Kan man hårdlöda Aluminium?

Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av swesysmgr »

Får du inte plats med en M3 mutter på insidan utan att den tar i låsflärpen? Håll den med en pincett och skruva i en avsågad, försänkt M3 skruv utifrån?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej swesysmgr!

Tack för ditt förslag men nej, det går inte för djup bakom panel är max 1mm och det är mindre än vad en M3-mutter bygger.

Fast jag tror jag har fixat det nu, nitar ena sidan som går att nita och epoxy-limmar andra.

Hade jag varit smart skulle jag gjort kopparplåten längre åt höger och nitat i ytterkant istället.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Om nu inte nitningen fungerar bra kan man löda ihop aluminium-ytor.
Se bara se till att ytorna är rena och oxidfria så går det bra att mjuklöda aluminium. Är lödningen välgjord och vätande går det inte riva isär ytorna i efterhand. Är jobbet dåligt utfört trillar bitarna isär av sej självt.
Testa med att klippa till två centimeterstora bitar ölburk och löd ihop med med varm lödpenna eller på köksspisen efter ordentlig rengöring och inoljning/slipning av ytorna. Använd vanligt blyat lödtenn. Ölburk går klippa med vanlig hushålls-sax. Att klippa till så små aluminium.bitar är bra som första försök då små bitar är lättare att ge jämn och hög värme någorlunda fort så inte oxiden hinner nybildas
Jag har nu testat att löda en 1cm^2 stor Aluminium-plåtbit hushållssax-klippt från en Coca Cola-burk.

Det gick inte alls, tennet vill inte flyta ut.

Inte ens när jag rengjorde med T-sprit och försökte på nytt.

Verkar alltså som om jag inte kan löda min Popnits-körnare :(

MVH/Roger
PS
Limningen av väskan blev bra, ville dock inte slipa ner den för godsmängden minskar på ett sådant sätt att arrangemanget blir svagare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av E Kafeman »

Du kan inte rengöra med sprit. Det får motsatt effekt.

Det är oxiden på aluminiumet som gör att det inte väter eller går löda.
Man måste hindra luften att oxidera aluminiumet samtidigt som man löder.
Ett av knepen att göra det är att slipa metallrent samtidigt som ytan är täckt av ett tunt lager motorolja.
Oljan skyddar aluminiumet att oxidera på nytt efter slipningen och det går bra att löda genom oljeskiktet.

Håll ytan täckt med olja samtidigt som du slipar och löd därefter, fortfarande med en oljehinna som skydd mot luften.

I fria luften oxiderar ytan på aluminiumet inom sekunden så att det inte längre går löda.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag finner detta mycket intressant.

Lovar fler försök, vänta...

Med hjälp av lite symaskinsolja lyckas jag till slut få till en mycket liten utflytning av tenn som faktiskt sitter.

Jag löder då dit en liten standard nollohmhsbygel jag typ har 1000 av och vips har jag fått mig en flagga :)

Aluminiumet sitter alltså väldigt bra fast.

Enda funderingen jag har är varför utflytningen blev så liten för hur jag än försökte värma så ville tennet inte flyta ut mer än kanske en kvadratmillimeter, i övrigt blev det blyade tennet till en boll.

MVH/Roger
Fast en sak ska vi ha väldigt klart för oss och det är att tack vare ditt trick så har jag lyckats löda i Aluminium! Eventuellt kan tom ditt tips om att aldrig gå ur badet med olja (oavsett om man löder eller slipar) göra så att man kan löda ännu bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av E Kafeman »

Grattis till första aluminium-lödningen.
Det kan underlätta att få större utflytning om man har lite högre värme på lödpennan, då man snabbare får upp tillräckligt hög temperatur, innan ytan åter oxideras.
På yta där tennet blir en boll kan man inte göra något, då oxiden redan tagit över.
Som du märkte, det lilla som fäste, fäste så bra att lödningen är starkare än plåten.
Att få till större vätningsyta och snygg lödning är nu bara en träning-sak.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack, det var kul det här :)

Nästa gång skall jag se till så att området badar i olja, slipa igenom oljan försiktigt och nyttja mer lödkolvpower, tror jag kör med 50W idag men i vilket fall är det Weller Magnastat.

WTCP-S, tror jag den heter och den är typ 30 år gammal förresten :)

Riktig arbetshäst med fascinerande enkel lösning (Curie-temperaturen), bara bytt mekanisk brytare i den en enda gång.

MVH/Roger
PS
Bifogar ett bildbevis där grejerna inte ligger ner, kanske samma trick amerikanarna gjorde när dom fejkade månlandningen? Vilket jag absolut inte tror, bara en liten rolig parallell på flagga som inte vajar i vinden (som inte fanns) :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
alexanderson
Inlägg: 780
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av alexanderson »

rogerk8 skrev: 20 januari 2019, 21:01:40
Jag har nu testat att löda en 1cm^2 stor Aluminium-plåtbit hushållssax-klippt från en Coca Cola-burk.

Det gick inte alls, tennet vill inte flyta ut.

Hemligheten med att mjuklöda aluminium är att använda rätt FLUSSMEDEL. Harts (engelska rosin) fungerar inte alls på aluminium. Istället kan man använda STEARINSYRA eller TENN(II)klorid.

Ett tennsilverlod fungerar skapligt för mjuklödning av aluminium.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av säter »

Är det verkligen någon som gillar trådarkeologin du håller på med?
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6974
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Teknikern »

Jag undrar samma sak som du Säter.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

alexanderson skrev: 30 augusti 2020, 14:14:44
rogerk8 skrev: 20 januari 2019, 21:01:40
Jag har nu testat att löda en 1cm^2 stor Aluminium-plåtbit hushållssax-klippt från en Coca Cola-burk.

Det gick inte alls, tennet vill inte flyta ut.

Hemligheten med att mjuklöda aluminium är att använda rätt FLUSSMEDEL. Harts (engelska rosin) fungerar inte alls på aluminium. Istället kan man använda STEARINSYRA eller TENN(II)klorid.

Ett tennsilverlod fungerar skapligt för mjuklödning av aluminium.
Mycket intressant!

Kul att du letat upp en tråd som är över ett år gammal :)

MVH/Roger
PS
Tyckte det var speciellt när E Kafeman lärde mig löda coca-cola:plåt genom att nyttja symaskinsolja (även om han föredrog motorolja), det gick inte alls utan olja.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17048
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av AndLi »

Ska vi gissa att detta är ett resultat av den nya funktionen, "du kanske också är intresserad av?" som verkade gilla gräva upp gamla trådar och föreslå för besökaren?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Så är det nog men fel tycker jag inte det är, snarare roligt :)

MVH/Roger
Perkka
Inlägg: 9
Blev medlem: 9 september 2020, 17:20:04

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Perkka »

Nu har jag inte skummat igenom hela tråden och huvudbekymret verkar ju löst. Men kan skriva för information om någon undrar i framtiden.

Det går bra att löda i aluminium med zink som lod. Det krävs dock höga temperaturer och man behöver skrapa lite i det smälta zinket för att repa upp aluminiumen för att det skall börja väta.
Man får även vara försiktig så man inte går för högt i temperatur så aluminiumet börjar smälta. Det skiljer inte enormt mycket i temperatur på smältpunkt av aluminium och zink
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant, tack för ditt inlägg!

MVH/Roger
PS
Men du såg kanske att jag med E Kafemans hjälp lyckades löda Aluminium mha motorolja på Coca Cola-plåt?
Skriv svar