T: Hjälp att laga Rifemaskin önskas

kerran
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 december 2011, 19:04:53

T: Hjälp att laga Rifemaskin önskas

Inlägg av kerran »

Hej!

Undrar om någon (helst i Göteborgstrakten) kan hjälpa till att laga en Rifemaskin av märket GB4000. Vår sjuka dotter skulle använda denna maskin i sin sjukdomsbehandling. Inköpt från USA.

Tacksam för svar. Kerran
Användarvisningsbild
el34
Inlägg: 1335
Blev medlem: 6 juni 2011, 22:14:39
Ort: Stockholm

Re: T. Hjälp att laga Rifemaskin önskas

Inlägg av el34 »

Är det någon slags frekvensgenerator? Du får nog beskriva lite mer om vad som är trasigt m.m så folk kan ta ställning till om någon kan hjälpa dig.
kerran
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 december 2011, 19:04:53

Re: T. Hjälp att laga Rifemaskin önskas

Inlägg av kerran »

Ja, GB 4000 är en frekvensmaskin. Jag vet inte vad som är skadat men vet att dottern polvänt spänningen på en av strömenheterna . Min man som inte är så kunnig tror att en kondensator kan vara skadad.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: T: Hjälp att laga Rifemaskin önskas

Inlägg av blueint »

GB4000 verkar vara en apparat som styrs av en DSP vars utgång lågpassfiltreras för att få bort stegformen och vikningsfel mm. Samt kan generera frekvenser uppåt 20 MHz och spänningar uppåt 115 V med 2,7 W. Orginalmaskinen från 1950-talet använde 10 simultana frekvenser, medan denna använder som mest 8 stycken.

Metoden som används är Dr Rife's som bygger på att vissa frekvenser ger upphov till resonansfrekvenser hos organismer som är skadliga för kroppen och att de därigenom oskadliggörs.

Så på rent ingenjörsspråk är det en DSP styrd frekvensgenerator som sveper 0-20 MHz som mest med en utång kapabel till 115 V 2,7 W. Om jag förstått det hela korrekt, det tog en stund av tänkande att sätta sig in i det hela. Om.. det är en kondensator som är felet så låter det som att det kan vara en switchad nätdel som gått sönder eller ev något i utgångssteget. Annars är det till att mäta sig fram med oscilloskop till vart signalen börjar förvanskas.
eljonas
Inlägg: 79
Blev medlem: 28 maj 2009, 16:57:25
Ort: Täby

Re: T: Hjälp att laga Rifemaskin önskas

Inlägg av eljonas »

Lär vara fluxkondensatorn i nätdelen som är trasig i den där ormoljekokaren.

Från wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Rife

Rife's claims could not be independently replicated,[5] and were ultimately discredited by the medical profession in the 1950s. Rife blamed the scientific rejection of his claims on a conspiracy involving the American Medical Association (AMA), the Department of Public Health, and other elements of "organized medicine", which had "brainwashed" potential supporters of his devices.[6]

Att använda sån utrustning istället för traditionell sjukvård... brrr.
Jag vet inte vad som är värst - att någon säljer sån humbugutrustning och skor sig på det eller att folk tror att det faktiskt fungerar.

Så om någon på forumet nu lagar denna maskin, vad är villkoret för att den är lagad? Att den ska bota både cancer och AIDS?

Usch. Go away.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: T: Hjälp att laga Rifemaskin önskas

Inlägg av sodjan »

Första inläggen sedan dec-2011 då detta gjordes:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 18&t=55609
Hjälp med att laga en "portabel infraröd bastu".
Och "jag skulle använda apparaten för att lindra min sjukdom".
Kanske har något samband med inläggen i denna tråd...

Om man söker på "infrared sauna" hittar man t.ex http://www.infraredsauna.com
där det under "Health benefits" länkar till artiklar som heter t.ex "How Heat Helps
Kill Cancer" och "Sitting in sauna may prevent cancer".

Jag tycker det hela enbart känns olustigt...
kerran
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 december 2011, 19:04:53

Re: T: Hjälp att laga Rifemaskin önskas

Inlägg av kerran »

Upplysningsvis vill jag bara berätta att apparaten inte används för någon dödlig sjukdom. Sjukvården var dem vi vände oss till först men de har inte lyckats ge någon hjälp för denna infektionssjukdom.

Som sagt tacksam för den hjälp jag fått hittills.
ToPNoTCH
Inlägg: 4889
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: T: Hjälp att laga Rifemaskin önskas

Inlägg av ToPNoTCH »

Ingen har väl frågat något om maskinens användbarhet ?

Frågan var väl om någon vill laga den.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: T: Hjälp att laga Rifemaskin önskas

Inlägg av sodjan »

Kerran, du har även skickat ett privat mail med kommentarer till mitt
inlägg. V.v. och ta dessa diskussioner i tråden på forumet. Du kommer
inte att få något svar direkt på mailet.

Varken jag eller någon annan har möjlighet att bedöma dina
bakomliggande orsaker till inläggen, jag har enbart uttryckt
min spontana känsla utifrån inläggen som sådana och kring
den aktuella apparaten med dess kopplingar bl.a till tveksam
cancervård.

Du skrev bl.a att du känner att du "blir misstänkliggjord för saker
jag inte har gjort mig förtjänt av". Det var så klart inte meningen,
ber om ursäkt om det uppfattades på det sättet. De som eventuell
kritik bör riktas mot är tillverkarna av dessa apparater.


Slutligen så är det här ganska normalt att kommentera då en frågeställning
t.ex tangerar det lagliga (t.ex modifiering av belysning på bilar) eller det
lämpliga (t.ex att fixa för mycket med elen där hemma). Den som frågar
kanske inte alltid tycker om det, men det "får man ta", så att säga.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: T: Hjälp att laga Rifemaskin önskas

Inlägg av LaRdA »

Jag ställer mig visserligen också till skaran som tvivlar på funktionen, men om vi nu bortser från det ett tag och provar hitta en lösning på den trasiga apparaten (oavsett om den fungerar som utlovat eller ej)?

kerran:
Har du några skarpa bilder på apparatens insida som du kan ladda upp så kanske vi kan lista ut vad som kan ha gått sönder?
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: T: Hjälp att laga Rifemaskin önskas

Inlägg av Nerre »

ToPNoTCH skrev: Frågan var väl om någon vill laga den.
Vad betyder "laga"? I min terminologi betyder det "få att fungera igen". Så hur avgör man om apparaten fungerar igen om den var "verkningslös" redan från början?

Det kanske räcker med att fixa så On-lampan lyser?
Bola
Inlägg: 133
Blev medlem: 16 november 2009, 10:28:41
Ort: Göteborg

Re: T: Hjälp att laga Rifemaskin önskas

Inlägg av Bola »

Har du kollat med tillverkaren? Lyser det något?

Förresten är väl denna gjord för 110 V och det är inte säkert att det fungerar så bra med 230 V då... har den någongång fungerat i Sverige?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26404
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: T: Hjälp att laga Rifemaskin önskas

Inlägg av danei »

Nerre: Maskinen ska ju tydligen skicka ut en signal som består av ett flertal frekvenser. Det är inget problem att konstatera om den gör det. Om den sedan har efterfrågad biologisk effekt är en annan sak. Den lär vara mycket svårare att konstatera.
eljonas
Inlägg: 79
Blev medlem: 28 maj 2009, 16:57:25
Ort: Täby

Re: T: Hjälp att laga Rifemaskin önskas

Inlägg av eljonas »

Ptja, lagas den så kan man ju hoppas på att kvacksalvarna som tillverkar den inte får sälja en till, så nån nytta gör det ju att laga den.

Generellt anser jag dock att hokuspokus aldrig ska uppmuntras även om de vill betala för det.

Är det brist på religion i det moderna samhället som gör att folk vill tro på sånt där? Förr hade nån präst ju lagt handen på den sjuke för att bota spetälskan.

Hur är det med personskydd på nåt som matar ut 115V i höga frekvenser? Om någon (mot all förmodan) tar på sig att laga den, se till att inte bli skyldig till att någon blir invärtes koagulerad. Att ansluta den där till kroppen låter som ett möjligt recept på njursvikt.

Bara för att den inte botar cancer betyder det inte att den är ofarlig...


/J
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: T: Hjälp att laga Rifemaskin önskas

Inlägg av Icecap »

kerran:
Personligt anser jag att det borde vara kriminellt att prångla ut verkningslösa maskiner till sjuka folk! Och att den påstådda effekten inte kan bevisas är ju ganska klart.

Men till det tekniska. Med "fungerat" eller liknande nedan avser jag den tekniska/elektroniska biten, det är redan klarlagt att den enda biologiska effekten som kan finnas är psykosomatisk. Att sedan psyket är mycket viktigt för hälsan är en annan diskussion.

* Har maskinen fungerat innan? Eller dog den vid första användning?
* Har maskinen fungerat en längre tid innan den dog? (om den nu fungerade ett tag...)
* På vilket vis fungerar den inte nu?

Det är en amerikansk maskin, därborta kan de sällan göra saker rätt och har t.ex. (oftast) 110Vac i uttagen. Kopplar man in en sådan maskin i "svensk ström" utan anpassning eller att maskinen är byggt för det kommer den att dö illa kvickt - men den kan överleva ett tag innan det skiter sig.

Alltså är en rimlig beskrivning av vad som den har varit utsatt för ge en massa fingerpekningar om felorsaker och därmed hur de avhjälpas.
Skriv svar