Ny med ytmontering och varmluftslödning

sm0nor
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 december 2017, 21:45:24

Ny med ytmontering och varmluftslödning

Inlägg av sm0nor »

Tjena!
Jag har precis lött ihop mitt första ytmonterade projekt. Ca 200 komponenter plus mångbeningar...
Jag satte fast 99% med min vanliga lödkolv men jag tänkte jag skulle prova litet med varmluft. Jag köpte en enklare modell för en tusenlapp och tänkte att det skulle gå lika smidigt som på alla youtube video jag studerat. I dessa sitter komponenten fast i lödpastan när man kommer med varmluft. Men icke sa Nicke i mitt fall. Hos mig surfar komponenten iväg på smält pasta. Jag har mixtrat med olika tryck i blåset, till och med så litet så det är som en viskning. Men lik förbannat samma sak. Jag tror inte det har med blåset att göra utan mer att komponenten seglar iväg på den smälta pastan.
Vad gör jag för fel?
Med enstaka komponenter kan jag hålla i komponenten. Men på filmerna jag kollat så går de över kanske ett dussin komponenter samtidigt och de sitter snällt fast i pastan.
Vad gör jag för fel?
/Uffe
Castor
Inlägg: 1980
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Ny med ytmontering och varmluftslödning

Inlägg av Castor »

Jag har aldrig lött med varmluft men kan det vara så att komponenterna är limmade?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Ny med ytmontering och varmluftslödning

Inlägg av arvidb »

sm0nor: Jag har liknande erfarenhet, fast mina 0603 drabbades mest av "tombstoning", d.v.s. att tennet vette på ena sidan först och då drog till sig änden på komponenten så att den andra änden lyftes rakt upp - ett j-a meck att städa upp kortet efteråt!

Så jag är också intresserad av svaret på detta. Det finns ju en uppsjö olika lödpastor, kanske man måste ha en klibbigare sort?

Välkommen till forumet förresten!
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Ny med ytmontering och varmluftslödning

Inlägg av hawkan »

Vad använder ni för pasta? Man får ha en med en blandning av tenn och flussmedel. Har bara använt XG-50 via ebay och det har gått bra.
Bild
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Ny med ytmontering och varmluftslödning

Inlägg av Janson1 »

Är det bly i pastan så är allt mycket lättare vad gäller både lödning och vätning. Vad jag minns från mitt jobb för länge sedan så drog sig i princip alla komponenter sig rätt vid lödning oavsett det var IR eller varmluft. Viktigt var att bägge/alla sidor på komponentbenen smälte pastan samtidigt. Man kunde ibland se att en komponent drog sig först lite åt ett håll för att sen dra sig mot mitten igen och bli där.
sm0nor
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 december 2017, 21:45:24

Re: Ny med ytmontering och varmluftslödning

Inlägg av sm0nor »

Jag tror jag köpte blyat. Men jag skall kolla på den där burken du köpte på Ebay.
Det där med att värma båda sidor samtidigt skall jag tänka på - även om det på 0603 är svårt att undvika.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ny med ytmontering och varmluftslödning

Inlägg av Glenn »

Jag får samma problem, det är en anledning till att jag nästan alltid löder fast med lödpenna istället för varmluft.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Ny med ytmontering och varmluftslödning

Inlägg av Teknikern »

Jag är också nybörjare på ytmonterat men känner inte igen problemet, jag har Kjell&co`s varmluftstation, den för 899:- och jag har testat med både gamla hederliga lödfettet, nåt klet i en omärkt burk jag brukar använda då jag förtennar omöjliga kablar och fluss i spruta som är för ytmonterat men blir som vatten när det värms och alla funkar,,,,,,precis hela tiden, och funkar jättebra. Jag förtennar paddarna för hand med lödpennan och det fluss som finns i tennet (kör blyat), klickar på en ytterst liten klick fluss, ställer dit komponenten och värmer rakt ovanifrån. Luftmängden är ganska ointressant märkte jag, bara inte komponenten blåser bort så funkar det, jag kör mellan näst lägsta och halvt flås beroende på komponentstorlek.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Ny med ytmontering och varmluftslödning

Inlägg av adent »

Jag har kört en hel del med Swech's varmluftstation och lodpasta från electrokit och annat. Komponenterna har aldrig seglat iväg...
sm0nor
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 december 2017, 21:45:24

Re: Ny med ytmontering och varmluftslödning

Inlägg av sm0nor »

Litet blandad kompott här alltså med resultatet. Jag skall testa och beställa någon av de pastorna som finns i tråden och se om det gör skillnad. Den jag har är i spruta från Elfa. Jag återkommer med rapport!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Ny med ytmontering och varmluftslödning

Inlägg av mrfrenzy »

Observera att mycket av det man köper på eBay är av dålig kvalitet. Antingen brist på fluss eller för lite bly.

Se denna video för en jämförelse
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Ny med ytmontering och varmluftslödning

Inlägg av jesse »

Jag löder ofta ytmonterat men använder sällan varmluften. Jag tycker inte det är särskilt bekvämt eller effektivt. Framför allt på grund av at man samtidigt värmer upp alla andra komponenter runt omkring. Ska jag löda många komponenter med lödpasta så är det ugnen som gäller. Inget blåsande. Att hållla på och pilla på pasta manuellt är helt uteslutet, tycker jag. Stencilplåt ska det vara, annars löder jag med lödkolv och vanlig lödtenn (tråd).

Om jag ska använda varmluft så beror det på att det krävs mycket uppvärmning av stora kopparytor eller pga. att komponenten i sig måste värmas upp (t.ex. större induktorer eller kontaktdon). Då håller jag fast komponenten med en pincett eller liknande.
Skriv svar