Acetylen/Syrgas regulatorer

axelg89
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 mars 2014, 20:13:38

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av axelg89 »

hawkan skrev:Det blev en del tillkommande kostnader på fakturan utöver gas när jag hyrde gas. Ganska kreativt tyckte jag då för de hittade på en hel del extra kostnader man inte ens visste fanns. Flaskhyran var väl inte så blodig, men totalt blev det rätt mycket.
Vill du utveckla lite gällande vad det var för kostnader? Tänkte göra en liten kalkyl ikväll...
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av tecno »

Korttidshyra av 20-liters är inte billigt direkt, har min Argon på årshyra. Börjar man svetsa lite så får man springa stup i kvarten och byta små.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av hawkan »

Det gällde argon. Jag kommer inte ihåg exakta priser och så längre. Det jag kommer ihåg är att
det gick ungefär jämt ut att hyra en 20 liters flaska med gas i två månader med att fylla Albee 11 liters två gånger.
Ca 2000 för varje.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av TomasL »

Dagshyran på en 20l flaska ligger väl på en tia om dagen eller nått sånt.
Den här prislistan är 3 år gammal
https://www.elmia.se/globalassets/svets ... 015-11.pdf
axelg89
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 mars 2014, 20:13:38

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av axelg89 »

Fortran skrev:AGA Produktkatalog

Kolla sida 39-40. Där står timförbrukningen för de vanliga munstyckena.
5L @ 200 bar = 1000L
Acetylenen brukar räcka längre än Oxygen.
Tack för det Fortran, det var verkligen väldigt mycket mindre än jag trodde. Uppenbarligen drar syrgas + oxygen ungefär lika mycket tillsammans i l/min som en TIG vid svetsning i 1-2mm?
tecno skrev:Spontant skulle jag sägs som så att skaffa dig en TIG om du ska svetsa mycket.

Dillon handtaget är tungt och otympligt för långjobb så ett smidigt TIG handtag är fan så överlägset ergonomiskt.

Ekonomiskt kanske hyra av stora flaskor för långjobb blir bättre med Dillon = tål att räkna på.
Det är det där med enkeltheten men framförallt de mjuka svetsarna som lockar med gassvetsen och jag vet inte om jag tänker fel men menar att om man ska lägga tiden som krävs för att bli riktigt bra kanske det är bättre att göra det på något som är bra för karossplåt också om det är karosseri man en dag vill bemästra....
TomasL skrev:Dagshyran på en 20l flaska ligger väl på en tia om dagen eller nått sånt.
Den här prislistan är 3 år gammal
https://www.elmia.se/globalassets/svets ... 015-11.pdf
Kollade både AGA och Strandmöllen idag och de ville båda ha 6.8kr/dag för 21-51L flaskorna. Gjorde en liten kalkyl som finns bifogad där jag har räknat på att svetsa 40 resp 80h under 120 dagar. Det är naturligtvis mycket men samtidigt så antar jag att det krävs lite grann för att bli riktigt bra. Sen tänker jag att man klarar sig bra på 5 resp 10L tuberna...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av tecno »

Karosseri ja då är du på rätt väg med gas.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av Glenn »

hawkan skrev:Det blev en del tillkommande kostnader på fakturan utöver gas när jag hyrde gas. Ganska kreativt tyckte jag då för de hittade på en hel del extra kostnader man inte ens visste fanns. Flaskhyran var väl inte så blodig, men totalt blev det rätt mycket.
Jag har bara pratat med lokala gasdepån och då verkade det inte blodigt alls, men det kanske tillkom mer avgifter dom höll tyst om.
tecno skrev: Karosseri ja då är du på rätt väg med gas.
Vem svetsar karosseri med gas idag ? är ju bara MIG/MAG som gäller där.

Framförallt blir ju uppvärmningsområdet så stort med gas.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av tecno »

MIG/MAG ger hårda svetsar. Lite seriösare gassvetsar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av Glenn »

tecno: med seriös menar du vem då ?

Varken vid nyproduktion av bilar eller karoserireparationer använder man gassvets idag.

Kan väl finnas nåt enstaka specialtillfälle möjligen.
axelg89
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 mars 2014, 20:13:38

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av axelg89 »

Glenn skrev:tecno: med seriös menar du vem då ?

Varken vid nyproduktion av bilar eller karoserireparationer använder man gassvets idag.

Kan väl finnas nåt enstaka specialtillfälle möjligen.
Jag tror att man får skilja lite på gassvets och gassvets när det kommer till detta. Det finns ett antal finkänsligare gassvetsar där värmen fokuseras mer lokalt likt Dillon MK3 och dessa tror jag fortfarande många av de gamla använder för just karosseriarbeten.

Om du tar exempelvis Magnus Ahlqvist i Rydaholm så kör han med Dillon (http://www.motorima.com)

Mvh
Axel
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Acetylen/Syrgas regulatorer

Inlägg av Teknikern »

Vill du förenkla rejält så skaffar eller bygger du en sk. gassparare med pilotlåga och förventiler, då är det en arm man hänger upp munstycket på som släcker lågan och när man ska fortsätta svetsa tänder man igen på den lilla lågan som knappt drar nåt alls.

Annars finns enklare variant, ska du ha samma låga hela tiden så ställ in lågan med ventilerna på regulatorerna och kör med dom på handtaget som helt öppna-helt stängda bara för dom är rätt kassa att ställa lågan med har jag märkt, samt att man lätt kommer åt dom under arbetets gång.


*Och där fick jag en idè om magnetventiler och piezotändning,,,,,,,,,*
Skriv svar