Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 20.53 2017-08-18

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: 23.14 2017-08-06 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 3689
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Det går säkert bra. Om än lite tufft för mig att bearbeta på egen hand efteråt.
Bilden nedan har jag hittat på nätet. Där syns skivan samt kardan till räkneverket. Det är i alla fall inte rostfritt original :wink:

Det jag inte riktigt klurat ut än är om denna friktionsskiva verkligen bara är pressad på axeln och inget mer. Känns som att det blir väldigt kraftig hävarm när man ställt utväxlingen som lägst och kraftöverföringen sker mellan ytterdiametern på denna lilla friktionsskiva... Får som sagt titta närmre på det här.

Bilaga:
Skärmklipp.JPG


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.47 2017-08-07 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 3689
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Nu tror jag att jag listat ut hur det ser ut original. Skivan behöver vara 20mm för att sen svarvas ner till 5,5mm.
Återkommer i kväll med bilder och teorier.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 13.24 2017-08-07 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 3689
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Så här ser det ut på nära håll.
Man kan se tydliga spår efter slirande stoppskruv på axeln och efter granskning på lågupplöst bilder på nätet så ska alltså den nedsvarvade hylsan vara som ett "lock" över lagret.
Den här friktionsskivan är alltså det som låser axeln från att göra axiella rörelser.

Materialet behöver således vara ~14mm.
Ska sätta mig ner och göra en ritning ikväll. Alla mått är egentligen i tum men tänker avrunda till jämna millimeter, förutom på dom kritiska måtten.

Bilaga:
DSC_3731.jpg

Bilaga:
Teori.jpg

Bilaga:
Teori_2.jpg

Bilaga:
DSC_3732(1).jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.17 2017-08-07 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.22 2003-11-16
Inlägg: 12433
Ort: i det mörka småland
hadde lite större i diameter i 5mm rostfritt, det skulle då gå att göra så att man har ett nav man svetsar på för att få den biten


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.44 2017-08-07 

Blev medlem: 14.01 2016-07-13
Inlägg: 80
Ort: Stockholm
Ska se hur mycke det är att görs på jobbet. Om det är lugnt kan jag fixa det där. Men ska vi inte greja en till axel? Den där verkar rätt slut. Då kan man göra en med kilspår så du slipper att den snurrar runt?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.54 2017-08-12 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 17.53 2010-01-04
Inlägg: 3689
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle
Kilspår var ju faktiskt en väldigt bra idé.
Ska ta med mig axeln till jobbet och se om jag kan värma bort den pressade konan i andra änden.

Vi kanske kan göra så Arhoolie att jag knåpar ihop en ritning på axeln och en på skivan och skickar över, så får du avgöra om ni har tid eller inte?
Om inte annat så får jag lösa det med bågfil och Emco:n.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010