Acetylen/Syrgas regulatorer

axelg89
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 mars 2014, 20:13:38

Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av axelg89 »

Hej,

Jag har en Dillon MK3 med en uppsättning 5L tuber och ett par AGA reduceringsventiler. Den här typen av svets vill ha 4 PSI gastryck på båda gaserna och då graderingen på mätarna är så mycket högre än detta blir inställningen nästan omöjlig på framförallt syrgasen där mätaren går till 200 PSI. Hur dålig idé är det att byta mätarna till några med lägre skala ex: https://www.ebay.com/itm/WELDING-PRESSU ... 7#shpCntId (inser att man då inte får dra upp trycket för högt)

Eller finns det kanske digitala mätare som är billiga och visar låga tryck med tillräckligt exakthet och fortfarande tål höga tryck? Vågar man exempelvis utsätta denna för syrgas?
https://www.ebay.com/itm/0-200psi-NP-60 ... SwnF9Y6LPL

Har ni några andra goda förslag som inte innebär en alltför stor kostnad?

Mvh
Axel
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av hawkan »

Skaffa ett vanligt svetshandtag? Inget illa menat. Vad är egentligen fördelen med en Dillon MK3?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av Glenn »

Om ett vanligt X11 är en premiumbil, så är väl Dillon Rolls-Royce ungefär.

Att nedgradera till ett vanligt handtag låter väldigt dumt.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av hawkan »

Se där ja, efter lite googling verkar det som många gillar den.

Att byta mätare ska gå bra, men mycket riktigt varning för för högt tryck. En mätare med visare brukar ha en tillplattad böjd "korv" som expanderar av trycket. Man kan tänka sej att den tar skada om det kommer alldeles för högt tryck i den.

En digital mätare ska väl funka. Bara den är kompatibel med syrgas. Bäst att fråga säljaren speciellt om det.

I manualen https://www.eastwood.com/images/pdf/20480_inst.pdf står om en Metod 2 man kan använda om man inte har mätare som visar 0.5 bar fast det är kanske den metoden du använder idag?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av tecno »

Inga större problem med att sätta lågan rätt på ett Dillon = övning ger färdighet. Jag skulle inte ge mig på att byta manometrar = bortkastade slantar!
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av SeniorLemuren »

Precis som tecno säger. Lågan ställer man inte in med att kolla manometrar, den ställer man in genom att kolla lågan.
axelg89
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 mars 2014, 20:13:38

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av axelg89 »

Mycket bra input snabbt här 8)

Jag är själv väldigt nöjd med svetsen och ganska imponerad av vad den kan göra. Upplever en helt annan precision och gasförbrukning jämfört med de X11 jag kört tidigare.

Jag får till en bra låga genom att titta på den som ni är inne på men det är svårt att veta att lågan man får är vid så låga tryck som 4 PSI. Anledningen att detta kommer upp är att jag upplever att jag vid aluminiumsvetsning blåser bort smältan vilket jag misstänker beror på just trycket. Rätta mig gärna om jag har fel :)

Som du är inne på hawkan har de publicerat en metod att ställa trycket med längden på lågan vid ett visst munstycke. Jag upplever att det fungerar men det ser fullständigt vanvettigt ut på kuppen, drar en jävulsk massa acetylen och dränker hela garaget i små svarta "sotkorvar".....
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av xxargs »

Om det är svarta sotkorvar och lysande låga så är det definitivt fel...
axelg89
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 mars 2014, 20:13:38

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av axelg89 »

xxargs skrev:Om det är svarta sotkorvar och lysande låga så är det definitivt fel...
Metoden som de föreslår går ut på att med helt öppna ventiler på handtaget höjja acetylenet tills att lågan har en viss längd. Därefter höjer man syrgasen till man får en ren låga. Då detta ska göras med största munstycket är mellanperioden innan syrgasen höjs som beskrivit dramatisk...
axelg89
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 mars 2014, 20:13:38

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av axelg89 »

Har nu börjat gräva lite djupare i detta då jag står inför en del byggen som kommer kräva gas alternativt tig svetsning. Skulle nu vilja räkna lite på kostnaderna och söker input kring gaskostnad.

Är det någon som svetsat tillräckligt mycket gas för att veta vad svetsen *drar* per minut svetsning? Hur långt kommer man på en 5L uppsättning flaskor? Dillonen drar mycket mindre gas men om någon har koll på exempelvis en X11 duger det bra för nu...
Fortran
EF Sponsor
Inlägg: 1310
Blev medlem: 5 december 2011, 04:18:29
Ort: Åland

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av Fortran »

AGA Produktkatalog

Kolla sida 39-40. Där står timförbrukningen för de vanliga munstyckena.
5L @ 200 bar = 1000L
Acetylenen brukar räcka längre än Oxygen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av mrfrenzy »

Om du ska använda så mycket att du börjar fundera på kostnaden kan du glömma 5 litersflaskorna direkt. Det kostar ungefär lika mycket att fylla en 20 liters flaska.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av Glenn »

Man kan också ha 5l hemma för småjobb, men om man ska göra nåt stort tar man dygnshyra på stora flaskor, då betalar man en fast dygnsavgift och sen bara för den gasen du använt.

Perfekt om man ska skära sönder nåt stort exempelvis, eller förbruka stora mängder mison för man ska svetsa nåt stort.

Förut krävdes det företag för att få hyra, men det är borttaget numera.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av tecno »

Spontant skulle jag sägs som så att skaffa dig en TIG om du ska svetsa mycket.

Dillon handtaget är tungt och otympligt för långjobb så ett smidigt TIG handtag är fan så överlägset ergonomiskt.

Ekonomiskt kanske hyra av stora flaskor för långjobb blir bättre med Dillon = tål att räkna på.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av hawkan »

Det blev en del tillkommande kostnader på fakturan utöver gas när jag hyrde gas. Ganska kreativt tyckte jag då för de hittade på en hel del extra kostnader man inte ens visste fanns. Flaskhyran var väl inte så blodig, men totalt blev det rätt mycket.
Skriv svar