Metallskena till bilbana

dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Metallskena till bilbana

Inlägg av dbostream »

Försöker hitta material till metallskenor för att tillverka egna bansektioner med lite elektronik-lullull till en gammal Tyco bilbana. Har mätt och kommit fram till att måtten på orginalskenorna är ca. 0,4mm x 2,5mm. Har inte lyckats hitta något som är något så när lika, det närmsta är "flat wire" med dimensionerna: 1,03mm x 0,5mm; 0,91mm x 0,45mm; 0,81mm x 0,4mm

Tänkte annars att jag skulle testa köpa en 0,4mm plåt och klippa med en nibbler där waste-materialet råkar bli ungefär 2,5mm brett vilket skulle fungera om man kan lösa problemet att materialet rullar ihop sig medans man klipper. Den första uppgiften var dock att hitta en 0,4mm plåt med egenskapen att den attraherar en magnet och det verkar vara lättare sagt än gjort har nämligen inte lyckats. Har testat med en plåt på 0,5mm men jag tror det blir för tjockt, nu var den bit jag köpte lite tjockare än 0,5mm från början visade det sig men behöver helst vara 0,4mm.

Om någon har idéer på var man kan få tag på lämpligt material och/eller bearbetning för att få till de mått som krävs så är jag idel öra. Eftersom jag kommer 3d-printa själva bansektionerna där metallskenorna ska tryckas ner i så har jag lite svängrum med vad metallskenorna har för storlek. Det viktiga måttet är dock att tjockleken är så nära 0,4mm som möjlight men jag ser inget problem med en bredd på 2-3mm. Vill undvika att skrota orginaldelar bara för att komma åt metallskenorna.

För de som inte vet hur en Tyco-bilbana ser ut se nedan:
Bild
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av grym »

så tunnt går att laserskära fort, så man strimla en plåt för det och sedan putsa sidan som ska vara uppåt
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av Nerre »

De här stålfjädrarna som sitter i torkarblad? (Jag har samlat på mig en hel hög såna genom åren, använder dem till allt möjligt.)

Var ut och mätte på en och den var 0,8 x 3,2 mm, jag tror de är rostfria?

Det gör väl inget om de är lite bredare, du får skriva bredare spår bara, men vad jag kan se är skarvningen inte beroende av skenans tjocklek eftersom den liksom bara är ena kanten av kopplingsdelen?
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av dbostream »

grym skrev:så tunnt går att laserskära fort, så man strimla en plåt för det och sedan putsa sidan som ska vara uppåt
Tack för tipset, ska kolla om jag kan hitta ett företag som kan tillhandahålla en sådan tjänst och vad det kan tänkas kosta, är ju inga jättemängder jag behöver. Isf återstår bara problemet att hitta lämpligt material.
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av dbostream »

Nerre skrev:De här stålfjädrarna som sitter i torkarblad? (Jag har samlat på mig en hel hög såna genom åren, använder dem till allt möjligt.)

Var ut och mätte på en och den var 0,8 x 3,2 mm, jag tror de är rostfria?

Det gör väl inget om de är lite bredare, du får skriva bredare spår bara, men vad jag kan se är skarvningen inte beroende av skenans tjocklek eftersom den liksom bara är ena kanten av kopplingsdelen?
Bra idé, undra om det är olika tjocklek på olika torkarblad? Tror ändå det vore bra och komma ner närmare 0,4 för att underlätta ihopkopplingen med orginaldelarna. Sedan är frågan om de attraherar en magnet, inte allt rostfritt som gör det.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av hummel »

Försök att byta till kopparfläta istället för smal plåt. Du får större kontaktyta och slipper problem med dålig kontakt.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av Nerre »

dbostream skrev:Sedan är frågan om de attraherar en magnet, inte allt rostfritt som gör det.
Ah, jag missade att det behövde vara magnetiskt...
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av dbostream »

Har du någon magnet att testa med? Rostfritt 4xx har magnetiska egenskaper.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av Nerre »

Det var ungefär 50/50 på de jag hade låg på arbetsbänken (har nog en näve ligger i garaget också). Men upptäckte att det var lite olika dimensioner på de jag hade, så det är kanske ingen optimal lösning.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av Micke_s »

Annars om du kan köra med 5mm bred så finns rensband, vet ej om det är magnetiskt.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/avlopps ... 2000034470
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av hummel »

Vill du ha magnetiskt fläta så finns även det, väldigt vanligt för slotracing.
salle
Sprit Sponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av salle »

Har du sökt på bilbana i forumet, det var ju en som fräste egna här för några år sedan, det kanske finns något bra uppslag där.
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av dbostream »

Micke_s skrev:Annars om du kan köra med 5mm bred så finns rensband, vet ej om det är magnetiskt.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/avlopps ... 2000034470
Skulle nog kunna funka med 5mm. Försöker hitta vad det är tillverkat av och det verkar som andra rensband t.ex. hos Clas Ohlson är tillverkat av fjäderstål, oklart dock om det är magnetiskt som sagt. Inte dyrare än att det går att köpa och testa iofs.

salle skrev:Har du sökt på bilbana i forumet, det var ju en som fräste egna här för några år sedan, det kanske finns något bra uppslag där.
De jag hittat så har de använt tejp, vill hålla mig så likt som möjligt orginallösningen, vore annat om man skulle skapa en helt ny bana från scratch.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av grym »

fulfundering, arean på original är 1mm2

en 1.2mm ståltråd är strax över
hadde varit en fulking att ta 1.2mm svetstråd och valsa den till rätt storlek för detta
maerialet är billigt, men att göra valsningsdelen är lite kinkigt, men klarar man det kan man tillverka hur mycket man behöver ha utan större kostnad
dbostream
Inlägg: 411
Blev medlem: 2 januari 2014, 19:29:58

Re: Metallskena till bilbana

Inlägg av dbostream »

Ja den tanken har slagit mig känns som ett bra sätt om man vill ha långa bitar. Har tyvärr ingen utrustning för att valsa då jag antar att det inte går att göra utan specialutrustning. Testade banka till en järntråd med en hammare bara för att få se hur bred den skulle bli givet en viss tjocklek och det gick ju bra men var så klart så gott som omöjligt att få jämn tjocklek och bredd på det viset.

Kontaktade en tillverkare av platt tråd som just valsar rund tråd men de kunde inte göra de dimensioner jag behöver.
Skriv svar