Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 18.26 2018-12-14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 16.15 2018-02-07 

Blev medlem: 19.04 2009-06-11
Inlägg: 1978
Hej på er härute.
Jag ska löda ihop (skarva) kopparbanor så att dom blir längre.
Banan är 0,7mm tjock och 12mm bred och är 80 meter lång men ska bli 86 meter lång när jag är färdig.

Det sitter fyra stycken banor och det är en strömavtagare som ska glida på dessa.

Nu till frågan.... Vilket är det bästa sättet att skarva ihop dessa.
Löda ihop dom? ..... Bästa sättet för detta?

Är det någon som kan ge mig lite tips?

//Per


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.57 2018-02-07 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 5385
Ort: Kristinehamn
Kapa till skenorna så att du får en diagonal skarv t.ex 60 grader ände mot ände. Spänn upp skarvstället på en eldfast tegelsten eller mellan 2 st block med ett lagom gap mellan för skarven.

Hårdlöd med speciellt lod för koppar, (lod för koppar behöver ingen fluss.) Planslipa sedan skarven.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.07 2018-02-07 

Blev medlem: 19.04 2009-06-11
Inlägg: 1978
Det låter som en bra ide, lite svårt bara att planslipa skarven efter då den sitter 6 meter upp i luften :)

Men ska ändarna ligga kant i kant, eller ska det vara litet överlapp?

Hittade detta lodet på nätet, kan nog passa bra.
https://www.meltolit.se/media/24030/15p.pdf


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.14 2018-02-07 
EF Sponsor

Blev medlem: 12.12 2006-10-23
Inlägg: 946
Ort: Tyresö
Jag skulle nog koppla ihop dem med en kabel. Kabelsko i varje ända som skruvas fast (på baksida) men en (på framsidan) försänkt skruv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 17.33 2018-02-07 

Blev medlem: 19.04 2009-06-11
Inlägg: 1978
Det kan bli lite svårt att göra så då kopparn ligger inne i ett plasthölje och spåret är 1,5 mm.
Ungefär som på denna bilden.

Bilaga:
kbh-315x217.jpg


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 18.13 2018-02-07 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 13.58 2016-04-05
Inlägg: 1519
Ort: Helsingfors
Plasthöljet kommer nog inte att gilla lödning speciellt mycket heller, även om man övar med kortare bitar nere i lättare miljö.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.09 2018-02-07 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 5385
Ort: Kristinehamn
PTC skrev:
Det låter som en bra ide, lite svårt bara att planslipa skarven efter då den sitter 6 meter upp i luften :)

Men ska ändarna ligga kant i kant, eller ska det vara litet överlapp?

Hittade detta lodet på nätet, kan nog passa bra.
https://www.meltolit.se/media/24030/15p.pdf

Överlapp är ok om du slipar ändarna som jag skrev kanske 60 grader så att skarven inte blir tjockare än själva kopparskenan. Det går att hårdlöda ände mot ände utan att snedslipa men det blir inte lika starkt. När jag skrev planslipa så menade ja inte att du skulle sätta upp kopparskenan i en planslip. Det duger med en fil och vanlig slipduk så att det inte blir en stor bulle vid skarven.

Silverfosforkopparlod enligt din länk är är precis vad du skall ha.

Bilaga:
DSC_0036.JPG


Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 19.28 2018-02-07 

Blev medlem: 06.51 2008-05-19
Inlägg: 21125
Ort: Upplands väsby
Om det inte är problem med utrymmet "på undersidan" så skulle jag nog säga att det vettigaste är att bocka 2 cm av ändarna i 90 grader, borra ett eller två hål och skruva ihop dem. Sen fyller man ut "vecket" som blir på ovansidan med lod (hårdlödning så det inte nöts så mycket?).

Ska man göra en sån där snedkapat skarv så tror jag att man ändå behöver löda på en förstärkning på baksidan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 00.33 2018-02-08 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 5385
Ort: Kristinehamn
Nej, Jag antar att du aldrig har använt den metoden och bara gissar.

Jag gissar inte jag vet. Skarven blir i stort sett lika stark som om det inta fans någon skarv. Vid lödning med Fosforkopparlod så väter lodet mot kopparen och en metallisk förbindning erhålles mellan lodet och kopparen. Lodet och grundmaterialet legerar sig med varandra i en smal zon, bindzonen via diffusion.

Man löder alltså inte med lödkolv utan med Acetylen + Syrgas vid en temperatur kring 550-750°C. Jag har använt metoden ofta i mitt tidigare företag vid reparations och monteringsarbeten.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.20 2018-02-08 

Blev medlem: 19.04 2009-06-11
Inlägg: 1978
Jag ska ta och prova ditt förslag.
Har en liten gasbrännare och ska inhandla lodet idag, sen får jag hålla tungan rätt I mun :)
Ändarna sticker ut 6 cm från den befintliga skenan så jag är inte orolig för att plasten ska smälta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 07.31 2018-02-08 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 30351
Ort: Borås
Vad alla tycks missat är skenornas dimensioner, 0,7x12mm.
Det går inte skarva med försänkta skruv, godset är för tunt.
Det går inte snedkapa och löda heller av samma orsak.

Du har fem möjligheter, beroende på hur det är konstruerat i verkligheten:
1. Tillverkaren av skensystemet bör ha skarvutrustning, har du kontrollerat?
2. Ingen "skarv", sätt den nya skenan dikt, och linjerad med den gamla, och mata den nya skenan separat.
3. Skall du löda, så är det omlott som gäller, dvs bocka den ena så att du kan lägga dem omlott och löd, funkar bra med tennpasta och 200W lödkolv,
Dock måste du skala av plasten en bit, vilket kanske inte är så lämpligt.
4. Om jag fattat det rätt så är avtagarens borstar på "insidan" av skenorna, pressa in skarvplåtar på skenornas utsidor, behöver inte lödas eller nått liknande.
5. Samma som ovan, dock skala av plasten en bit, bocka 90 grader och nita, skarven behöver inte fyllas ut, och du behöver inte skala så mycket plast, 15mm var sida skarven räcker

Personligen hade jag valt alternativ 1, följt av 2 därefter 4 , 5 och sist 3.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.19 2018-02-08 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 5385
Ort: Kristinehamn
Suck. En till som vet fast aldrig har hårdlött koppar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.25 2018-02-08 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 30351
Ort: Borås
Senioren, det gör jag dagligen, och har gjort så sedan början 70-talet, så jag har garanterat bra koll på detta, både Kopparfosfor och rent silver.

Dessutom gör jag lödprov med jämna mellanrum.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.26 2018-02-08 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 20574
Ort: Norr om Sthlm
Borde man inte kunna lägga omlott och punktsvetsa ?

Nu har jag iofs aldrig punktsvetsat koppar, man lär väl få använda kolelektroder eller nåt då gissar jag, har bara punktsvetsat svartstål, och då med kopparlelektroder.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.54 2018-02-08 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 30351
Ort: Borås
Jo, det går naturligtvis att punktsvetsa, dock lite jobbigt iom att det uppenbarligen hänger ett par meter upp i luften. Punktsvetsmaskiner tenderar att vara stora, tunga och klumpiga.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010