Skrotbitar att öva svetsning på?

Användarvisningsbild
miklon
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 maj 2007, 21:48:00
Ort: Eskilstuna

Skrotbitar att öva svetsning på?

Inlägg av miklon »

Jag har precis skaffat mig min första svets (en Telwin Technomig 210) och tänkte nu sätta igång med att lära mig svetsa. Nu funderar jag på var man kan hitta skrotmetall att öva på utan att det behöver kosta skjortan? Det jag hittat hittills är att köpa plattjärn och liknande på Bauhaus, men det är ju inte jättebilligt, när man bara ska ha det för övning och inte göra något riktigt av det.

Någon som har något bra tips? Finns det fortfarande skrotfirmor som säljer skrotmetall till kg-pris? De stora firmorna verkar ju skicka allt på återvinning numera.

Jag bor och rör mig i trakterna kring Mälardalen, så allt i Västmanland/Uppland/Sörmland är av intresse.

(Om någon känner igen tråden så beror det sannolikt på att jag postade samma sak på Maskinisten.net, jag hoppas att det är ok att göra så)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Skrotbitar att öva svetsning på?

Inlägg av grym »

plåtfirma som har saker brukar ha spill, snacka med dom och gör som så att du tar tillbaka skrotet och släng så kan det funka om dom litar på dig, man får ändå bara betalt för skrotpriserna när det hamnar i skrotcontainern
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Skrotbitar att öva svetsning på?

Inlägg av Glenn »

Du jobbar inte nånstans som har en metallåtervinningscontainer ? eller känner till en sådan ?
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Skrotbitar att öva svetsning på?

Inlägg av Glattnos »

Har du skaffat svets bara för att lära dig? Om du skaffat den för att bygga nått särskilt så kan du ju skaffa material till det du vill bygga, kapa det och sen träna på spillbitarna innan du svetsar ihop det du ska bygga.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Skrotbitar att öva svetsning på?

Inlägg av Glenn »

Det är ju nyttigt att öva öva öva på skrotbitar förvisso.
Användarvisningsbild
miklon
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 maj 2007, 21:48:00
Ort: Eskilstuna

Re: Skrotbitar att öva svetsning på?

Inlägg av miklon »

Glattnos skrev:Har du skaffat svets bara för att lära dig? Om du skaffat den för att bygga nått särskilt så kan du ju skaffa material till det du vill bygga, kapa det och sen träna på spillbitarna innan du svetsar ihop det du ska bygga.
Som första projekt tänkte jag försöka få ihop något slags arbetsbänk, så det är sant, lite spill kommer det ju bli.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Skrotbitar att öva svetsning på?

Inlägg av tecno »

Åk bort till Eskilstuna Handelsstål och inhandla materialet du behöver. Säljer hela längder men du kan få det kapat enl önskemål. Ligger borta vid Jula.
StigH
Inlägg: 145
Blev medlem: 12 mars 2008, 13:45:48

Re: Skrotbitar att öva svetsning på?

Inlägg av StigH »

Jag har lokala skrotföretaget som hovleverantör. Handlar där både Al och stål.
Emellanåt lite kabel också. Blir billigt.
Ska du MIG-svetsa ska dock materialet vara plåtrent om det ska bli bra, så slipning kan erfordras.
Pinnsvets bryr sig inte...

Ska förresten sälja min pinnsvets ESAB 170A (3-fas in. Har inget 3-fasuttag i kåken)
Nån som behöver?
(Ogenerad smygreklam... :roll: )
Användarvisningsbild
miklon
Inlägg: 267
Blev medlem: 26 maj 2007, 21:48:00
Ort: Eskilstuna

Re: Skrotbitar att öva svetsning på?

Inlägg av miklon »

tecno skrev:Åk bort till Eskilstuna Handelsstål och inhandla materialet du behöver. Säljer hela längder men du kan få det kapat enl önskemål. Ligger borta vid Jula.
Tack för tipset!
Skriv svar