T: 3D cad ritning

Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Efter vidare diskussioner med strombom så ser det ut som att bitarna är för stora för hans fräs :(

Söker därför någon som kan åta sig fräsjobbet, arbetsstyckena kommer vara 320*170 mm, och så tjockt som möjligt (jag har hittat material i 20, 30, 40, 50, 100 mm tjocklek)
Tjockare material = färre bitar. total skrovlängd kommer bli 1242mm vilket med 20mm skivor blir 63 bitar.

Jag inser att detta är ett stort jobb med mycket tidsåtgång men jag hoppas ändå någon kan hjälpa till med detta.

Kontakta mig här eller på mail, janne@levenrot.se
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

320x170 är ju bara småbitar. 8)

Jag och POS kan fräsa ca 900x600 och materialet kan vara max 800 på bredden. Längden är begränsad till rummet. Utrymmet under traversen/bommen är iaf ca 170mm. Man får väl skaffa ett längre frässtål om man ska fräsa 100mm på en gång.

Kan du sätta ihop till större bitar i nåt program, så blir det inte så många bitar. Tex 800x500 för att vara på den säkra sidan. Då skulle antingen POS eller jag kunna fräsa ut dom. Jag har inte frågat om han har tid, men nån av oss kan nog.

Vilket material blir det?
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Det låter ju jättebra, uppdelningen av ritningen måste jag överlåta till Strombom som skapat densamma.

Exakt material är inte bestämt men någon form av cellplast (typ golvisolering) eller kanske, kanske bonocell beroende på priset. Det är ju ungefär 3-5 ggr så dyrt :p

Jag måste titta lite på uppdelningen av modellen för att få så få bitar som möjligt.
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Till de som känner sig berörda:

Jag har bestämt att försöka dra igång det här projektet nu när semestrarna börjar närma sig sitt slut.

jojje:
Har Du tid för att köra inom någon månad eller så?
Och vilket format på filerna vill Du ha?

strombom:
Om jag berättar hur modellen ska delas upp i bitar för att passa fräsen, kan Du då dela upp den åt mig? Och kan Du ordna ett filformat som jojje/POS kan hantera?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Så som jag har satt upp fräsen så passar det bäst med arbetsområde X <= ca 550mm, Y <= ca 600mm och Z <= ca 130mm.
Ska man sätta i längre frässtål för att fräsa tjockare material, då går det bort motsvarande av materialtjockleken. Hoppas du förstår hur jag menar.
Bordet är (stock) X=800mm, och Y=1200mm. Om det behövs så kan materialet sticka ut över kanterna i Y.

Lättast blir nog med G-kod passande till Mach3, så slipper jag allt förarbete.
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Då borde det fungera utan problem med 50 mm tjockt material, finns 70 mm också men du behövs tio millimeter extra utrymme, har jag förstått korrekt då?

Jag är fortfarande lite osäker på materialvalet, på byggmax finns flera tjocklekar av cellplast som ser ut som helt vanlig frigolit, kan det gå att använda tro? eller ska det vara något utan synliga "kulor"?
Hittade en stadigare skiva på Bauhaus, tjockleken kommer jag inte ihåg men dessa skivor har en kant runt om så skivorna kan täta mot varandra när man lägger ut dom.

Har precis pratat med Abic angående deras skivor och det skulle kosta runt 4000:- +moms och frakt för de nödvändiga mängderna, finns inte en chans att jag kan betala så mycket för material som ska skrotas efter en användning.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

70mm går nog också. Problemet blir väl att hitta frässtål som sticker ut (ner) 70mm, så man kan utnyttja hela tjockleken.

Är inte dom rosa skivorna lite hårdare och bättre att fräsa i, än dom vanliga porösa vita.
Har för mig att dom lite hårdare på Bauhaus kostar ganska mycket, och är tunna.
Kanske man kan limma ihop några med vanligt vitlim, hmm...

Om du har en typ Dremel-kopia, så kan du provfräsa med den först.

Jag gjorde hardtop till min bil med "vanliga" urethanskumskivor. Vart finns det att köpa?
Jag fick mina från ett skeppsvarv som byggde stora katamaran-plastbåtar, när jag bodde i Norge.
Dom häranvänder urethanskumskivor iaf.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag kan exportera modellen till många olika cadformat... dock vet jag inte om jag orkar/kan göra g-kod av den. Jag gissar att DeskProto skulle kunna vara ett lämpligt program för att göra det, om någon har det...

/Johan
Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Jag kan göra ett test med limning och fräsning på Lördag då både isolering och dremel finns hos päronen.
Skriv svar