Kan man återställa solkurvor på LP?

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av Spisblinkaren »

Intressant alternativ, tack!

Känns dock lurigt med den där typen av hårtork som ingen i släkten har (längre), kan man kanske nyttja vanlig hårtork (som jag iofs inte heller har)?

Skivspottare har jag aldrig hört talas om, ett vagt minne finns dock för att jag kan ha hört talas om skivspelare i bil, rörförstärkare i bil känner jag dock till och jag tror att uppstegringen av batterispänningen gjordes mekaniskt på nåt sätt, eventuellt mha ett par reläer och en trafo i en vippa :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av Platis »

Att man fick detta att funka överhuvudtaget med "skivspottare" i bil, måste varit rätt bra nåltryck! :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45167
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av TomasL »

Varför tror du det också kallas för vinylsvarv :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag åkte som resande och hade en slik makapär i Volvon, glömde man en EP på sätet var den snabbt som ett Dali konstverk!
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av Platis »

Lite OT, men på tal om Salvador Dali, måste få smyga in en bild på honom, han ser alltid helt galen ut på alla bilder! :lol:
SalvadorDali.jpg
På tal om vinylsvarv Roger, har du sett denna? :wink:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 5#p1375954
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av E Kafeman »

För att vika ut skivorna utan att de spricker är det inte nödvändigt med hårtork, det går med vad som helst som kan förvärma skivorna något.
Även om det kan verka ligga nära till hands och påminner utseendemässigt om en grammofon ska man dock inte förvärma med våffeljärn.
Skivspottare är åtråvärd status-pryl för bilen. Lika viktig som tärningar i backspegeln.
Kan man inte få tag på en äkta skivspottare så kan man numera köpa fejk-front som ser ut som en skivspottare. Finns att köpa här: http://www.bosseg.se/gallery_13.html
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av Platis »

Det var ju coolt, speciellt med Philips-märket som pricken över i:et! :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av Spisblinkaren »

E Kafeman skrev:För att vika ut skivorna utan att de spricker är det inte nödvändigt med hårtork, det går med vad som helst som kan förvärma skivorna något.
Även om det kan verka ligga nära till hands och påminner utseendemässigt om en grammofon ska man dock inte förvärma med våffeljärn.
Skivspottare är åtråvärd status-pryl för bilen. Lika viktig som tärningar i backspegeln.
Kan man inte få tag på en äkta skivspottare så kan man numera köpa fejk-front som ser ut som en skivspottare. Finns att köpa här: http://www.bosseg.se/gallery_13.html
Tidigt lurade jag på om jag kunde använda spisplatta på nåt sätt, dock är det visserligen en platt häll (icke-induktion) jag har men "plattorna" är mindre än en LP-skiva, fast samtidigt kanske man kan lägga en >30X30cm glasskiva på hällen och skivan på glasplattan samt en glasskiva till ovanpå sedan din fulla kastrull med vatten (kanske tom med smått "kokande" vatten så det kommer ner lite värme ovanifrån också) ovanpå och bara flytta runt arrangemanget lite, nackdelen är väl att man inte har så bra koll på temperaturen :)

Ett annat problem är att dom för små plattorna befinner sig i hörnen fast det slår mig att solkurvan har man ju i regel liksom inte över hela skivan...

Min ugn klarar annars 40X40cm, har jag precis verifierat :)

MVH/Roger
PS
Fast 2st 40X40cm glasskivor måste jag tydligen skaffa mig i vilket fall, som jag sedan aldrig kommer ha nån nytta av.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av E Kafeman »

Nej värm INTE skivorna på spisplattan. Värm vattnet i kastrullen på spisen, men värm inget annat! Spisplattorna håller lätt flera hundra grader.
Hela vitsen är att endast använda varmvatten som värmekälla för att inte smälta skivan men ändå ge lagom värme för att HELA skivan ska bli lagom mjuk.
Jämn undervärme fås genom aluminium-folien.
Det är gammalt knep när man t.ex. vill smälta vax att inte värma direkt på spisen utan bara indirekt genom vattenbad.
Att smälta vax direkt på spisen är att be om katastrof. Gäller även skiv-vax.

Glasskivor har man mycket nytta av.
Allt som man behöver ge jämn yta typ när man exponerar foto-resist och vill att folien ska ligga jämnt emot PCB.
Slip och polerunderlag. Fäst våtslippapper med baksidan mot glaset mha av några duttar smältlim och lägg glaset på slätt underlag typ köksgolvet, och dutta lite mer smältlim så att allt ligger still.
Håll i träbiten och slipa den med roterande rörelse mot slipduken för att få fram ett riktigt slät yta.

Köp ett par snygga fotoramar med glas och rama in något snyggt.
När du behöver glasen plockas de bara ut från ramen tillfälligt.
fame.png
Bakar du ofta i ugnen? Om inte ligger där kanske två nya helt rena och släta plåtar som duger istället för glas-skivor. Men värm dom ENDAST mha varmvatten.
Duger inte ugnsplåtarna, har du kanske slät diskbänk, köksbord eller har du kanske ett någorlunda slätt golv? Haka av en slät kökslucka tillfälligt?
Så svårt kan det inte vara att titta sej omkring och avgöra om något är slätt och tåligt nog att kunna användas till skivpress.
Du har säkert massor av dugliga saker rakt framför näsan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är för skön E Kafeman, jag skrattar gott med dig och åt min egen brist på fantasi :)

Tack för att du tog dig tid att rätta mig från mitt skeva tänk.

Verkar som om ett par glasskivor ändå är en investering.

MVH/Roger
PS
Dock har jag aldrig sysslat med fotoresist och vad det verkar kommer jag nog (observera ordet "nog") aldrig syssla med det för jag har numera en kontakt i Kina som fixar sånt åt mig.
Senast redigerad av Spisblinkaren 18 mars 2018, 20:34:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av Purre »

Det finns speciella maskiner för att räta ut skivor. Dock med en prislapp som är allt annat än överkomlig i min värld iaf.
https://www.svalander.se/shoppen/tillbe ... ech-df-2-1

Läser man på deras egna hemsida verkar den ha max 65 grader för att värma skivan.
http://www.furutech.com/2013/02/02/1790/
Användarvisningsbild
Platis
Inlägg: 2464
Blev medlem: 24 november 2009, 20:19:28
Ort: Ljungby

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av Platis »

Hmm :humm:, jag tror just Roger fick en idé till ett nytt projekt! :tumupp: :D
Skriv svar