Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 06.32 2018-05-28

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 15.51 2018-04-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2642
Ort: Stockholm
Jag blev sugen på att testa gängformande tappning i mitt dynamometerprojekt. Är det någon som har testat det i aluminium (gärna 6082-T6)? Funkar det bra?

Jag har hittat passande gängtappar fabr Völker här. Men var hittar man passande korthålsborr (dia 3,7 mm)? Gühring har, men verkar inte ha återförsäljare som säljer till privatpersoner.


Senast redigerad av arvidb 17.34 2018-04-08, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.55 2018-04-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 21400
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Genomgående?

Jag skulle välja spiraltapp alla dagar i veckan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.18 2018-04-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2642
Ort: Stockholm
Ej genomgående. Men inget problem att borra 10 mm djupare än gängdjupet.

Varför väljer du spiraltapp i detta fall?

Hittade förresten borr som borde vara lämpliga på Ebay: länk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.33 2018-04-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 16.34 2004-09-06
Inlägg: 21400
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Väljer i sådant läge en spiraltapp som drar ut spånorna, lättare att lyckas att få till ett bra gängat hål.

En bättre variant är att fräsa och borra gängan i ett men förutsätter givetvis styrd fräsmaskin.
Då får du ditt gängade hål precis som du vill i botten.

https://shop.vhf.de/articleGroups/Zirku ... GW_BGF.htm


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.34 2018-04-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2642
Ort: Stockholm
Fast med gängformning så blir det ju inga spånor. Hmm, det kanske inte heter gängformning på svenska? Gängpressning?

Ska man skära gängan så förstår jag valet av spiraltapp istället för rak.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.55 2018-04-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 10.59 2006-09-21
Inlägg: 537
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors
Jag har använt formande gängtapp, M5, i strängpressad Al. Enbart för att vi fick problem med spånnystan kring tappen vid gängning med spiralskuren tapp.
För enstyckstillverkning ser jag inte riktigt finessen med pressande tapp.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.06 2018-04-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2642
Ort: Stockholm
Men "på papperet" ser det ju bra ut: inga spånor, starkare gänga, längre livslängd på verktyget. Finns det nackdelar som ändå gör det bättre med spiralskuren tapp?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.36 2018-04-08 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 1050
Pressande tapp är grymt bra. Har kört det både CNC och manuellt. Den enda nackdelen som jag tycker är att själva ingången till hålet får lite "uppressning" men om man ändå gradar hålen så blir det bra. En presstapp är mycket starkare och går rakare än en tapp med skär så för manuell gängning tycker jag det är bättre.

Edit: Här kanske du kan hitta borrar http://www.verktygonline.se/verktyg-pa- ... tra-korta/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.12 2018-04-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2642
Ort: Stockholm
Kul, då känns det som att jag har nog på fötterna för att prova. :tumupp: Hade faktiskt tänkt köpa en "Querlochsenker" på en gång - och det fanns också på Verktyg Online och heter visst gradningsförsänkare på svenska.

Man blir ju lite skadad av att googla efter sånt här: alla termer på engelska gör att jag knappt kan prata svenska längre, känns det som!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 22.01 2018-04-08 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 1050
Ja engelska termer är oftast enklare att söka med :)

När man köper presstappar/rulltappar såväl som skärande gängtappar och egentligen alla typer av skärande verktyg så har jag lärt mig att man alltid ska köpa kvalitetsgrejer. Tex om en kvalitets-tapp M5 kostar 400:- och en Biltema eller valfritt lågpris-märke kostar 23:- så är skillnaden att lågprisaren ger kanske 20-100 dåligt gängade hål medan en kvalitets-tapp t.ex. WalterTools presstapp "DP2061105-M5" för 400:- + moms enligt specifikationen ger 53 500 gängade hål(5mm djupt i Aluminium) och då blir det kanonfina gängor.
I dom lägena är inte pris-skillnaden relevant eftersom det inte är samma sak man får :)

Intressant är att om vi tar en spiralformad, skärande tapp som t.ex. WalterTools "S2051312-M5" som kostar 527:- + moms så är den specificerad till 8 730 gängor jämfört mot 53 500 gängor för presstappen för 400:- + moms.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 23.07 2018-04-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2642
Ort: Stockholm
Jo jag köpte ett gäng Gühring-borrar (5524) för ett tag sedan och de är verkligen fantastiska! Sylvassa och en helt annan kvalitet än de ändå lite dyrare Clas Ohlson-borrstål jag hade innan. Borrarna från Gühring var dyra, men mest för att jag var tvungen att gå via en återförsäljare som la på 150 %. :doubt: Så det blev 1060:- i stället för typ 400:- för 20 borrstål dia 3,3-8,5 mm.

Völker är inte jättedyra (€15 för pressande tapp M5, bright/polerad) men verkar vara specialiserade på just gängtappar, så jag är nyfiken på vilken kvaliteten är där. Känns som att det finns hopp? :)

Och Ebay-borrstålen som jag länkade till är från Presto Tools och deras hemsida ser i alla fall seriös ut. Jag menar, bara de att de har en hemsida! :D

Hur är det förresten med TiN-beläggning och aluminium? Gühring rekommenderade "bright" (polerad?) finish för aluminium (när jag frågade vilka borr som är bäst för alu om man inte behöver maximal avverkningshastighet), och jag har läst att TiN kan få aluminium att kleta. Samtidigt verkar det vara många tillverkare som inte har några reservationer om att använda TiN-belagda verktyg för alu. Nån som vet/har erfarenhet av detta?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.44 2018-04-09 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 1050
I CNCn kör jag obelagd just nu. WalterTools "A1222" heter den tror jag. Det är en HSS med 130° spetsvinkel. 5 mm kostar ca 70kr/st + moms. Det slår faktiskt hårdmetallborrar i ekonomi(kr/hål) eftersom dom är lite billigare. Man kan säga som så att jag har ju billiga HSS borrar i de flesta storlekar så att man klarar av att göra hål men viktigast är nog att jag även har en borr-slip, så även billigare borrar räcker oerhört länge när man kan slipa dom. Men när jag ska köra nått lite seriösare i CNCn så beställer jag just den borren jag ska ha(utifrån material, maskinens prestanda och pris/hål).

Jag tror att obelagd eller belagd inte spelar så stor roll egentligen, ingen av dom ska kleta för då har man fel skärdata eller fel/för lite kylning(biten kyler avverkningen också så kylning måste inte vara vätska). Det viktigaste är matningen/varv och sen kan just varvtal vara inom ett ganska brett spektrum. Vid manuell borrning kör jag alltid med T-röd som skärvätska och i CNCn är det såklart massor av kylning så där kletar det inte hur man än kör. Jag köpte förut små flaskor med en "nål-pip", dom är grymt bra att ha T-röd i och lätt att hålla i ena handen och droppa på i lagom takt när man borrar med skruvdragare eller pelarborrmaskin.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 14.44 2018-04-09 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2642
Ort: Stockholm
Kortversionen av A1222 verkar heta A1148. Kan tyvärr inte hitta någon i Europa som säljer dem. Eller jo, mstools.eu, men de levererar inte till Sverige.

Intressant att höra hur du gör! Ditt fräsbygge är ju j-igt snyggt så du måste ha rätt bra koll. :) Det stämmer nog bra att ytbeläggningen inte spelar någon roll för mig - om borret klarar 53500 eller 535 hål spelar liksom ingen roll, jag kommer inte att slita ut det ändå! Men rätt geometri för materialet är väl en fördel - och rätt skärdata som sagt. Det senare är lite svårt när man använder en vanlig pelarborrmaskin dock. Men kul ändå att använda bra verktyg!

Jag har en liten flaska 30 år gammal "symaskinsolja" som jag brukar smörja med. Vet inte hur optimalt det är egentligen... Jag har inte borrat så värst många hål ännu - jag är rätt ny på detta. Men det är väl egentligen bara att testa lite olika och se vad man tycker verkar funka.

Använder du T-röd när du presstappar också?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 15.07 2018-04-09 

Blev medlem: 20.01 2009-10-29
Inlägg: 1050
Guhring säljs av Tools, jag gick in på Tools här i stan och bad att få en katalog. Då fick jag Luna Katalogen 16 "Verktyg och maskiner". Allt i katalogen får dom hem på ett par dagar och det verkar vara Guhring och Dormer som står för det skärande verktygen i katalogen. Bara borrar täcker ca 100 sidor. Kan ju vara ett tips att fråga efter en katalog(väldigt oldstyle men det är rätt skönt att bläddra på riktigt också).

När jag pressar gängor köra jag med detta outspätt: https://www.jbcnc.se/sv/skarvatska-och- ... l-1l-p-504 Jag har det i lika flaska med "nål-pip", det är samma som jag kör i CNCn fast då utspätt förstås :)

När jag borrar med pelarborr så brukar jag tänka ungefär hur lång tid det ska ta att borr igenom för att hålla ungefär rätt matning. Matning i mm/varv ska vara ungefär 0,05-0,15 mm/varv när man borrar i aluminium så om man borrar igenom en 10 mm plåt med 1000rpm så ska det ta ca 6 sekunder att borra igenom, då är man nära rätt matning, ca 1,7mm/sekunden på 1000rpm. Det är faktiskt ungefär lika för stål.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 20.05 2018-04-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2642
Ort: Stockholm
Det var på Tools jag köpte de Gühring-borrar jag har nu. Då fanns de i Tools online-katalog men de har försvunnit nu. Men det är sant, de kan säkert ta in om man frågar. :tumupp:

Bra tips om att höfta till tiden med pelarborr, det ska jag pröva när det blir dags!

Innan jag skrev första inlägget i den här tråden så skickade jag iväg en fråga till Völker om huruvida de kan rekommendera sina pressformande tappar för 6082-T6. Fick svar idag: nej! De rekommenderar 40° spiraltappar eller vanliga maskintappar istället. Hmm.

Edit: Jag kan för övrigt rekommendera att ställa en fråga till Völker om man ska köpa nåt där; jag fick med en €15 rabattkupong i svarsmejlet (om man köper för >=€75) alt €10 (om man köper för >=€50). :)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010