150mm och 8 tjock.
Djupet framgår inte av skissen men bör hållas ner så mycket som möjligt.
Övriga bitar bör svetsas fast efter bearbetning.
Ingen bearbetning efter svetsning så håller du ner kostnaderna.

Jag har själv ingen möjlighet till fräsning, tyvärr. Men jag jobbar med produktionsteknik så goda råd kan jag bjuda på.

//Janne
Menar du en slitsfräs så håller jag med dig. Det har ju inte sagts något
om toleranser men en 8 mm pinnfräs lär böja sig något
om man går ner på 50 mm.
Mupp
Inlägg: 134
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:30:38
Ort: Linköping

Inlägg av Mupp »

Ok, jag formulerade mig en smula tvetydigt. Har man en fräs dimensionerad för det, cnc eller handjagad, så är naturligtvis stål inte svårare att fräsa än alu. Det jag menade var bara att det verkar vistas en del folk här med hemmabyggda cnc-fräsar som utan tvekan skulle klara av att fräsa detaljerna i alu, men inte i stål. Därav uttrycket "enklare". Det som måste ske efter själva fräsningen, sammanfogning mm, är däremot betydligt enklare om detaljerna är gjorda i stål, där enklare innebär att jag kan lösa det själv utan större problem. Och nej, någon cnc-maskin behövs inte, jag tror inte ens att jag nämnt att det behövs, däremot har jag gissat att den vanligaste typen av maskin bland folk som vistas här är en hemmabyggd cnc-fräs.

Det är bara en snäll själ som erbjudit sig att fräsa det i alu än så länge, men jag har stött på andra saker som gjort att jag inte ens hunnit göra ritningarna färdiga. Finns det någon som har möjlighet att fräsa det i stål är jag väldigt intresserad!
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Inlägg: 447
Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Skicka oss den zippade 3d cadfilen, i iges, dxf, 3ds, rhino eller stepformat.
Vi kan svetsa aluminium och göra resten i svarv och fräs,
Automatstål eller ännu bättre automatrostfritt är inte så svåra att fixa med och långt mer hållbara än aluminum.
Halvaxeln görs av standardrör eller svarvas efter behov, den kanske inte behöver vara ihålig.
Det långa spåret i armen kan man även köra i svarven om så skulle behövas, beror på längden om vår maskin kan ta svängen (300?).
Rostfritt kan vi tigga ihop och sedan trumla och polera om du vill ha kromfinish.
Vi kan inte eloxera aluminium hemma.
Noga-Robert (450kr plus moms/timme) har några dagar lediga under början på veckan, passa på...
Material finns för direkthämtning hos Greinert (Västberga, rostfritt), alu har vi hemma (eller CGT Metall i Orminge) och stål har vi eller köper direkt från Söderströms (Orminge).
Mupp
Inlägg: 134
Blev medlem: 25 februari 2006, 10:30:38
Ort: Linköping

Inlägg av Mupp »

Du har PM!
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Inlägg: 447
Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Och JA! fräsa/svarva i alu ÄR enklare än i stål... För det går lätt, fort, kyls med vatten o sprit istället för med geggamoj, sliter nada på verktygen och man kan trycka på joggknappen istället för lägga i matningen :lol: .
Aldrig har jag heller brutit av en gängtapp i alu, även som liten.
Fast om biten ramlar i backen så är den paj och det blir jobbigt att svetsa ihop igen...
Alu: Stål och plastlegering :shock:
Användarvisningsbild
nlinus
Inlägg: 805
Blev medlem: 16 januari 2007, 17:49:14
Ort: Åre kommun

Inlägg av nlinus »

Själv skulle jag välja att trådgnista den högra delen med spåret i. Skitenkelt, och du får en radie på endast 0.125mm (med 0.25mm tråd).
Dock är det inte riktigt alla som har en trådgnist ståendes. Jag har två på jobbet :)
Skriv svar