Kan man återställa solkurvor på LP?

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av TomasL »

Jag tror Roger behöver en sådan här, dock är den tillverkad i unobtanium
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av Nerre »

sodjan skrev:Blanda inte bara ihop F och C i beskrivningarna... :-)
Nu stod ju temperaturen både med F och C i beskrivningen? (I alla fall den med bilder, videon kollade jag inte.)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag är :doh:

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av Spisblinkaren »

TomasL skrev:Jag tror Roger behöver en sådan här, dock är den tillverkad i unobtanium
Mycket overkill men ändå häftigt, är den din?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av TomasL »

Oh, nej götapetter, skulle dock inte säga nej till den.
När den kom -82 så kostade den $7500:- utan tonarmar och pickuper. I dag, går den för ett par hundra tusen, om och när det finns någon till salu.
Bara ca 2800 tillverkades totalt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av Spisblinkaren »

Varför har man två tonarmar?

Ser att den ena är tangential och den andra "vanlig".

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av TomasL »

Förmodligen för att olika musikstycken kräver olika armar och pickuper.
Den finns faktiskt med tre tonarmsfästen, 2 bakre och en till höger, då kan man ju köra 6-kanalsljud, med fördröjning mellan kanalerna, och med rätt placering av högtalarna, så kommer ljudet fram samtidigt från alla högtalare :D :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av TomasL »

Lite information om TX1000.
Den kallades för "Computing Turntable" den räknar ut skivans icke-kontrencitet, dvs hålet i en LP-skiva är aldrig i mitten utan alltid lite off-set.
Detta får till följd att nålens hastighet och därmed tonhöjden ändrar sig, beroende på var på skivan pickup-nålen är.
Spelaren kompenserar detta genom att förskjuta tallriken och även kompensera hastigheten kontinuerligt.
Genom detta får man en konstant hastighet för nålen och därmed så ändrar sig inte tonhöjden något.
På spelarens display får man information om hur skivan är pressad, dvs hur mycket spelaren kompenserar.
Flera tonarmar, tja det beror som sagt på att olika musikstycken kräver olika tonarmar/pickuper.
Enkelt och genialt, samtidigt fruktansvärt dyrt, och förmodligen tämligen onödigt (för de flesta), men fräckt är det.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av Spisblinkaren »

Trevlig och intressant beskrivning, tack!

Såg förresten att märket är Nakamichi, i min värld bara känt för asbra kasettdäck som jag tror hette Golden Dragon.

Dom där japanarna, dom kan sina saker :)

MVH/Roger
PS
Personligen skall jag byta den styva tonarmskabeln (4-ledare med skärm) mot 0,12^2mm litz-tråd, 4 för signal och resten av dom 15 isolerade kardelerna som medlöpande jordledare, böjmomentet jämfört med befintlig PVC-isolerad typ 5mm-kabel lär vara obefintligt samtidigt som urvalsprocessen av vilken likfärgad tåt som är vad blir spännande :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av TomasL »

Jo det fanns ett däck som hette Dragon, ett fungerande går för sisådär 50k på ebay.
Jag får nöja mig med mitt Nakamichi 481 gissar jag.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av Spisblinkaren »

Kostar dom verkligen 50k?

Jag kommer ihåg när jag först stötte på det här häftiga kassettdäcket nån gång runt 85, då kostade den 10k "bara".

Jag tycker du ska vara stolt över att äga en Nakamichi, Japan regerar!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av TomasL »

Idag får du betala det och mer för ett fungerande däck.
1000zxl Limited kostade $6k när det kom, standard 1000zxl låg runt $4k. Detta i början på 80-talet.
Mitt enkla 481 ligger på runt 4k (SEK) på ebay. Vill minnas att jag betalade något liknande i slutet 70-talet.

Problemet med Nakamichidäcken är att det finns ingen som kan justera in dem, om det skulle behövas.
Det går tyvärr inte att få tag på de kalibreringsband som behövs.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av Spisblinkaren »

Problemet med Nakamichidäcken är att det finns ingen som kan justera in dem, om det skulle behövas.
Det går tyvärr inte att få tag på de kalibreringsband som behövs.
Tråkigt.

Spelar du in nåt?

Hur får du i så fall tag på band och vad kör du?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av TomasL »

Har en bunt maxel och sony band liggande.
Nej jag spelar inte in nåt, i nuläget väntar den lite service, måste fixa lite remmar och sånt.
Måste dock kalibrera upp min Revox först, samt göra rent brytarna i stärkaren, Pottarna vetehundan hur jag skall åtgärda, stärkarren är en Hitachi HA-5700 Mosfet klass A-slutsteg, du kan steka ägg på höljet efter ett part timmars standby. separata rejäla trafos för resp kanal, har aldrig lyckats få det att klippa, trots ihärdiga försök (mattorna härnedan).
Betänk att jag köpte grejjorna 1976-1978 (Utom Revoxen, å andra sidan är den från slutet 60-talet).
Letar också febrilt efter ett par högtalare, Hitachi HS-55, hade ett par sådana tills dess att dottern kom underfund med att skumkanterna på basarna var roliga.
Lämnade in dem för reparation, firman kursade och de försvann.

Dessa högtalare, trots sin enkelhet, bredbandshorn och 12" bredbandsbasar, var fullständigt makalösa, både välljudande, och man kunde, om man ville få mattorna att sväva ovanför golvet :vissla:
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Kan man återställa solkurvor på LP?

Inlägg av E Kafeman »

Äsch det där var ju spikplan skiva på bilden. Spelas perfekt om man har en riktig skivspelare som kan hantera mindre bulor.

I början på 70-talet hade man skivspottare i bilen. Det var mycket häftigt att kunna spela EP i bilen. Det var lite ställnings-krig mellan audio-filerna på den tiden.
Raggarna i sina USA-bilar körde med 8-track bandspelare men vi andra hade skivspelare i bilen.
Problemet var att skivor som förvarats i solvarm bil, de var lika formstabila som blöta disktrasor när de legat en dag i bakrutan.
Tror säkert Salvador Dali hade sådan skivspelare i bilen och fick inspiraration till denna målningen:
dali_clocks.jpg
Man fick förvärma hopvikna skivor så man kunde veckla ut dom något. Gjordes enklast i morsans hårtork, en sån där huv som alla morsor hade på den tiden.
Resten var ungefär som i beskrivningen fast betydligt enklare. Glasskivor i ugn verkar lite lurigt.
Enklare variant var att man la alu-folie på kökbordets helt plana Perstorps-skiva och en glaskiva ovanpå folien. Folien behövdes för att få jämnare värme soch mindre värmespridning till köksbordet.
Den hårtorksvärmda grammofon-skivan lades på glasskivan och slutligen lades glaskiva nummer två ovanpå skivan.
Nu kokar man upp 3 liter vatten på spisen. När vattnet kokar ordentligt ställer man kastrullen ovanpå alltihop. Sedan är det bara att vänta tills allt blivit ljummet.
Ingen risk att glas spricker eller att skivor blir vidbrända i ugn med grill-galler. Kastrullen med vatten ger lagom tyngd och perfekt temperatur, ingen risk att det blir för varmt.
Med lite tur kunde man nu få in den uträtade skivan i springan på skivspottaren igen. Skivan behövde inte vara rakare än att den inte fastnade i springan, mindre ojämnheter gjorde absolut ingen skillnad på ljudkvaliteten och pickupen hade inga problem att svälja mindre hopp. Det enda som kunde ge problem var när vägarna hade tjälskador.
Ifall någon glömt hur en skivspottare såg ut:
mignon.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar