Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 14.20 2018-11-17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 15.36 2018-08-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 9180
Ort: Göteborg
Hej!

Min portfölj håller på att gå sönder, ena låset av Aluminium har spruckit.

Kan man löda sånt och hur gör man?

Tacksam för tips.

MVH/Roger
PS
Jag har en fet kolv på runt 100W och lite grovt tenn på runt 3mm men inget flussmedel (dock kan tennet eventuellt innehålla det).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.49 2018-08-13 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 22486
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Glöm det, dags att skaffa ny portfölj eller göra nån sort kniv-å-gaffel reparation.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.08 2018-08-13 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.34 2010-12-06
Inlägg: 1303
Ort: Långsele, Västernorrland
Det här är väl det närmsta mjuklödning av aluminium man kan komma.
http://www.alutite.se/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.28 2018-08-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 9180
Ort: Göteborg
Antingen får man alltså skaffa Alutite eller också verkar det näst bästa alternativet vara epoxy.

Epoxy tror jag faktiskt kan bli bättre än man kanske tror.

Funkar inte vanlig långsamhärdande epoxy så kan man prova Plastic Padding, jag har mycket goda erfarenheter av dom.

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.41 2018-08-13 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 20.34 2010-12-06
Inlägg: 1303
Ort: Långsele, Västernorrland
Varför inte vanligt snabbhärdande epoxi? Brukar limma det mesta. Vill man göra det tjockare i konsistens kan man blanda i microballonger eller finklippt glasfiberväv.

Förresten så är väl Plastic Padding ett firmanamn och dom tillverkar ju många olika saker. :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.50 2018-08-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 9180
Ort: Göteborg
DET skall tala om för dig.

Min erfarenhet är att snabbhärdande epoxy suger (och jag har upplevt det flera gånger med olika limmärken, det var f.ö EF som tipsade mig om långsamhärdande modell "Professional") , jag försökte nämligen för typ ett år sedan laga mina Ray-Ban med just det och det tog en hel vecka innan det blev hårt, observera att Casco-sprutan var helt nyköpt.

Så snabbhärdande epoxy kommer aldrig mer in i mitt hem :)

MVH/Roger
PS
Nu kör jag nån långsamhärdande Bostik-variant som håller vad den lovar dvs stelnar på 6 timmar. Plastic Padding förresten nyttjade min farfar väldigt mycket när han lite krampaktigt försökte laga den gamla Crescent 5hk utombordaren som han hade i många år, själv har jag också goda erfarenheter av Plastic Padding men då i modellen Kemiskt Trä som jag normalt spacklar mina plyfa-alster med, lite väl snabbhärdande dock för man hinner inte spackla så mycket på tre minuter, men hårt som fan blir det :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.14 2018-08-13 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 17179
Ort: Ystad
och det tog en hel vecka innan det blev hårt

Då var det något som var fel, en gissning från min sida är att det blivit blandat fel mängd av vardera del och i detta fall för lite härdare för då tar det allt ifrån en lite längre tid till en satans tid innan det härdar om det ens gör det. Jag har aldrig varit med om att snabbepoxy inte härdat när det är rätt blandat. Plastic Padding är för övrigt sedan en snabbhärdande epoxi.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.19 2018-08-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 9180
Ort: Göteborg
Liiite svårt att missa mängden med spruta :)

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.32 2018-08-13 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 17179
Ort: Ystad
Du menar sådan där ihopgjuten dubbel spruta med härdare och epoxi vardera och en kolv man trycker på? I så fall så jodå det har jag sett folk göra som blint litar på att det blir exakt direkt och bara trycker utan att titta efter. Det är inte alls säkert att det blir exakt om man tex utan att veta om det trycker hårdare på ena sidan av kolven eller så och vid mindre mängd desto större är risken, vid större mängd lite mindre risk men absolut inte uteslutet.

Det skall alltid vara lika mycket av varje, ju större skillnader desto större skillnader i härd tider.


Senast redigerad av Henry 18.35 2018-08-13, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.35 2018-08-13 
Co Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.04 2006-04-16
Inlägg: 9021
Om man bara trycker ut en liten mängd med en sådan spruta blir det garanterat felaktig blandning.

Man måste trycka ut en lång sträng och skära av det i början som inte har lika mycket av båda komponenter.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.36 2018-08-13 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 22486
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ ... 2000030912

Fungerar utmärkt OBS engångs dos!!! Allt eller inget!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.39 2018-08-13 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 01.52 2005-04-20
Inlägg: 17179
Ort: Ystad
Det där var billigt.

Aha det vara bara 3 g, då var det inte lika billigt.

mrfrenzy: nej då det går alldeles utmärkt men får helt enkelt ha koll, så svårt är det inte. Jag brukar normalt aldrig behöva mer än säg i storlek med knappt en halv ärta och tom en fjärdedel ibland och det härdar alltid perfekt varje gång.


Senast redigerad av Henry 18.52 2018-08-13, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.50 2018-08-13 

Blev medlem: 18.44 2004-12-04
Inlägg: 2000
Problemet med aluminium är oxidskiktet som bildas direkt vid kontakt med luftens syre.
Detta oxidskikt stoppa vidare oxidation (rostning).

Löda eller limma mot detta aluminium oxidskikt fungera ej.

Enligt beskrivning på Internet skall det fungera att täcka ytan som skall lödas eller limmas med ett täckande lager lod eller lim.
Innan täckande lager har stelnat slipa eller stålborstad (rostfri borst) genom det.
Skall gå att åstadkomma en oxid fri yta som lod eller lim kan fästa på.
Därmed ge en lod eller lim yta som vidare lod eller lim kan fästa på.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.57 2018-08-13 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 22486
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Henry skrev:
Det där var billigt.

Aha det vara bara 3 g, då var det inte lika billigt.

mrfrenzy: nej då det går alldeles utmärkt men får helt enkelt ha koll, så svårt är det inte. Jag brukar normalt aldrig behöva mer än säg i storlek med knappt en halv ärta och tom en fjärdedel ibland och det härdar alltid perfekt varje gång.



Billigt och billigt men fasen så smidigt att klämma fram en dos och få limmat det som behövs, alltid bra att ha hemma!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.03 2018-08-13 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.41 2012-12-13
Inlägg: 9180
Ort: Göteborg
Henry skrev:
Du menar sådan där ihopgjuten dubbel spruta med härdare och epoxi vardera och en kolv man trycker på? I så fall så jodå det har jag sett folk göra som blint litar på att det blir exakt direkt och bara trycker utan att titta efter. Det är inte alls säkert att det blir exakt om man tex utan att veta om det trycker hårdare på ena sidan av kolven eller så och vid mindre mängd desto större är risken, vid större mängd lite mindre risk men absolut inte uteslutet.

Det skall alltid vara lika mycket av varje, ju större skillnader desto större skillnader i härd tider.

Det enda problemet med dom käcka sprutorna är lite det du är inne på men jag ser det mer som att viskositeten i basen och i härdaren är olika och därför får man inte ut exakt lika mycket av varje när man trycker. Men ärligt talat tror jag inte typ +/-10% är så farlig spridning att grejerna skall gå från att härda på 15 minuter som det står på sprutan till att behöva en vecka på sig.

MVH/Roger


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010